13 december 2020 7 minuten

10 tips hoe je SEO kan toepassen tijdens de designfase

#webdesign #seo
Emma Thumb
Julie Color Sm

De dag van vandaag is SEO of zoekmachineoptimalisatie een gekend begrip dat niet meer weg te denken is uit de internetwereld. Aan de hand van allerlei regels kan je hoger scoren in de zoekmachines zoals bv. Google. Je content optimaliseren voor de gebruikers, gebruik maken van relevante zoekwoorden, je website laten voldoen aan de technische SEO vereisten, linkbuilding toepassen enzoverder. Daarnaast is een gebruiksvriendelijk design, dat SEO-proof is, ook een must!

Allereerst is het belangrijk dat je je focust op de gebruiker. Deze komt altijd op de eerste plaats! De zoekmachines plaatsen hun gebruikers ook op de eerste plaats. Indien je je website dus ontwerpt vanuit het standpunt van de bezoeker, zullen de zoekmachines volgen.

Hoe ontwerp je het best je website of webshop zodat de bezoeker gemakkelijk zijn/haar weg terugvindt? Rekening houdend met de bezoeker, hebben we enkele SEO tips waar je rekening mee moet houden tijdens het webdesignen of laten webdesignen van je site of shop.

1. Bekijk de bestaande data

Vooraleer een nieuw design wordt opgemaakt van een bestaande website of webshop moet een analyse worden gemaakt van de beste en slechtste scorende pagina’s van deze site of shop. Aan de hand van Google Analytics kan verschillende data geanalyseerd worden. Belangrijk is om te kijken welke pagina’s zorgen voor conversie. Ook pagina’s waar men het langst op blijft en dus een laag bouncepercentage bevatten, zijn een belangrijk onderdeel van de website. Daarnaast kunnen webpagina’s die een hoge bounce hebben en niet veel conversies genereren, gezien worden als pagina’s die ofwel anders moeten aangepakt worden ofwel achterwege moeten gelaten worden.

Indien een nieuwe website wordt opgesteld en dus niet wordt vertrokken vanuit een ‘oude’ website, kan uiteraard geen beroep worden gedaan op bestaande data. Zowel voor een redesign als voor een volledig nieuw design zijn volgende stappen van groot belang!

2. Zorg voor een gebruiksvriendelijke sitestructuur

Doorheen de website moet er een logische en gebruiksvriendelijke structuur aanwezig zijn. Zowel bij een website als bij een webshop is het nodig om op voorhand een sitestructuur op te stellen zodat je een eerste beeld verkrijgt hoe de website of webshop er zal uitzien. Welke pagina’s zijn het belangrijkst? Welke secundaire pagina’s zijn er? Welke producten of diensten moeten worden opgenomen in het design? Hierbij is het zoekwoordonderzoek dat je moet uitvoeren voor SEO een belangrijk en niet te vergeten onderdeel. Aan de hand van de gevonden zoekwoorden kan je beter bepalen welke onderwerpen van belang zijn en hoe je sitestructuur er dus moet uitzien. Zorg er steeds voor dat de bezoeker zo snel mogelijk terugvindt waar hij/zij naar op zoek is.

Een sitestructuur moet daarnaast ook bepalen welke pagina’s met elkaar verbonden zijn. Een goede SEO wordt mede bepaald door de links die aanwezig zijn op de website of webshop. Zowel interne links, externe links als backlinks zorgen er onder andere voor dat je website of webshop hoger kan scoren in de zoekmachines. Bij het opstellen van het design is het dus van belang om rekening te houden met het linken van bepaalde pagina’s aan andere pagina’s. Denk bv. aan het linken van dienstenpagina’s aan blogberichtenpagina's of het linken van relevante producten op een bepaalde productpagina.

Glow blog

3. Maak je site social proof

Je wil dat je bezoekers snel een kijkje kunnen nemen naar je sociale media kanalen en dat kan je het best door deze kanalen op een zichtbare plaats te zetten op je website. Je kan deze bijvoorbeeld in de footer plaatsen of rechtsboven op je website boven de menu-items. Indien je dit wat meer wil laten opvallen, kun je ook iconen toevoegen in de fold (= het eerste beeld dat je ziet wanneer je een website opent) van je website.

Ook voor een webshop kan dit interessant zijn. Je bezoekers kunnen je producten delen op sociale media of ze kunnen ook gewoon een kijkje nemen hoe je je producten aan de man brengt. Zowel voor websites als voor webshops is het toepassen hiervan afhankelijk van bedrijf tot bedrijf! Voor sommig bedrijven/sectoren kan het interessanter zijn om hier meer focus op te leggen in vergelijking met andere bedrijven/sectoren.

Linken naar sociale media kanalen wordt positief gezien voor SEO aangezien je de gebruiker een optimale ervaring wil geven en hen wil laten doorverwijzen naar interessante bronnen.

4. Gebruik relevante CTA’s

CTA’s of actieknoppen mogen niet ontbreken op een website of webshop. Deze bepalen de verdere acties van de bezoeker op de site of shop en zorgen er dus voor dat een bezoeker kan converteren. Indien deze zouden ontbreken, zal de bezoeker snel vastlopen en de website of webshop verlaten. Dat willen we vermijden. Zorg er dus voor dat er actieknoppen aanwezig zijn in het design waar nodig.

Indien een bezoeker converteert, geeft dit een goed teken aan de zoekmachines. Dit betekent dat je website of webshop goed in elkaar zit en het gebruik van actieknoppen kunnen hierbij helpen! Een onderdeel waar je dus zeker je aandacht moet aan besteden indien je wil scoren bij zowel je bezoekers als bij de zoekmachines.

LynX hello CTA

5. Vermeld de gegevens van je bedrijf

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar zorg ervoor dat je een pagina hebt die zich specifiek richt op het vinden van de bedrijfsgegevens. Geef de bedrijfsnaam, het adres, een kaartje, het e-mailadres, het telefoonnummer, eventuele openingsuren enz. mee zodat de zoekmachines gemakkelijk deze gegevens kunnen terugvinden op je website of webshop. Deze contactgegevens bevinden zich meestal op de contactpagina en/of in de footer.

Indien je op een andere pagina om de één of andere reden nog eens de bedrijfsgegevens toont, zorg er dan voor dat deze gegevens matchen met de gegevens die je op andere webpagina’s toont. Het is belangrijk voor de zoekmachines dat deze gegevens overeenkomen zodat er geen verwarring ontstaat voor zowel de zoekmachines als voor de gebruikers!

6. Een responsief design is een must!

Iets wat niet meer weg te denken is: een design dat aangepast is aan verschillende apparaten. Meer en meer bezoekers komen op je website of webshop via mobiel dus je design moet hier zeker op afgestemd worden. Indien een bezoeker op je site of shop terecht komt en deze is niet aangepast aan het formaat waarop hij/zij aan het surfen is, dan ben je deze bezoeker kwijt.

Een goede basis die gehanteerd kan worden om tot een responsive design te komen, is aan de hand van de term ‘Google material design’:

  • Zorg ervoor dat je navigatie op mobiel aangepast is en ook past binnen het design
  • Hover states zijn niet zichtbaar op mobiele apparaten, gebruik daarom kleine animaties om je call-to-actions in de kijker plaatsen
  • Zorg ervoor dat de grootte van het font leesbaar is voor mobiele apparaten
  • Gebruik genoeg marge en padding om rust in het overzicht te bewaren
  • Zorg er voor dat je buttons groot genoeg zijn, niet iedereen heeft kleine vingers

Op vlak van SEO is een responsive design één van de meest belangrijke factoren voor je score. Indien je site geen responsive design heeft, zal je zwaar afgestraft worden door de zoekmachines en zal je SEO-score dus aanzienlijk dalen!

Hogent responsive design

7. Zorg voor eenvoudige URL’s

Maak de URL’s niet te ingewikkeld. Zorg ervoor dat er niet té veel niveaus aanwezig zijn in de sitestructuur om zo de URL’s overzichtelijk te houden. Vermijd cijfers of speciale tekens in de URL’s en zorg er voor dat de URL niet te lang is. Een URL die niet te ingewikkeld is, is beter voor de gebruikers en dus ook voor SEO.

Indien goed scorende pagina’s een andere URL krijgen, moet je een redirect instellen van de oude URL naar de nieuwe URL. Indien een bepaalde URL niet meer van toepassing is op de nieuwe website of webshop, moet je ofwel een redirect aanmaken ofwel een goede 404 pagina voorzien. Dit zorgt ervoor dat je URL’s hun oorspronkelijke SEO waarde doorsturen naar de nieuwe webpagina of dat er een SEO-proof (en dus gebruikers-proof) oplossing voorzien is.

8. Kijk naar je concurrenten (maar ook niet te veel)

Welke concurrenten zijn het sterkst in de zoekmachines? Hoe komt dit? Gebruiken ze een bepaalde design-techniek die geliefd is door de zoekmachines? Denk maar aan bv. contentblokken die toegevoegd worden aan een bepaalde landingspagina om zo de bezoeker te overtuigen. Indien bv. gebruik wordt gemaakt van reviews, referenties, oplijstingen, bepaalde beelden enz. én deze site of shop scoort goed, dan kan het een voordeel zijn om hier ook gebruik van te maken indien dit matcht met de doelgroep van je website of webshop. Dit is natuurlijk afhankelijk van bedrijf tot bedrijf, maar het is het zeker waard om eens een kijkje te nemen bij de concurrentie.

Het is echter niet de bedoeling om alles te gaan copy pasten wat je concurrentie doet. Denk zelf logisch na in functie van de doelgroep en bepaal zelf hoe je het (nog) beter kan doen dan je concurrentie.

9. Houd rekening met de metadata

Het is algemeen geweten dat metadata een belangrijk onderdeel is van je SEO-strategie. Aan de hand van deze informatie weten de zoekmachines waarover je webpagina’s precies gaan en hier mogen ook je belangrijkste zoekwoorden niet in ontbreken.

Metadata bestaat onder andere uit een metatitel. Dit beschrijft in een titel waarover de webpagina gaat en moet matchen met de titel die op de webpagina zelf staat. Daarnaast moet je ook een metabeschrijving invullen die matcht met de content van je webpagina. Het is het best dat deze overeenkomt met wat er in de eerste alinea staat van je webpagina. Er moet dus in het design een titel en eerste alinea aanwezig zijn op iedere pagina zodat deze content kan overeenkomen met wat je als metadata moet invullen.

Dit lijkt vanzelfsprekend, maar dit wordt niet op elke webpagina toegepast. Een webdesign kan er bv. mooi en uniek uitzien zonder dat er rekening wordt gehouden met titels en contentblokken. Het is echter voor SEO een belangrijk onderdeel dus dit moet je zeker in je achterhoofd houden!

Cgk metadata voorbeeld

10. Denk aan header tags

Wanneer een design opgemaakt wordt, moet er rekening worden gehouden met header tags. Header tags geven aan aan de zoekmachines wat de titel van de webpagina is en welke tussentitels aanwezig zijn. Zo weten de zoekmachines uit welke verschillende onderdelen de pagina’s op je website opgebouwd zijn. Hoe beter de header tags aangetoond worden op je site of shop, hoe beter voor SEO. Dus het is ook belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens de designfase.

Zo zie je dat er veel vereisten zijn om te voldoen aan een design dat SEO-proof is. Bij Digital Pulse kunnen we jou helpen met zowel webdesign voor websites, webdesign voor webshops als met SEO. Ben je op zoek naar een partner die een gebruiksvriendelijk design opmaakt rekening houdend met SEO?

Ontdek hoe wij jou kunnen helpen

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!