03 december 2019 5 minuten

Welke zoekwoorden moet ik gebruiken?

#zoekwoorden #seo
Emma Thumb

Je wil hoog scoren in Google en dat doe je door onder andere je content te optimaliseren aan de hand van de zoekwoorden waarvoor je wil gevonden worden. Dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want voor welke zoekwoorden heb ik het meeste kans om effectief gevonden te worden in de zoekmachines en hoe begin ik hier aan?

Wie wil opvallen in de zoekmachines, moet de regels van SEO correct (of toch zo goed mogelijk) toepassen. Zowel de content, metadata, links als de technische SEO zijn van groot belang. Je brengt content waarbij het E-A-T (Expertise, Authority & Trust) principe centraal staat en schrijft zo gebruiksvriendelijk mogelijk. De zoekwoorden die je hierbij hanteert, spelen een cruciale rol. Je kan aan de hand van allerlei tools mogelijke zoekwoorden gaan opzoeken. Maar indien je je focust op zoekwoorden die voor jou niet de juiste resultaten zullen geven, kan je hier veel tijd mee verliezen.

We moeten er dus voor zorgen dat we onze focus leggen op de juiste zoekwoorden. Hoe je dit precies doet, lees je in dit blogbericht!

1. Bepaal de doelgroep en doelstelling

Vooraleer we iets van zoekmachineoptimalisatie toepassen, net zoals je een andere marketingactiviteit zou willen uitvoeren, is het belangrijk om te weten voor wie je deze optimalisatie uitvoert. Maak hierbij gebruik van de customer journey. Dit is de weg die de klant aflegt om een aankoop te maken van je product/dienst.

Iemand die zich bv. in de awareness fase bevindt en zich nog niet bewust is van het probleem (en je product of dienst dus nog niet kent), zal op een volledig andere manier informatie nodig hebben dan iemand die effectief op zoek gaat naar een oplossing en zich dus verder in de customer journey bevindt. Beide situaties hebben andere zoekwoorden en vaktaal nodig.

Daarnaast is het ook belangrijk om te bepalen wat je wil bereiken met je zoekwoorden en content? Wil je in één maand 1000 bezoekers op je website die je blogberichten lezen? Of wil je twintig aanvragen verkrijgen aan de hand van de landingspagina’s die je zal opmaken? Of wil je een combinatie van beide? Het is belangrijk om deze stap niet over te slaan vooraleer je begint met het zoekwoordonderzoek!

2. Eigen zoekwoordideeën

Heb je zelf enige ideeën voor welke zoekwoorden je zou kunnen scoren? Denk maar aan de voordelen die je product of dienst teweegbrengt, de problemen die het oplost, de USP’s, … Ook wanneer je gesprekken hebt met je andere werknemers, klanten, leads enz. kan je veel inspiratie opdoen over potentiële zoekwoorden. Lijst deze zoekwoorden op in een tabel.

3. Zoekwoorden via tools

Het is belangrijk om via tools na te gaan voor welke zoekwoorden je mogelijk kan scoren. Je kan bv. gebruik maken van de Zoekwoordplanner van Google Ads waar je verschillende zoekwoorden (maximum tien per zoekopdracht) kan invullen. Aan de hand van deze tien gegeven zoekwoorden toont deze tool het zoekvolume, het concurrentieniveau en het CPC bod voor die zoekwoorden. Daarnaast worden er ook mogelijke relevante zoekwoordideeën gegeven. Je kan dus zowel gegevens weten over de zoekwoorden die je ingeeft als nieuwe voorstellen van zoekwoorden krijgen. Deze tool is gratis en kan gebruikt worden indien je beschikt over een Google Ads account.

Google Ads voorbeeld

Hetzelfde principe geldt bij andere tools zoals bv. KWfinder, Ubersuggest, … Zoek zelf de tool die het best werkt voor jou. Let op! Sommige tools zijn gratis tot een bepaald aantal zoekopdrachten, waarbij je zal moeten betalen om meer suggesties te krijgen.

Een tool waar je ook veel zoekwoordideeën kan uithalen, is Answerthepublic. Hier kun je een zoekwoord invoeren en krijg je zoekwoordsuggesties in de vorm van vragen. Dit kan een handig hulpmiddel zijn wanneer je content wil schrijven over een bepaald zoekwoord!

Answerthepublic voorbeeld

4. Bepaal de topics

Wanneer je een lijst hebt opgemaakt met alle mogelijke zoekwoorden, is de kans groot dat alle verschillende soorten zoekwoorden door elkaar zullen staan. Dit is zeker niet ongewoon, aangezien de eerste stappen bestaan uit het vinden van zoveel mogelijk potentiële zoekwoorden. Daarna is het belangrijk om deze zoekwoorden op te splitsen in bepaalde categorieën. Plaats zoekwoorden die samenhoren samen. Beslis dan voor welke zoekwoorden er een groot zoekvolume aanwezig is en de concurrentie hier niet (goed) voor scoort. Focus eerst op een handvol zoekwoorden die voor jou de moeite waard lijken.

5. Wat doet de concurrentie?

Bieden je concurrenten dezelfde producten, diensten of content aan? Scoren je concurrenten beter dan jij voor bepaalde zoekwoorden? Dan zijn deze concurrenten zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen in hun metadata. De metadata is de achterliggende content van je website die door de zoekmachines wordt gelezen. Deze content moet overeenkomen met de tekst op je website en moet dus ook de relevante zoekwoorden bevatten! Bekijk de metatitel, metabeschrijving en metadata van de eventuele afbeeldingen van je belangrijkste concurrenten.

Zoek bepaalde zoekwoorden op en bepaal zelf welke zoekresultaten jij het aantrekkelijkst vindt! Welke stimulansen worden er gebruikt waardoor jij deze zo aantrekkelijk vindt?

Aan de andere kant kan je ook kijken naar de zoekresultaten die jij totaal niet aantrekkelijk vindt. Hoe komt dit? Neem dit mee voor als je je eigen content en metadata invult.

Tuinhuis kopen voorbeeld

Het is daarnaast belangrijk welke zoekwoorden worden aangehaald op de landingspagina zelf. Wat is het hoofdonderwerp en welke relevante zoekwoorden zijn aanwezig? Linken ze naar bepaalde andere webpagina’s (naar hun eigen website of naar een andere website)? Lijst alles op en bekijk of er mogelijke opportuniteiten zijn voor je eigen zoekwoordonderzoek.

6. Zorg voor relevante en unieke content

Schrijf over een bepaalde topic en zorg ervoor dat je de juiste en zo volledig mogelijke informatie meegeeft aan de lezer. Heeft de lezer alle info gekregen die hij/zij nodig heeft om een antwoord te hebben op de vraag? De zoekwoorden zijn belangrijk voor de zoekmachines, maar schrijf in de eerste plaats voor de lezers! De gebruiker komt eerst, Google volgt.

Geef je info over een bepaald zoekwoord? Voeg dan zeker relevante zoekwoorden toe! Hoe beter de topic uitgeklaard wordt, hoe aangenamer voor de lezer.

7. Matcht de metadata?

Zoals eerder aangehaald, is de metadata ook een belangrijke factor voor het schrijven van content die scoort in Google. Zorg ervoor dat je eigen metatitel en meta beschrijving, hetgeen je ziet in Google bij de zoekresultaten, aantrekkelijk is om op te klikken. Je zoekresultaat zien in de zoekmachines is opdracht één, ze erop laten klikken is een belangrijke en doorslaggevende opdracht twee! Zorg dus voor een CTA in je metadata die aanspreekt.

8. Analyseer de resultaten

Hoe weet je of je goed bezig bent voor bepaalde zoekwoorden? Dat kan je zien via de tools van Google. Indien je de organische resultaten wil zien, kan je deze vinden in Google Search Console. Indien je target op zoekwoorden via Google Ads kun je de gegevens raadplegen via de tools van Google Ads zelf. Beide gegevens kunnen ook gevonden worden in de gemeenschappelijk tool Google Analytics.

Google Search console voorbeeld

Ga na of je gevonden wordt voor de zoekwoorden waarvoor je gevonden wil worden. Zo niet, dan zal je deze bovenstaande principes eens opnieuw moeten overlopen. Is de content SEO proof? Spreekt je metadata genoeg aan? Is de weg naar conversie gemakkelijk op de landingspagina? Heb je je op de correcte zoekwoorden toegespitst? Enzoverder. SEO is een proces van lange adem en er moet tijd in gestoken worden. Het is compleet normaal dat je de veranderingen slechts enkele maanden later ziet. Geef het dus wat tijd maar zorg er wel voor dat je de gegevens blijft opvolgen!

Extra tip

Stel dat je al in het bezit bent van een website en dus niet van nul moet beginnen, kan je bovenstaande stappen ook uitvoeren ter controle van je bestaande content en wanneer je nieuwe content wil toevoegen. Een extra stap die je hierbij kan toevoegen is het bekijken van de bestaande zoekwoorden waarvoor je wordt gevonden a.d.h.v. de Google tools.

Voor welke zoekwoorden je content moet schrijven, kan je dus niet van de ene dag op de andere te weten komen. Er is wel degelijk wat voorbereiding nodig om ervoor te zorgen dat je geen onnodig werk doet!

Kunnen wij je helpen met je zoekwoordonderzoek?

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!