14 december 2020 7 minuten

Online marketing trends 2021

#onlinemarketing
Emma Thumb

2020… Wat een jaar. Een speciaal, onvoorzien maar vooral leerrijk jaar. Niet alleen hebben we onze manier van leven helemaal moeten aanpassen, ook op digitaal vlak werd er snel(ler) geschakeld. Winkels mochten de deuren niet meer openen, horeca moest sluiten, thuiswerken werd het nieuwe normaal enzoverder. Deze nieuwe manier van leven zorgde ongetwijfeld voor een nieuwe kijk op het dagelijkse leven. Het zorgde daarnaast ook voor een nieuwe manier van consumeren.

Meer en meer wordt er online geshopt. Niet alleen door de zogenaamde GenZ en Millennials, maar ook de Babyboomers moesten noodgedwongen digitaal winkelen. Dit gaat van kledij tot cosmetica, van DIY producten tot elektronica, maar ook de gewone boodschappen worden meer en meer online besteld. Het afgelopen jaar zijn veel veranderingen gebeurt in het digitaal landschap en het ziet er helaas niet naar uit dat het terug ‘normaal’ zal worden. Beter nog, dit zal het nieuwe ‘normaal’ worden! Maar … hoe kunnen we hierop inspelen? Hoe kunnen we in dit nieuwe digitale landschap uitspringen tussen alle andere online spelers? De volgende 7 tips voor 2021 helpen je alvast op weg.

Vooraleer we hier mee van start gaan, is het belangrijk om de online marketing acties van vorig jaar even van dichterbij te bekijken. Welke online marketing acties heb je opgezet en wat zijn de resultaten hiervan? Dit is een eerste belangrijke stap vooraleer je verdere acties neemt. Je kan pas een volgende stap zetten indien je weet wat je vorige stap(pen) betekend hebben. Dus... Duik in die Google Analytics resultaten. Wat valt op? Wat heeft goede resultaten opgeleverd? Wat heeft voor minder goede resultaten gezorgd?

Analytics

Maak een nulmeting zodat je deze gegevens later kan vergelijken met nieuwe (betere?) gegevens. Zo kan je beter bepalen of een nieuwe actie resultaten heeft opgeleverd. Dit gezegd zijnde, gaan we over tot de essentie van dit blogbericht. Dit wordt in een vraag geformuleerd, aangezien vele bedrijfseigenaars/managers/marketeers/... zich dit al afgevraagd hebben of zich nog zullen afvragen!

“Waar moeten we op online vlak rekening mee houden in 2021?”

1. Klant staat centraal

‘Customer experience’ is een belangrijk begrip wanneer het over het bereiken van je doelgroep gaat. Je wil je klant de beste (digitale) ervaring aanbieden. Dit zal alleen maar meer belangrijk worden in 2021. Hoe pak je dit precies aan?

  • Personalisatie: We hebben het niet over ‘Beste X’ gebruiken in een nieuwsbrief. Het gaat veel verder dan dat. Toon gepersonaliseerde advertenties aan je doelgroep, post social media posts die je doelgroep aantrekt, laat de vragen in een chatbot beantwoorden door een echt persoon, geen computer. En dit moet allemaal gebeuren op ieder moment in de customer journey. Je doelgroep weet dat ze veel informatie achterlaten en dat je dus over deze informatie beschikt. Ze verwachten dan ook dat je hier mee correct aan de slag gaat.
  • Vertrouwen: Geef je klant jouw vertrouwen. Alleen zo kan je het vertrouwen van de klant zelf terugwinnen. Plaats je klant eerst, altijd. Zo maak je van hen merk ambassadors die je product of dienst zullen aanbevelen aan anderen. WOM (= Word Of Mouth) is en zal steeds zeer krachtig blijven!
  • Interactie: Zorg er steeds voor dat de vragen van de klant beantwoord worden. Meer en meer wordt social media gebruikt als platform om hun vragen, problemen, frustraties, suggesties te uiten. En hier moet je op reageren! Dit geeft de indruk dat je interesse hebt in wat je volgers te zeggen hebt én dat je hier naar luistert!

2. Investeer in content marketing

Waarom is content marketing zo belangrijk? Omdat je hiermee je doelgroep kan aansporen om contact op te nemen op je site. Omdat je hen kan aanmoedigen om door te klikken op je sociale media post of advertentie. Omdat je hen wil laten converteren via je verstuurde nieuwsbrieven. Omdat je hen wil laten inschrijven voor je demo, online event, infosessie, … Je wil je doelgroep tonen dat jij dé expert bent in je vak. Dat kan je tonen aan de hand van testimonials, how-to video’s, kwalitatieve copy, of andere content die een toegevoegde waarde biedt aan je doelgroep.

Plaats je in de schoenen van je doelgroep. Wat houdt hen wakker ‘s nachts? Waar zijn ze mee bezig? Hoe kan je hen hierbij helpen? Deel je eigen kennis en inzichten om hen zo beter te helpen. Dit is belangrijk op alle momenten van de customer journey. Meer en meer wordt online eerst gezocht naar informatie over een bepaald product of een bepaalde service vooraleer men effectief overgaat tot de aankoop of contact opneemt. Dus is het belangrijk dat je hier ook in deze ‘research’ fase aanwezig bent. Schrijf voor personen die in de ‘oplossingsfase’ of ‘probleemfase’ zitten maar ook voor personen die nog niet weten dat er een probleem (en oplossing) is. Je kan je doelgroep informeren, eigen ervaring meegeven, de voordelen in kaart brengen én hen tot een aankoop of contactaanvraag aansporen. Investeer in content die hét verschil maakt voor je (potentiële) klant.

Vertel daarnaast je verhaal aan de hand van afbeeldingen. Een pagina vol tekst zonder afbeeldingen, zal minder aantrekkelijk zijn dan met enkele passende beelden. Voeg afbeeldingen toe die iets vertellen over je onderwerp. En zorg uiteraard voor een relevante metatekst voor de afbeeldingen. Ook een duidelijke bestandsnaam kan een invloed hebben op de SEO score.

Ook het gebruik van storytelling kan een positieve invloed hebben op je doelgroep. Mensen willen graag resultaten zien van andere mensen. Dus vertel een voorbeeld in je content over hoe die persoon jouw product heeft ervaren of op welke manier hij jouw product heeft gebruikt. Toon dus ook de context waarin het product kan gebruikt worden.

Investeer je content ook op de zogenaamde ‘long-tail’ keywords. Focus niet op zoekwoorden die het grootste zoekvolume hebben, maar op zoekwoorden die een matig of laag zoekvolume hebben maar een lage concurrentie kennen.

Al gehoord van CTA’s of actieknoppen? Deze mogen uiteraard niet ontbreken in je content! Geef aan wat de volgende stap is voor de lezer en maak dit zo laagdrempelig mogelijk.

3. Ontdek nieuwe social media opties

Ook de sociale media kanalen zijn niet onveranderd gebleven het afgelopen jaar. Er zijn enkele nieuwe features opgedoken waar we je graag van op de hoogte brengen. Afhankelijk van je soort business, is het aan te raden om hier mee op de trein te springen. Hier kunnen namelijk heel wat potentieel in schuilen!

  • Instagram Shopping: Dit onderdeel binnen Instagram was al aanwezig, maar het heeft nu een meer prominente plaats gekregen in de app. Waar je vroeger je meldingen kreeg, staat nu het icoontje van het winkelmandje. Ook Instagram geeft dus meer ruimte voor Shopping mogelijkheden waar jouw producten niet in mogen ontbreken!
  • Niet alleen Instagram heeft een Shopping onderdeel, ook op Facebook heb je heel wat mogelijkheden om je producten te tonen. Je kan een eigen winkel opstarten in Facebook of je kan ook advertenties opstellen waarin je gebruik kan maken van je producten-feed.
  • TikTok: Korte, catchy filmpjes. Dat is waarvoor TikTok staat. Je zal hier eerder een jongere doelgroep op terugvinden. Zeker het bekijken waar dus indien je doelgroep Gen Z en Millennials schreeuwt!
  • Instagram Reels: TikTok, maar dan op Instagram. Ook hier kan je opvallende filmpjes zien. Je kan gemakkelijk het ene filmpje na het andere laten afspelen,. Dus als bedrijf je producten hier laten zien? Yes, please!
  • Naast Instagram Stories, Facebook Stories & Messenger Stories zijn er nu ook LinkedIn Stories. De moeite waard om eens te proberen?
  • LinkedIn wil je ook meer inzicht geven in hoe je hun platform precies kan gebruiken. Daarom hebben ze hun LinkedIn Learnings opgesteld. Hier kan je verschillende informatie leren die je kan toepassen in de praktijk.
  • En ook Pinterest kan niet achterblijven. Wist je dat ze ook Shopping ads en catalogussen over je producten voorzien?

Helemaal nog niet actief op social media? Zoals je merkt, deze trein gaat razendsnel. Bepaal welke kanalen interessant zijn voor jouw doelgroep en twijfel niet om hier mee van start te gaan!

Instagram Shopping

4. Al eens gedacht aan micro influencers?

Ben je bekend met de term micro influencers? Dit zijn influencers die niet per sé tienduizenden of miljoenen volgers, maar wel een aantal kwalitatieve volgers hebben. Deze volgers hebben een hechte band met de influencer en zullen dus ook de producten die ze te zien krijgen, vertrouwen. Deze micro influencers hebben een grote impact op hun volgers en zullen ook alleen maar producten delen waar ze zelf echt voorstander van zijn. Het merk moet dus zowel passen bij de influencer als bij de volgers van de influencer. Doe wat research hieromtrent welke influencers het beste bij jouw merk of bedrijf zouden passen en contacteer hen! Geef hen zelf ook de voordelen mee hoe en waarom ze jouw product moeten gebruiken. Hoe sterker je een band met de influencer opbouwt, hoe beter.

5. Maak gebruik van video

Video is en blijft een hot topic. In 2021 zal de focus liggen op korte video’s, die meer behapbaar zijn dan lange video’s waarin 15 verschillende onderwerpen en beelden worden gebruikt. Je kan de aandacht van de kijker het beste aantrekken door een korte video te tonen van één onderwerp. Je gaat dus één bepaalde stap in de customer journey van dichterbij gaan bekijken en dit uitwerken.

Ook voor advertising zijn korte video’s de ‘best way to go’. Je moet de aandacht van je doelgroep aantrekken en dat doe je best met korte video’s die aanspreken. Langere video’s waarbij de essentie van de video pas op het einde komt, zullen niet werken. Indien de doelgroep onmiddellijk een antwoord krijgt op hun vragen, zullen ze de video bekijken. Belangrijk is hier ook om de video ofwel begrijpbaar te maken zonder geluid, ofwel de gesproken tekst te ondertitelen. Men ziet een video voorbij komen tussen andere posts of ads en het gebeurt veel dat de video afgespeeld wordt zonder geluid.

Het is belangrijk om hier verschillende soorten video’s te testen. Ga na wat het beste werkt voor je doelgroep. Start met een kleiner budget, test wat werkt en investeer dan met meer budget. En, wees creatief!

6. Pas Smarketing toe

Sales en marketing = smarketing. Het marketing en sales team moeten eenzelfde strategie hanteren. Op basis van bestaande data kunnen beide partijen de koppen bij elkaar steken en samen voor dezelfde KPI’s gaan. Door nauw samen te werken kunnen mooie resultaten en doelen behaald worden. Beide kennen veel over de (potentiële) klanten dus zou het een zonde zijn om deze informatie niet te bundelen.

Meer weten over smarketing? Lees ons e-book.

Ebook2

7. Optimaliseer voor voice search

Meer en meer zullen producten of diensten gezocht worden via de voice-mogelijkheden. En daar moet je website of webshop op afgestemd worden. Men zal bv. niet meer zoeken naar ‘cadeau voor broer’ maar naar ‘voorbeelden voor een cadeau voor een broer’. Er zullen langere zinsdelen of zelfs volledige zinnen gebruikt worden in de zoekopdrachten. Zowel in de content van je website zelf, alsook in de metadata moet je dit toepassen.

Conclusie

Zoals je net hebt gelezen, zijn er verschillende online marketing trends die we voorspellen voor 2021. Afhankelijk van het soort bedrijf en het soort merk dat je meer online zichtbaar wil maken, kan je enkele van deze online marketing trends toepassen. Het is belangrijk om dit eerst te testen bij een kleiner onderdeel van je doelgroep. Zo kan je je budget beter toewijzen en kom je niet voor grote verrassingen te staan. Probeer verschillende zaken en kijk wat het beste werkt. Voor je het weet krijg je verschillende leads binnen en sta je hoger dan je concurrentie!

Hulp nodig bij het nemen van de volgende online marketing stappen?

Bij Digital Pulse zijn we gespecialiseerd in het opzetten van SEA (Search Engine Advertising) campagnes in Google Ads. Daarnaast kunnen we je ook ondersteunen bij SEO (Search Engine Optimization). Zo kan er op verschillende manier verkeer geleid worden naar je website of webshop.

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!