Designregio Kortrijk

Project

Designing better futures

Designregio Kortrijk helpt jouw bedrijf, organisatie, stad, project of product innovatiever & creatiever worden door jou in contact te brengen met de ontwerper en creatieve skills die je nodig hebt. Daarnaast is het ook hun missie om een brede doelgroep te inspireren rond creativiteit en innovativiteit.

Bij Digital Pulse stonden we in voor het website design en het website development van deze nieuwe website in Craft CMS. Daarnaast werd er ook geopteerd voor SEO.

Klant
Designregio Kortrijk
Jaar
2021
Service
Web­si­te design, Web­si­te development, Craft CMS, SEO
Bezoek de website
DRK Screen
DRK views

Inspi­re­ren en converteren

Inspireren en converteren: dit zijn de twee belangrijkste doelstellingen van de nieuwe website van Designregio Kortrijk. Wanneer de bezoeker op de website terechtkomt, moet hij/zij binnen een aantal seconden al geïnspireerd worden. De verschillende cases worden op de website in de kijker geplaatst aan de hand van foto's en video's als een soort inspiratiebord. De bewegende beelden en animatie zorgen ervoor dat er een dynamisch geheel gevormd wordt. De website straalt creativiteit en innovatie uit, maar geeft ook voldoende sérieux mee aan de bezoeker.

De bezoeker wordt gemakkelijk doorheen de website geleid aan de hand van verschillende CTA's (=call-to-actions). Om ervoor te zorgen dat de bezoeker snel de juiste informatie terugvindt, werd geopteerd voor slechts drie primaire items in de navigatie. Zo is er minder kans op keuzestress. Indien de bezoeker wel een andere pagina zoekt, kunnen de secundaire pagina's ook getoond worden via het hamburgermenu rechtsboven. De website werd zowel in het Nederlands als in het Engels opgezet, omdat Designregio Kortrijk gezien wordt als "Kortrijk UNESCO Design Region".

Voor de klant was het ook van groot belang dat het aanbod onmiddellijk duidelijk is voor de bezoeker. Zowel in de navigatie als op verschillende plaatsen doorheen de website wordt een link gemaakt naar de pagina 'DRK voor jou'. Op deze pagina wordt uitgelegd wat Designregio Kortrijk voor de bezoeker kan betekenen, met daaronder het specifieke aanbod van DRK. De pagina 'nieuws en events' bevat de verschillende nieuwsberichten en events door elkaar, gerangschikt op datum. Op de pagina 'creatief netwerk' kan je eenvoudig een fotograaf, interieurvormgever, productontwerpen of UX designer terugvinden. Drie verschillende pagina's met een andere doelstelling, maar wel allemaal even belangrijk voor de bezoeker. Ook op de mobiele versie is het duidelijk welke pagina's het meest belangrijk zijn.

Ik wil ook zo een website
DRK2
DRK3

Filter op doelgroep, thema of categorie

De pagina's 'drk voor jou', 'nieuws & events' en 'creatief netwerk' bevatten heel veel verschillende informatie (subpagina's). Om ervoor te zorgen dat er een duidelijk overzicht bewaard wordt, wordt gewerkt met verschillende filters afhankelijk van de soort content. Op de pagina 'drk voor jou' kan je bijvoorbeeld filteren op basis van doelgroep en ook op basis van thema. Zo krijgt de bezoeker sneller de juiste opties om op zoek te gaan naar het gewenste aanbod.

Op de pagina 'nieuws & events' kan je dan weer filteren op basis van categorie. Is de bezoeker op zoek naar een specifiek event? Dat kan aan de hand van één klik. Ook op de pagina 'creatief netwerk' was het nodig om te werken met een filteroptie. Er wordt gewerkt met een kaart op maat, waarbij de juiste match gevonden kan worden aan de hand van de bolletjes op de kaart, ofwel aan de hand van het filterveld. Er worden dus verschillende opties voorzien voor de bezoeker, zodat het voor hij/zij zo gemakkelijk mogelijk is om de juiste informatie (terug) te vinden.

DRK1

Search Engine Optimization (=SEO)

Om ervoor te zorgen dat de website goed gevonden wordt in de zoekmachines, werd de website geoptimaliseerd voor de zoekmachines. De meta-titels, meta-beschrijvingen en meta-afbeeldingen zijn van groot belang per webpagina. Deze metadata bevat enerzijds de meest belangrijke zoekwoorden en komt anderzijds ook overeen met de content op deze specifieke pagina's. Dit is noodzakelijk voor de zoekmachines om zo te weten welke inhoud deze pagina's bevatten. Indien dit duidelijker is voor de zoekmachines, zal het ook gemakkelijker worden om de juiste pagina('s) te tonen gelinkt aan een specifieke zoekopdracht.

Designregio Kortrijk beschikte al over een vorige website met verschillende pagina's. Om ervoor te zorgen dat de SEO-waarde van deze pagina's niet verloren gaat, werden redirects ingesteld naar de nieuwe, correcte pagina's. Zo kunnen de nieuwe SEO-waardes van iedere pagina gebouwd worden op de huidige SEO-waardes en moet er niet terug van 0 begonnen worden.

Om de SEO-resultaten goed te kunnen opvolgen, werd een Google Analytics-account gekoppeld aan de website, waarin alle informatie omtrent de bezoekers van de website te vinden is. Er werden ook enkele conversies ingesteld via Google Tag Manager. Denk bv. aan het invullen van een formulier, op een bepaald e-mailadres of telefoonnummer klikken, enzoverder. We verzamelen zoveel mogelijk informatie om zo goed de evolutie van de resultaten te kunnen opvolgen.

Let's meet Nicholas

Wil je online ook goed scoren?

Laten we kennismaken!

Nicholas Foynes
nicholas@digitalpulse.be

Let's work together