Het belang en de toekomst van goede SEO op jouw website
Soms kan je website verdwalen in de jungle van het internet. Daarom is het niet alleen belangrijk dat je een aantrekkelijke website hebt, maar ook een goede SEO-strategie. Zo scoor je hoger in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, … en kan je meer bezoekers naar jouw website lokken.
In dit blogbericht gaan we dieper in op wat het belang is van een goede SEO-strategie en hoe je deze toepast. We bekijken ook wat de toekomst van SEO in petto heeft met de komst van AI chatbots zoals Chat GPT van Open AI en Bard van Google.
SEO in een notendop
SEO (Search Engine Optimization) is een belangrijk aspect van digitale marketing dat zich richt op het verbeteren van:
- de zichtbaarheid van een website
- de vindbaarheid van een website
Een betere SEO-strategie kan je een voorsprong leveren op de vindbaarheid in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, ... tegenover jouw concurrentie.
Maar SEO is niet alleen belangrijk voor de zichtbaarheid en het succes van jouw website. Het is ook belangrijk voor de gebruikerservaring. Zoekmachines zijn steeds meer gericht op het leveren van kwalitatieve en relevante zoekresultaten aan gebruikers. Dit betekent dat ze websites rangschikken op basis van factoren zoals:
- laadsnelheid,
- mobiele bruikbaarheid,
- de kwaliteit van de inhoud.
Door je website te optimaliseren voor jouw bezoekers, zal dit automatisch invloed hebben op de ranking in de zoekresultaten.
Daarom is de beste manier om een goede SEO-strategie op te stellen niet door jezelf af te vragen wat de zoekmachine wil, maar wat de bezoekers willen.
Hoe verbeteren we onze SEO?
Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op de SEO van jouw website. Waaronder de kwaliteit van de inhoud, de relevantie van zoekwoorden, de snelheid van de website, de linkstructuur, en meer.
De laadsnelheid van jouw website:
De laadsnelheid van je website is een niet te overziene factor in een goede SEO-strategie. Lange en trage laadtijden zorgen ervoor dat conversie percentages dalen waardoor indirect lagere posities in zoekmachines behaald kunnen worden. Uit onderzoek blijkt zelf dat 40% van de gebruikers een website verlaat wanneer deze langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Een snelle laadtijd zorgt er niet alleen voor dat gebruikers langer blijven maar ook dat crawlers je website sneller kunnen doorzoeken. De snelheid van je site heeft veel te maken met de performantie en website-architectuur die de programmeur heeft klaargezet.
Jouw website voor iedereen:
Het is belangrijk dat je website voor iedereen toegankelijk is, ongeacht welk apparaat of browser ze gebruiken. Maar vergeet ook niet de mensen met een beperking. Door rekening te houden met de accessibility van je website, maak je je website toegankelijker voor deze groep. Vul zeker de meta-tags van de website en alt tags van afbeeldingen in, zodat mensen met een beperking en zoekmachines weten waarover de website of afbeelding gaat zonder deze effectief te zien.
Benieuwd naar het belang van web accessibility? Lees het uitgebreid blogbericht hier.
Structuur in jouw website voor crawlers
Om crawlers jouw website efficiënt te laten doorzoeken kunnen ze gebruik maken van XML-sitemaps en robots.txt.
- Een XML-sitemap is een bestand die een lijst bevat van alle pagina's op jouw website die je wilt indexeren. Dit helpt zoekmachines om jouw website efficiënter te crawlen en te begrijpen hoe je website is gestructureerd.
- Een robots.txt is dan weer een tekstbestand met instructies voor de zoekmachines over welke pagina's wel of niet mogen gecrawld en geïndexeerd worden, zoals persoonlijke of duplicate pagina’s.
Relevante zoektermen op de juiste plaats
Zorg ervoor dat je website relevante en kwalitatieve content bevat. Schrijf voor je bezoekers, niet voor zoekmachines. Maar vergeet niet om zoekwoorden te gebruiken die relevant zijn voor jouw website. Dit helpt zoekmachines om je website te begrijpen en beter te ranken. Spam of niet relevante kernwoorden zullen dan weer bestraft worden.
Linkstructuur
Een goede linkstructuur is belangrijk voor SEO. Zorg dat je interne links op een logische en natuurlijke manier zijn opgebouwd. Dit maakt het voor zoekmachines makkelijker om je website te crawlen en te begrijpen waar je website over gaat. Zo is het belangrijk dat inkomende links van kwalitatieve bronnen komen, dit helpt om je autoriteit te verhogen en daarmee ook jouw positie in zoekmachines.
SEOmatic to the rescue
Deze plugin die voor het Craft CMS ontworpen is, biedt een breed scala aan functies die we hierboven beschreven hebben en zo kunnen helpen bij het optimaliseren van:
- de inhoud,
- de structuur,
- de bruikbaarheid van jouw website.
Geen wonder dat SEOmatic onze tool bij uitstek is. Daarbij genereert SEOmatic automatisch metadata voor elke pagina van je website. Maar zorgt deze ook voor ondersteuning voor gestructureerde gegevens en rich snippets. SEOmatic genereert deze op basis van de inhoud van jouw pagina's, waardoor het gemakkelijker wordt om je website te optimaliseren voor zoekwoorden en het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten. Dit in alle beschikbare talen van jouw website zodat deze door de zoekmachines en gebruikers kan worden begrepen. Als laatste biedt deze ook handige functies voor technische optimalisatie, zoals ingebouwde XML-sitemaps en robots.txt-bestanden.
Omdat dit zo’n belangrijke tool is voor het vinden van jouw website, integreren wij deze samen met onze andere kennis standaard in jouw website.
“In dit hele SEO-verhaal kunnen wij als partner jou helpen om je website de aandacht te geven die het verdient. Eén van onze methodes hiervoor is het gebruik maken van SEOmatic.”
Hoe testen we onze SEO?
Nu we de perfecte SEO-strategie hebben opgezet, willen we natuurlijk kijken wat voor effect dit heeft. Er zijn verschillende tools en technieken om deze impact te monitoren.
Analytical tools: Google Analytics en Matomo zijn de bekendste tools waarmee je het verkeer naar jouw website kan bijhouden en analyseren. Met deze tools kan je verschillende statistieken bekijken en vergelijken. Op basis van deze gegevens kan je zien wat wel en niet werkt.
Google Search Console: Dit is een tool van Google waarmee je kan bekijken hoe goed jouw website presteert in de zoekresultaten. Hiermee kan je bijvoorbeeld zien hoe vaak jouw website in bepaalde zoekresultaten wordt weergegeven. Het kan ook eventuele technische problemen opsporen die van invloed zijn op de zoekresultaten.
Backlink-analyse tools: Deze tools bekijken welke andere sites naar jouw website linken en hoe deze jouw rangschikking beïnvloeden.
Social media monitoring: Hoewel sociale media geen directe invloed heeft op de rangschikking van je zoekresultaten, kan je deze tools wel gebruiken om te zien welke inhoud de meeste leads genereert.
Door deze tools te gebruiken kan je op basis van de geleverde data je SEO-strategie verfijnen om de beste resultaten te bekomen.
AI chatbots, de dood van SEO?
Door de komst van AI chatbots zoals Chat GPT in Bing en Bard in Google zijn marketeers bang wat dit voor gevolgen zal hebben voor SEO. Zoekmachines, zoals Google, willen gebruikers zo lang mogelijk op hun platform houden, omdat ze hierdoor meer advertentie-inkomsten genereren. In de afgelopen jaren hebben ze dit onder andere gedaan door "quick answers" te bieden. Hierbij krijgt de gebruiker direct het antwoord op zijn of haar vraag te zien, zonder dat hij of zij naar een andere website hoeft te gaan. Denk bijvoorbeeld aan het opvragen van het weerbericht of een bedrijfsprofiel.
Nu AI chatbots steeds geavanceerder worden, bestaat de kans dat gebruikers minder snel geneigd zijn om naar een website te gaan voor antwoorden. Dit omdat ze deze al meteen mooi geformuleerd kunnen krijgen in hun chat prompt. Dit kan dus resulteren in minder verkeer naar jouw website.
Maar is het tijd om te panikeren? Nog niet per se. Momenteel gebruikt bijna iedereen nog steeds Google of Bing om antwoorden te vinden of producten te kopen. Bovendien zijn de antwoorden van chatbots nog niet altijd even specifiek of nauwkeurig. Mensen zullen dus nog steeds andere bronnen raadplegen in plaats van alleen op een chatbot te vertrouwen.
Om toch het meeste uit deze revolutie te halen, zijn er een aantal tips die je kunt volgen:
Bing Chat en Bard zullen referenties geven bij hun antwoorden die linken waar ze hun resultaten van hebben. Dus bij goede content en SEO kan je hier misschien terechtkomen als referentie.
Probeer jouw product of website te laten verschijnen in zoekresultaten voor specifieke vragen, bijvoorbeeld de beste tv's van 2023. Dit doe je door zelf lijstjes samen te stellen waarom die tv’s juist de beste van 2023 zijn.
Een voor de hand liggende tip is om de beste en meest kwalitatieve content te hebben die zowel de gebruikers als search engines baat bij hebben. Een vraag die velen stellen is: mag AI mijn teksten schrijven? Google heeft hier al verschillende standpunten over ingenomen. Op dit moment zal het geen AI gegenereerde teksten bestraffen, zolang het kwalitatieve teksten zijn en geen teksten met als doel om hoger in de zoekresultaten te komen.
Maak dat je een hoge autoriteit hebt op het net door andere websites naar jouw site te linken. Hierdoor creëer je autoriteit en zal je als betrouwbare bron beschouwd worden door de search engines.
Gebruik intro’s waar je een korte samenvatting geeft wat je op de site zult vinden. Dit is niet alleen handig voor de gebruiker dat hij in een oogopslag weet wat hij zal vinden op de site. Maar dit is ook positief voor de SEO omdat zo’n soort teksten gebruikt worden door de chatbot.
Kortom de SEO zal meer menselijk gericht moeten zijn en zo specifieke zoekopdrachten beantwoorden waarbij Bard of Chat GPT het moeilijker heeft. Menselijke ervaringen of subjectieve vragen kunnen chatbots niet genereren dus hierbij kan je nog een groot onderscheid maken tussen wat menselijk is en wat niet.
Conclusie
In conclusie is een goede SEO-strategie van groot belang voor het succes en de zichtbaarheid van jouw website. Door te zorgen voor een optimale gebruikerservaring en relevantie van jouw content, kan je website hoger ranken in zoekmachines en meer bezoekers aantrekken.
Het is belangrijk om te onthouden dat een goede SEO-strategie niet focust op de zoekmachines, maar om het bieden van waardevolle informatie en een goede gebruikerservaring aan bezoekers. Factoren zoals de laadsnelheid van de website, accessibility, de structuur van de website voor crawlers, relevante zoekwoorden en een goede linkstructuur dragen bij aan een goede SEO-strategie. Met de opkomst van AI chatbots zoals Chat GPT van Open AI en Bard van Google, zal SEO in de toekomst waarschijnlijk nog meer evolueren en zich nog meer richten op het begrijpen van de intenties van gebruikers en het aanbieden van relevante en kwalitatieve informatie.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.
Schrijf mij in!