09 juni 2021 4 minuten

Google Core Web Vitals update 2021

#google #coreupdate
Emma Thumb

Doorheen de jaren worden af en toe updates doorgevoerd door Google om de gebruiker een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te geven. Door de (kleine) verbeteringen door te voeren, worden de resultaten zo goed mogelijk afgestemd op hoe en naar wat de gebruiker op zoek is in hun zoekmachine. Vroeger kon je hoog in Google scoren door veel dezelfde zoekwoorden op te nemen in een pagina over een bepaald onderwerp, maar deze tijden zijn passé. De dag van vandaag moet je met veel meer rekening houden. Denk maar aan een userfriendly websitedesign, rekening houden met de zoekintentie, een snelle en veilige website is een must, oog hebben voor linkbuilding, unieke en relevante content op je website enzoverder. Men kijkt dus meer en meer naar de gebruiker en hoe ze deze een zo goed mogelijke beleving kunnen geven.

De volgende zogenaamde Core Web Vitals update stond gepland in mei 2021, maar er werd vanuit Google ondertussen gecommuniceerd dat de geleidelijke uitrol start vanaf midden juni 2021. Deze update zal dan pas effect hebben in de rankings vanaf eind augustus 2021.

Vòòr deze laatste update werden ook tal van andere updates doorgevoerd. Denk bv. aan de gekende Bert, Penguin, Panda, Fred, … updates. Daarnaast zijn er ook nog veel kleine (onbekende) updates. Iedere update richt zich op een bepaald onderdeel om de gebruiker een beter gebruikerservaring te geven. Indien je meer wil weten over deze updates, lees dan zeker deze Google Algorithm Update History.

In dit blogbericht gaan we wat dieper in op de Core Web Vitals update. Wat deze update zal betekenen voor je website en hoe je je hierop kan voorbereiden. Belangrijk om mee te geven is dat niet alleen deze onderdelen belangrijk zijn voor een goede ranking. Het belangrijkste is en blijft nog steeds de relevantie van je website voor de zoeker aan de hand van je content, structuur, links, opmaak, ... Maak je website steeds op met oog op de gebruiker en zorg ervoor dat de gebruiker zo goed mogelijk doorheen de website kan navigeren zonder barrières. Indien Google merkt dat de gebruiker de website relevant vindt, zal dit een positieve invloed hebben op je rankings.

Andere zaken optimaliseren aan je site dienen ter ondersteuning van dit hoofddoel en zullen daarom ook een invloed hebben op je ranking. Daarom is het zo belangrijk om deze update in detail te bekijken voor je eigen website.

Wat zal de Core Web Vitals update precies inhouden?

Deze update wordt onderverdeeld in drie delen. Er zal nog meer rekening gehouden worden met snelheid, interactiviteit en gebruiksgemak. De user experience wordt dus nòg belangrijker. Onderstaande afbeelding werd gecommuniceerd door Google en deze toont de kern van deze core update aan. Per onderdeel zullen we aanhalen met welke zaken rekening moet gehouden worden.

Core web vitals update

LCP = Largest Contentful Paint

Deze factor meet de laadprestaties van je website. Voor een goede gebruikerservaring met de LCP optreden binnen de 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen. Indien dit langer zou duren, is de kans groter dat de gebruiker terug weggaat van je site en je bounce rate dus groter wordt! Dit willen we zeker vermijden. Wat kan je doen om hieraan te voldoen?

  • De server reactie moet snel zijn. Hoe sneller de server reactie is, des de sneller je pagina’s zullen laden en des te sneller de LCP zal zijn. Een shared hosting is bv. niet aan te raden. Ga voor serveroptimalisatie door gebruik te maken van een CDN = Content Delivery Network.
  • Vermijd vertragende JavaScript- en CSS-bestanden. Verwijder bv. niet gebruikte CSS.
  • Comprimeer je afbeeldingen en tekstbestanden zodat deze de laadtijd niet vertragen.

FID = First Input Delay

Deze factor meet de interactiviteit. Om een goede gebruikerservaring te bieden, moeten pagina’s een FID van minder dan 100 milliseconden hebben. Wat kan je doen om hieraan te voldoen?

  • Zorg ervoor dat de gebruikte Javascript- en CSS-bestanden snel laden.
  • Zorg ervoor dat de Javascript bestanden een korte uitvoeringstijd hebben.
  • Zorg ervoor dat er geen te grote bundels Javascript aanwezig zijn
  • Verwijder ongebruikte Javascript bestanden.

CLS = Cumulative Layout Shift

Deze factor meet de visuele stabiliteit. Om een goede gebruikerservaring te genereren, moeten pagina’s een CLS van minder dan 0,1 hebben. Wat kan je doen om hieraan te voldoen?

  • Voeg altijd attributen toe voor de breedte en de hoogte aan je afbeeldingen en video’s.
  • Voeg ook altijd afmetingen toe bij de ads, embeds en iframes.
  • Gebruik dynamisch geïnjecteerde content. Zo voorkom je verschuivingen bij de andere inhoud van een pagina.
  • Zorg ervoor dat de webfonts juist worden ingeladen.

Hoe kan je dit controleren en oplossen?

De eerste stap is controleren of de bovenstaande puntjes ook gelden voor je eigen website. Is je website snel genoeg? Voldoet je website aan de mobile responsiveness normen? Hoe veilig is je website? Hoe goed is je website op vlak van UX (=user experience)? Enzoverder. Dit kan je allemaal testen via een tool. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je website kunnen analyseren. Denk bv. aan PageSpeed Insights, Chrome UX report (via webdevelopers.google.com), Google Search Console, Web Vitals Extension, … Daarnaast zijn er ook betalende tools zoals Screaming Frog, ContentKing, SEMrush, … die zich focussen op hoe je website verbeterd kan worden op vlak van SEO.

Voorbeeld Page Speed Insights

Het grotendeel van de aanpassingen m.b.t. deze update zal door een developer moeten gebeuren. Daarnaast kan wel zelf nog enkele zaken controleren en toepassen:

  • Bekijk of je geen overbodige tags gebruikt via Google Tag Manager. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je site vertraagd wordt.
  • Comprimeer zelf je bestanden vooraleer je deze oplaad op je website. Hier zijn genoeg gratis tools voor.
  • Denk ook goed na over welke afbeeldingen je wil gebruiken op je site. Overbodige afbeeldingen die niets zeggen, kan je evengoed niet op je website plaatsen zodat dit ook wat plaats (en snelheid) bespaard.
  • Het CMS waarin je werkt biedt ook allerlei plug-ins aan die een hulpmiddel kunnen bieden voor eventuele problemen. Bekijk deze zeker ook eens na.

Conclusie

Zoals je merkt zijn er dus wel een aantal zaken waar rekening moet mee gehouden worden wanneer deze update gereleaset zal worden. Bekijk deze voor je website grondig en zorg ervoor dat je voorbereid bent voor deze release. Niet alleen voor deze update moet je hier rekening mee te houden, deze zaken moeten altijd in het achterhoofd blijven bij het analyseren/optimaliseren van je huidige site of het opmaken van een nieuwe website.

Voor het opstellen van dit blogbericht wordt graag verwezen naar OM Collective, die ons meer leerde over deze Google update.

Wil je je eigen website ook voorbereiden op deze update? Dat kan! We analyseren je website en bespreken samen de verbeterpunten.

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!