16 april 2021 6 minuten

Hoe track je de e-commerce data van je webshop in Google Analytics?

#googleanalytics #ecommerce #webshop
Emma Thumb

Google Analytics is een tool die zeer handig kan zijn wanneer het op data tracken en analyseren aankomt. Alle mogelijke informatie over je website kan je hier terugvinden. Wanneer je een webshop beheert, is het natuurlijk ook handig om alle informatie m.b.t. de orders, opbrengsten, betaalgedrag, … te verzamelen. Deze data kan je namelijk ook terugvinden in Google Analytics, al moet je hier wel enkele zaken toevoegen aan je webshop vooraleer deze informatie terechtkomt in je Google Analytics account. Wij helpen je op weg hoe je dit het beste kan aanpakken.

Vooraleer we hier mee van start gaan, moet je eerst rekening houden met volgende zaken:

  • Je kan de e-commerce instellingen in Google Analytics op verschillende manieren toevoegen. Er is niet één goede werkwijze om deze data te capteren en weer te geven in Google Analytics. Ofwel laat je dit volledig installeren door een developer ofwel doe je het deels zelf met Google Tag Manager en deels door de developer. In dit blogbericht gaan we dieper in hoe je de e-commerce instellingen kan toevoegen in Google Analytics aan de hand van Google Tag Manager.
  • De instellingen die je moet toevoegen om de e-commerce data te tracken, zal niet altijd van een leien dakje lopen. Zorg er daarom voor dat je een testomgeving voor handen hebt om deze instellingen (veel) te testen.
  • Om hiermee te kunnen starten heb je uiteraard eerst een Google Analytics account en eventueel ook een Google Tag Manager account nodig. Maak deze op en link deze met je desbetreffende webshop.
  • Wanneer je de e-commerce data wil toevoegen aan Google Analytics, heb je twee verschillende mogelijkheden. Ofwel voeg je de standaard e-commerce instellingen toe ofwel de enhanced e-commerce instellingen. Bij de standaard e-commerce instellingen gaat het vooral over de producten, bestellingen, opbrengsten, gemiddelde orderprijs, … Dus alle standaard essentiële informatie die je kan tracken vanuit je webshop. De enhanced e-commerce instellingen gaan, zoals het woord zelf zegt, iets verder dan de standaard instellingen. Hier kan je ook meer informatie omtrent couponcodes, kortingen, terugbetalingen, de checkout stappen, shop- en checkoutgedrag enzoverder. Wij raden aan om telkens voor de enhanced e-commerce instellingen te kiezen aangezien dit veel meer data bevat dan de standaard e-commerce instellingen. Maar dit is natuurlijk afhankelijk van webshop tot webshop.

Nu je dit weet, kan je starten met het toevoegen van de e-commerce instellingen in Google Analytics via Google Tag Manager. We leggen het je uit aan de hand van zes verschillende stappen.

Stap 1: Voeg Google Analytics toe aan je website

Voeg je Google Analytics account toe aan je website via je Google Tag Manager account.

Stap 2: Bepaal welke e-commerce data je wil verzamelen in Google Analytics

Bepaal eerst welke data je in je webshop wil meten. Zo kan je veel meer meten dan enkel een bestelling plaatsen. We geven enkele voorbeelden mee.

  • Op een product klikken/een product bekijken
  • Een product toevoegen aan het winkelmandje
  • Een product terug verwijderen uit het winkelmandje
  • Op het winkelmandje klikken
  • Een kortingscode toevoegen
  • Naar de checkout navigeren
  • Aanmelden als bestaande klant en dan bestelling plaatsen
  • Registreren als nieuwe klant en dan bestelling plaatsen
  • Adres en andere gegevens toevoegen
  • Verzendingsoptie toevoegen
  • Betalingsproces doorlopen
  • Bestelling plaatsen: laatste stap in het bestelproces

Dit is natuurlijk afhankelijk van webshop tot webshop. Loop dus alle verschillende stappen door op je webshop zodat je weet welke gegevens je wil verzamelen.

Screenshot Shop4 Climate bestelproces

Stap 3: Voeg dynamische code toe aan je website

Bij de volgende stap ligt het grootste werk bij de developer zelf. Het is belangrijk om met de developer even op voorhand af te stemmen welke data je wil verzamelen in Google Analytics (zie stap 2). Het is ook belangrijk om af te stemmen hoe de dataLayers zullen genoemd worden.

Een dataLayer houdt de data vast in een zogezegde ‘gegevenslaag’ zodat we dit kunnen gebruiken als variabelen in Google Tag Manager. In dit geval gaat het dus over de e-commerce data die je wil verzamelen in Google Analytics. Deze dataLayer zal je nodig hebben voor je e-commerce tag in Google Tag Manager dus het is natuurlijk belangrijk dat deze overeenkomt met wat de developer zal instellen.

Let op! De data die moet toegevoegd worden in de code, moet dynamische data zijn. Dit wil zeggen dat de code per product anders moet zijn. Zo is de productnaam, prijs, product ID, ... per product anders en dit moet zeker correct doorgegeven worden.

Meer informatie over dit onderdeel en welke code je moet toevoegen aan je website, kan je vinden op het hulpplatform van Google Tag Manager zelf. Er is een apart onderdeel met informatie specifiek over Enhanced E-commerce. Hier kan je meer informatie terugvinden over welke code nodig is om de product impressies, product kliks, product detail impressies, het toevoegen of verwijderen van producten aan het winkelmandje, promotie impressies, promotie kliks, de checkout stappen, de bestellingen en de terugbetalingen te meten en te tonen in Google Analytics.

Stap 4: Voeg de enhanced e-commerce tag en trigger toe in Google Tag Manager

Voeg een gebeurtenis toe in Google Tag Manager in de vorm van een tag. Deze tag link je aan de e-commerce trigger. De e-commerce trigger betekent de actie die gebeurt als er bijvoorbeeld een bestelling geplaatst wordt. In dit geval ga je op zoek naar de juiste benamingen van de dataLayers die gebruikt worden doorheen het e-commerce proces. De naam van deze dataLayer kan je afstemmen met de developer. In dit geval beginnen de verschillende dataLayers telkens met 'eec.', vandaar onderstaande uitdrukking:

Screenshot trigger gtm

Daarnaast maak je ook een tag aan die ervoor zorgt dat de data doorgegeven wordt aan het desbetreffende Google Analytics account. Bij de tag zijn er enkele instellingen die we niet mogen vergeten aan te duiden. Bij ‘Meer instellingen’ vind je onder ‘E-commerce’ de optie ‘Geoptimaliseerde e-commercefuncties aanzetten’. Duid dit aan als ‘Waar’ en klik aan dat je de gegevenslaag (dataLayer) zal gebruiken.

Screenshot tag gtm Screenshot tag gtm 2

Stap 5: Stel de e-commerce instellingen in in Google Analytics

Ook in Google Analytics zelf moeten bepaalde instellingen toegevoegd worden zodat de e-commerce data bijgehouden wordt. Dit doe je bij de ‘Weergave’ instellingen van je Google Analytics account. Ga in je Google Analytics account naar ‘Beheerder’ linksonder en ga naar de gewenste weergave waar je de e-commerce instellingen wil aan toevoegen. Klik op ‘Instellingen voor e-commerce' waarbij je drie verschillende e-commerce instellingen kan terugvinden. Vink ‘E-commerce inschakelen’ en ‘Geoptimaliseerde e-commercerapportage inschakelen’ aan. Daaronder kan je ook de labeling van de checkout meegeven, maar dit moet opnieuw overeenkomen met wat de developer heeft ingesteld in de code.

Screenshot Google Analytics isntellingen

In Google Analytics vind je veel verschillende informatie over e-commerce, afhankelijk van wat je hebt ingesteld. Deze data vind je onder ‘Conversies’, ‘E-commerce’ in de linkerkolom in Google Analytics. Hier vind je:

  • Een algemeen overzicht waar je in één oogopslag kan zien welke producten werden besteld in de aangegeven periode en hoeveel de productopbrengst is.
  • Bij het onderdeel ‘Winkelgedrag’ kan je zien hoeveel bezoekers een toevoeging aan de winkelwagen hebben gemaakt, hoeveel verlaten winkelwagentjes er zijn, hoeveel verlaten betalingen er zijn en hoeveel geplaatste betalingen. Indien deze informatie interessant is voor je webshop, moet je dit zeker opnemen in stap 2 en dit meegeven met de developer.
  • ‘Betaalgedrag’ is hetzelfde principe als bij ‘Winkelgedrag’ maar dit gaat dan specifiek over de checkout. Hier kan je zien hoeveel bezoekers bij iedere stap in het bestelproces de webshop hebben verlaten.
  • Bij ‘Productprestaties’ zie je een volledig overzicht van alle producten die verkocht werden met de daarbij horende productopbrengst. Ook extra informatie over het winkelgedrag per product kan je hier vinden.
  • Bij ‘Verkoopprestaties’ ligt de nadruk op de Transactie-ID en de daarbij horende opbrengst.
  • Het onderdeel ‘Productenlijstprestaties’ toont bij welk soort lijst je verkochte producten horen. Zijn die producten uit de categorie lijst of komen deze bv. meer uit de extra producten die getoond worden onder een ander product (bv. ‘Dit is ook iets voor jou’ of ‘Eerder bekeken door jou’).
  • Bij het onderdeel ‘Marketing’ zie je nog allerlei extra informatie omtrent promoties, kortingscodes, …
Screenshot e commerce data Google Analytics

Stap 6: Test de ingestelde e-commerce instellingen

Gebruik een testomgeving zodat je uitgebreid kan testen of de e-commerce instellingen werken. Voeg bv. een product toe in het winkelmandje, verwijder het terug uit het winkelmandje, volg het bestelproces, breek het bestelproces af, plaats een bestelling, enzoverder. Bekijk in Google Tag Manager welke data al dan niet doorgegeven wordt. Indien dit niet het geval is of niet volledig juist is, stem dit dan zeker af met de developer. Na een paar uur zal je deze data moeten zien in Google Analytics.

Conclusie

Zoals je opmerkt, is een goede samenwerking met een developer zeker nodig om de e-commerce instellingen toe te voegen in Google Analytics, ook als je het zelf deels via Google Tag Manager wil doen. Bepaal op voorhand goed welke zaken je wil meten, zorg voor een duidelijke briefing aan de developer en test meermaals verschillende opties zodat je zeker bent dat de data juist doorkomt.

Heb je hulp nodig om je e-commerce te tracken en analyseren? Of wil je wat meer informatie hoe je je e-commerce verhaal een duwtje in de rug kan geven?

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!