28 juni 2021 7 minuten

Tekst ads, display ads of shopping ads: welke advertenties zijn het beste voor mijn bedrijf?

#googleads #advertenties
Emma Thumb

De dag van vandaag kan je het gebruik van advertenties in Google bijna niet meer wegdenken. Het is een effectieve manier om hoger te scoren in deze gekende zoekmachine, meer awareness te creëren via andere relevante websites, meer bezoekers naar je website te leiden en dus meer kans te hebben om leads binnen te halen. Er zijn verschillende mogelijkheden binnen Google Ads om meer zichtbaarheid te genereren.

Enerzijds heb je tekstadvertenties, dit zijn advertenties (zoals de naam het zelf zegt) die enkel uit tekst bestaan. Anderzijds heb je ook advertenties waarbij je zowel tekst als beeld kan toevoegen, de zogenaamde display advertenties. De laatste categorie bestaat uit de shopping advertenties, waarbij je kan werken met een beeld van een product, met hierbij de prijs, voorraad en andere specificaties. Iedere mogelijkheid heeft z’n eigen voordelen en kan toegepast worden voor zowel lange termijn als voor kortere campagnes. Maar welke advertenties gebruik je nu het beste voor jouw bedrijf? We zullen één voor één wat dieper ingaan op de verschillende soorten advertenties.

Tekstadvertenties

Wat zijn tekstadvertenties?

Zoals eerder vermeld, zijn dit advertenties met enkel en alleen tekst. Je hebt hier echter zelf veel vrijheid in. Zo kan je zowel normale tekstadvertenties als responsieve tekstadvertenties opmaken. Bij de normale tekstadvertenties kan je drie verschillende titels toevoegen van maximum 30 karakters. Daarnaast kunnen ook twee verschillende beschrijvingen van maximum 90 karakters toegevoegd worden én kan je ook zelf de URL opmaken in de advertentie.

Bij een responsieve advertenties kan je verschillende titels en beschrijvingen toevoegen, maar kiest Google zelf welke titels en beschrijvingen getoond worden afhankelijk van de zoekopdracht.

Hoe stel je tekstadvertenties op?

Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, kan je kiezen voor het opmaken van een tekstadvertentie. Je stelt de locatie, de taal, het budget, de periode en de biedstrategie in. Daarna zal je verschillende advertentiegroepen binnen een campagne kunnen opmaken, met daarbij telkens de verschillende zoekwoorden en advertenties. Het aantal advertentiegroepen is afhankelijk van de categorie en de subcategorieën die je wil adverteren.

INSTELLINGEN TEKSTADVERTENTIE

Waarom moet je tekstadvertenties opstellen?

Bij de tekstadvertenties worden je advertenties getoond wanneer iemand op zoek is naar een zoekwoord die ook gekoppeld is aan je advertentie. De zoeker weet dus eigenlijk al naar waar hij/zij op zoek is, dus moeten wij met onze advertentie klaarstaan om deze zoeker op te vangen. Afhankelijk van het ingestelde budget en van de kwaliteit van je advertentie, kan je dus bovenaan in Google scoren. Net omdat de zoeker al in een verder stadium zit in de customer journey, is dit een heel erg belangrijke doelgroep en dus ook een zeer interessante manier van adverteren.

Wanneer moet je tekstadvertenties opstellen?

Tekstadvertenties kan je in principe doorheen het jaar gebruiken als het over algemene zoekwoorden gaat waarvoor je wil gevonden worden. Daarnaast kunnen de tekstadvertenties ook opgesteld worden als je een bepaalde marketingcampagne uitwerkt. Stel dat je voor een bepaalde periode meer awareness wil creëren rond een bepaald onderwerp, kan je hiervoor ook tekstadvertenties inschakelen. Zoek even op voorhand hoeveel zoekvolume je zoekwoorden hebben via de Zoekwoordplanner.

Wat zijn de best practices van de tekstadvertenties?

  • Maak zeker gebruik van extensies. Zo kan je bv. sitelinkextensies toevoegen, waardoor je extra links kan toevoegen aan de advertentie zelf naar je contactpagina of FAQ-pagina bijvoorbeeld. Daarnaast heb je ook highlight extensies, waarbij je bepaalde woorden kan ‘highlighten’ in de advertentie. Een telefoonnummer of adres kan ook toegevoegd worden aan de advertentie. Zo zijn er nog veel meer! Neem zeker eens een kijkje naar de verschillende opties.
VOORBEELD TEKST ADVERTENTIES EXTENSIES
  • Voeg uitsluitingzoekwoorden toe. Dit zijn woorden waarbij je advertenties zeker niet mogen getoond worden. Zo kan je je budget beter bepalen en ben je zeker dat je geen onnodige centen verliest.
  • Stel conversies in. Indien er doelen toegevoegd werden in je Google Analytics account, kan je je Google Ads account koppelen met je Google Analytics account. Zo kan je dan ook de ingestelde doelen koppelen met Google Ads, zodat deze conversies hier ook opgenomen worden.
  • Start bij het begin van je advertentie met de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’ aangezien de advertentie eerst wat data moet verzamelen om te kunnen groeien. Na enige tijd en indien er conversies gegenereerd werden via de advertentie, kan je overschakelen naar ‘Conversies maximaliseren’.

Display advertenties

Wat zijn display advertenties?

Display advertenties zijn advertenties waarbij je gebruik kan maken van een beeld. Ook hier zijn er twee verschillende mogelijkheden. Ofwel laad je zelf display advertenties op die geen bewerking meer nodig hebben. Dit kan in de vorm van een gewone afbeelding, maar ook bv. gifs en html-bestanden zijn mogelijk. Je kan dit in verschillende formaten uploaden in je account.

Daarnaast kan je ook een responsieve display advertentie opmaken. Je voegt verschillende titels en beschrijvingen toe. Daarnaast kan je ook verschillende beelden en logo’s toevoegen. Google maakt dan zelf verschillende versies van display advertenties ter beschikking.

Hoe stel je display advertenties op?

Wanneer je een nieuwe campagne aanmaakt, kan je kiezen voor het opmaken van een display advertentie. Je stelt de locatie, de taal, het budget, de periode en de biedstrategie in. Daarnaast kan je ook specifieker targeten welke doelgroep je wil bereiken. Je kan zowel een bepaalde doelgroep toevoegen, onderwerpen die je wil targeten, zoekwoorden waarop je doelgroep zoekt of de plaats waar je je advertenties wil laten tonen. Eens je dit allemaal hebt ingesteld, kan je je display advertentie uploaden of een responsieve advertentie opmaken.

INSTELLINGEN DISPLAY ADVERTENTIE

Bij het onderdeel ‘Doelgroep’ kan je dus een specifieke groep mensen targeten die een bepaalde interesse of affiniteit hebben. Indien je wil targeten op een groep mensen die interesse heeft in tennis, stel je best je advertentie in op basis van deze doelgroep. Een ‘Onderwerp’ gaat eerder over het thema van een specifieke website. Dus als je wil focussen op websites die over tennis gaan, stel je dit onderwerp in. Daarnaast is het ook mogelijk om te targeten op specifieke zoekwoorden die de doelgroep gebruikt in Google. Als je het zoekwoord ‘tennis’ ingeeft als voorwaarde, zal je advertentie getoond worden aan personen die dit zoekwoord (veel) gebruiken in Google.

Waarom moet je display advertenties opstellen?

Display advertenties zijn vooral handig als je een doelpubliek wil bereiken die nog in het begin van de customer journey zit en je bedrijf of de oplossing/product die je aanbiedt, nog niet (goed) kent. Het is dus een manier om meer awareness te creëren en zo bezoekers naar je website te leiden. Zorg er dus voor dat de advertenties goed matchen met de doelgroep, onderwerpen, zoekwoorden of plaatsing.

Wanneer moet je display advertenties opstellen?

Net zoals bij de tekstadvertenties, is dit erg verschillend. Afhankelijk van wat je wil bereiken met de display advertenties, kan je hier ook het onderscheid maken tussen algemene advertenties of advertenties over een specifieke campagne.

Wat zijn de best practices van de display advertenties?

  • Werk met drie verschillende advertentiegroepen binnen één campagne, nl. één advertentiegroep voor de doelgroep, één advertentiegroep voor de onderwerpen en één advertentiegroep voor de zoekwoorden. Zo kan je beter bepalen voor welk onderdeel je advertentie(s) het beste werkt(en).
  • Voeg verschillende formaten display advertenties toe zodat Google zelf kan bepalen waar ze welke advertentie plaatsen. Zo kan je beter bepalen wat beter werkt voor je campagne.
VOORBEELD FORMATEN DISPLAY ADVERTENTIES
  • Start bij het begin van je advertentie met de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’ aangezien de advertentie eerst wat data moet verzamelen. Na enige tijd en indien er conversies gegenereerd werden via de advertentie, kan je overschakelen naar ‘Conversies maximaliseren’.

Shopping advertenties

Wat zijn shopping advertenties?

Shopping advertenties zijn advertenties waarbij je producten in de kijker worden geplaatst in Google. Er is hier zelfs een apart tabblad voor in Google. Indien iemand een bepaald product intypt in Google, kan je hiervoor dus zichtbaar zijn in dit aparte tabblad. Het zorgt voor een lagere barrière om op de advertentie te klikken.

Hoe stel je shopping advertenties op?

Eerst en vooral moet je hiervoor een Google Merchant Center account opmaken. In dit account voeg je de producten toe. Dit kan ofwel handmatig, ofwel via een link met je website. Het gemakkelijkste is natuurlijk de tweede optie aangezien dit dan automatisch aangepast wordt indien er wijzigingen gebeuren op je website. Stel bv. dat er een extra product wordt toegevoegd aan je website, zal dit automatisch aangepast worden via deze koppeling. Indien je wil werken met shopping advertenties zal je per product volgende specificaties moeten ingeven/laten koppelen:

  • Naam product
  • Beschrijving product
  • Afbeelding product
  • Prijs product
  • Het artikel-ID van het product …
GOOGLE MERCHANT CENTER PRODUCTEN

Indien de koppeling met je producten gemaakt is en deze producten geven geen foutmeldingen, kan je aan de slag gaan met het opstellen van een Shopping advertentie in Google Ads. Wanneer je kiest voor het opmaken van een Shopping advertentie, kies je de productlijst uit je Google Merchant Center account, het land van verkoop, de biedstrategie, het budget en de periode.

Waarom moet je shopping advertenties opstellen?

Shopping advertenties zijn vooral interessant als je een webshop hebt. Zo kan je je producten extra laten opvallen in Google en heb je dus meer kans dat je verschillende producten gevonden worden. Daarnaast is het ook nog eens extra goedkoop in vergelijking met de tekst en display advertenties. Zeker de moeite waard dus als je een webshop hebt.

Wanneer moet je shopping advertenties opstellen?

Je kan je Shopping advertenties doorheen het hele jaar laten lopen. Ofwel kies je ervoor om slechts een onderdeel van je producten te adverteren, ofwel op basis van de andere campagnes die je opgesteld hebt.

GOOGLE MERCHANT CENTER PRODUCTEN 2

Wat zijn de best practices van de shopping advertenties?

  • Zorg ervoor dat je titels en beschrijvingen de juiste zoekwoorden bevatten zodat je advertentie snel getoond wordt in Google. Benoem bv. de kleur, de maat, het materiaal, de eventuele korting, …
  • Voeg kwalitatieve afbeeldingen toe. Indien mogelijk, is het ook interessant om meerdere afbeeldingen toe te voegen zodat er verschillende mogelijkheden zijn om het product te bekijken.
  • Controleer daarnaast de Google Merchant meldingen op regelmatige basis. Indien een bepaald product niet meer voldoet aan de voorwaarden om de één of andere reden, dan ben je er beter snel bij en heb je minder kans dat een bepaald product voor lange tijd niet getoond wordt in de zoekresultaten.
  • Wil je slechts een deel van je producten adverteren? Werk dan met aparte productgroepen. Je hebt verschillende mogelijkheden om je producten te filteren. Dit kan op basis van het merk, artikel-ID, producttype, … Je kan ook zelf een aangepast label aanmaken.
  • Start bij het begin van je advertentie met de biedstrategie ‘Klikken maximaliseren’ aangezien de advertentie eerst wat data moet verzamelen. Na enige tijd en indien er conversies gegenereerd werden via de advertentie, kan je overschakelen naar ‘Conversies maximaliseren’.

Conclusie: wanneer kies je nu voor tekstadvertenties, display advertenties of shopping advertenties?

Afhankelijk van bedrijf tot bedrijf en wat je doelstelling is van de campagne, kan je kiezen voor ofwel tekstadvertenties, display advertenties of shopping advertenties. Wanneer je een doelgroep wil targeten die al op zoek is naar jouw product(en) of dienst(en) en dus al gebruik maakt van zoekwoorden, stel je best tekstadvertenties op. De display advertenties zijn dan weer handig om meer awareness en bekendheid te creëren. Indien je beschikt over een webshop, moet je zeker investeren in Shopping advertenties wanneer je beter wil gevonden worden in Google.

Het is daarnaast zeker belangrijk om de advertenties goed op te volgen en de resultaten achteraf goed te analyseren.

Hulp nodig bij het opstellen van advertenties in Google?

Laten we samen kijken voor de beste oplossing

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!