28 juli 2023 4 minuten

Redirect plan: Een naadloze website-overgang en behoud van verkeer!

#seo
Copy of profile

Een nieuwe website, herstructurering of gewoon een omleiding? Een goed redirect plan is van essentieel belang voor je bezoekers, Google en andere zoekmachines. Het wordt gebruikt om bezoekers en zoekmachines automatisch om te leiden van een oude URL naar een nieuwe URL, wanneer er wijzigingen worden aangebracht in de website-architectuur. Zo komen ze niet terecht op een nare 404-pagina, wat op zijn beurt je autoriteit en SEO score verlagen. In dit blog artikel gaan dieper in op wat een goed redirect plan is en hoe we het best te werk gaan.

Wat is een redirect plan

Net zoals bij een verhuizing wil je dat je post op het nieuwe adres aankomt en niet nog maandenlang naar je oude huis wordt gestuurd. Dit geldt ook voor websites, en hiervoor gebruik je een goed redirect plan. Een redirect plan is het in kaart brengen van alle oude URL's die naar een nieuw adres moeten worden doorgestuurd. Het zorgt ervoor dat gebruikers op de juiste bestemming terechtkomen en niet op een vervelende 404-pagina belanden. Dit is niet alleen gunstig voor de gebruikerservaring, maar heeft ook een positief effect op je SEO-score bij zoekmachines zoals Google.

Er zijn hoofdzakelijk twee belangrijke soorten redirects: de 301 voor permanente redirects en de 302 voor tijdelijke redirects. Hoewel gebruikers het verschil tussen de twee niet zullen opmerken, is dit voor zoekmachines van groot belang. Met een permanente redirect (301) geef je aan de zoekmachine door dat de oude URL niet meer in gebruik is en dat deze vervangen mag worden door de nieuwe URL. Bij een tijdelijke redirect (302) geef je aan dat het om een tijdelijke doorverwijzing gaat en dat de "oude" URL niet vervangen moet worden, omdat deze later weer de primaire URL zal zijn. Een voorbeeld hiervan is wanneer je voor een website-onderhoud tijdelijk de URL laat doorverwijzen naar een andere pagina of site.

Waarom is een redirect plan belangrijk?

Het opstellen van een redirect plan is om verschillende redenen belangrijk. Hieronder sommen we de voornaamste 3 redenen op:

  1. Zoekmachines: De oude URL's zullen nog steeds geïndexeerd zijn door zoekmachines. Wanneer een gebruiker op zo'n oude URL terechtkomt, resulteert dit in een 404-pagina, wat niet alleen frustrerend is voor de gebruikers, maar ook slechte SEO-resultaten oplevert en de autoriteit van je website vermindert. Hoewel zoekmachines uiteindelijk de nieuwe links zullen overnemen, kan dit enige tijd duren.
  2. Backlinks: Wanneer andere websites naar jouw website linken, is de kans klein dat ze hun links meteen of überhaupt ooit zullen aanpassen naar de nieuwe URL. Aangezien backlinks tegenwoordig essentieel zijn voor je SEO-score, is het belangrijk dat deze de nieuwe URL's wel bereiken.
  3. Gebruikerservaring: Je wilt ook dat mensen die jouw pagina's hebben gebookmarked of rechtstreeks in de adresbalk hebben ingetypt niet op een 404-pagina terechtkomen, maar op de pagina die voor hen bedoeld is.

Wanneer stel je een redirect plan op?

Een redirect plan stel je op in de volgende situaties:

  • Bij het reorganiseren van je website: Oude websites hebben vaak een onduidelijke structuur waarbij producten naar ID's verwijzen. Met een nieuwe en overzichtelijke structuur verbeter je de gebruikerservaring en organisatie. Een redirect plan helpt om de juiste verbanden met de oude URL's te leggen.
  • Bij het lanceren van een nieuwe website: Als je jouw website een nieuwe look geeft, is de kans groot dat je ook een nieuwe site-structuur zal aannemen. Een redirect plan zorgt ervoor dat mensen die nog de oude url's staan hebben automatisch doorlinken naar de nieuwe versie van deze pagina's wanneer de url-structuur gewijzigd werd.
  • Bij het veranderen van domein: Als je een volledig nieuw domein hebt aangevraagd of bepaalde content naar een subdomein hebt verplaatst, is een redirect plan essentieel om een soepele overgang te garanderen.
  • Bij meerdere domeinen die naar jouw website linken: Als je wilt dat bezoekers altijd op de juiste pagina van jouw website terechtkomen, kan het zijn dat je meerdere domeinen aanschaft, zoals de .com, .be, .net, etc., of domeinen om spellingsfouten op te vangen. Een goed redirect plan zorgt ervoor dat ze altijd op het juiste adres komen.

Hoe stel je een redirect plan op?

Om te beginnen heb je de oude/originele structuur van je website nodig. Gebruik website crawlers zoals Screaming Frog om een lijst van alle URL's op jouw website te krijgen. Filter deze lijst zodat je alleen de URL's overhoudt. Met deze gefilterde lijst kun je koppelingen leggen naar de nieuwe structuur. Geef bijvoorbeeld aan dat de oude /about-us naar de nieuwe /about pagina moet verwijzen. Plaats deze gegevens in een tabelstructuur, bijvoorbeeld in Excel, en gebruik wildcards voor repetitieve aanpassingen, zodat je niet elke URL apart hoeft aan te passen.

Het is ook verstandig om Google Analytics of een ander tracking tool te gebruiken om de kerncijfers van je website te bekijken. Controleer welke pagina's het meest bezocht worden en zorg ervoor dat deze redirects naadloos verlopen. Als alles klaar is, importeer je je redirect plan in een plugin, zoals de "Retour" plugin in Craft CMS, en houd je eventuele 404-fouten bij.

Redirect plan excel

Redirect plan in Craft CMS

Zoals eerder vermeld maken we in Craft gebruik van de “retour” plugin gemaakt door nystudio107. Deze maakt het eenvoudig om je redirect plan te importeren en de verschillende hits op te volgen. Wanneer er toch bepaalde verdwaalde links door de mazen van het net zouden glippen krijg je met een handig overzicht alle 404's die gemaakt zijn in de afgelopen periode. Deze kan je dan eenvoudig opvangen door hier een nieuwe redirect aan toe te kennen.

Ook kan je via deze plugin het rapport raadplegen met 404 errors die binnenkomen.

Retour plugin

Hoe weet ik dat mijn redirect plan correct werkt?

Met een combinatie van een redirect plugin en Google Search Console kan je in kaart brengen welke pagina's nog terecht komen op een 404 pagina. Aan de hand van tracking tools zoals Google Analytics kan je ook nagaan als je huidige website beter of slechter scoort dan de oude. Scoort hij beter? Dan is jouw site en het redirect plan een succes. Indien niet kan je beginnen opsporen waar het probleem zit en waar gebruikers juist afhaken.

Hoe lang laat je het redirect plan lopen? Een goede vuistregel is op zijn minst een jaar zodat de meeste sites, search engines en gebruikers hierop kunnen inspelen. Maar in een ideale situatie laat je deze voor altijd actief.

Conclusie

Een goed redirect plan is cruciaal om gefrustreerde gebruikers te voorkomen en een goede ranking in zoekmachines zoals Google te behouden. Bij Digital Pulse kunnen we een maatwerk redirect plan voor je samenstellen, zodat de overgang naar een nieuwe website of structuur zonder problemen verloopt. Het resultaat is een verbeterde gebruikerservaring en een positieve impact op je SEO-score.

Ontvang je graag advies over een correcte implementatie van je redirect plan?

Neem contact op

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!