Wat is een aangepaste intentiedoelgroep?

Een aangepast intentie doelgroep is een soort doelgroep in Google Ads. Je geeft de zoekwoorden die je (potentiële) klanten gebruiken en de URL’s waar je je (potentiële) klanten kan vinden zodat Google Ads op basis van deze informatie een doelgroep kan samenstellen. Deze kan je dan gebruiken in je Google Ads in het Display Netwerk of bij je Youtube advertenties. Je doelgroep heeft een bepaalde intentie en dit kan je als bedrijf gebruiken als advertentie methode. Zo kan je advertenties aanbieden aan deze doelgroep die zeer relevant zijn.

Wanneer je doelgroep bv. geïnteresseerd is in ‘fietslichten kopen’ en men leest blogs waar men verschillende soorten fietslichten aanhaalt, kan je deze doelgroep bereiken door de doelgroep op te slaan als een aangepaste intentie doelgroep. Wanneer je dan een advertentie opmaakt voor Youtube in Google Ads, kan je deze doelgroep gebruiken en kan je advertentie bv. getoond worden in een filmpje over fietslichten in Youtube.

Het verschil met een aangepaste affiniteitsdoelgroep is dat er bij een aangepast affiniteit sprake is van een interesse en bij een aangepast intentie is er sprake van een echte intentie (tot aankoop).