Hoger scoren in Google zonder te adverteren? Dat kan! | Digital Pulse
Home

Hoe scoor je hoger in Google zonder te adverteren? Wij geven 5 SEO tips!

In het blogbericht ‘5 tips voor meer verkopen tijdens de feestdagen’ gaven we enkele tips hoe je jouw website of webshop kan voorbereiden op deze drukke periode. Een onderdeel daarvan was het gebruik van relevante keywords zodat je beter gevonden kan worden in de zoekmachines. Dit onderdeel valt onder SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachineoptimalisatie. Omdat SEO zo belangrijk is, geven wij nog enkele specifieke tips om jouw website of webshop zo opvallend mogelijk te maken voor Google zodat je hoog kan scoren in de zoekresultaten.

Seotips

1. Keywords

Het gebruik van relevante keywords is van groot belang, aangezien Google alle webpagina’s gaat crawlen (=verkennen) en gaat indexeren om ze daarna te gaan weergeven in de zoekresultaten. Jouw webpagina’s moeten dus relevant zijn met wat men zoekt. Nu vraag je jou waarschijnlijk af, welke keywords zijn voor mij relevant en hoeveel keer moet ik ze gebruiken? Hier kunnen wij een antwoord op geven:

  • Bepaal het kernwoord van een specifieke webpagina. Gebruik dit kernwoord ook als (onderdeel van) de paginatitel. Verkoop je bv. allerlei soorten kersttruien? Vermeld dan zeker het woord ‘kersttruien’ in jouw titel. Zorg er ook voor dat dit woord minstens 3 keer in jouw tekst voorkomt.
  • Google vindt het plezant om synoniemen te lezen. ‘kerstpull’, ‘kerstsweater’ zijn hier voorbeelden van.
  • Naast synoniemen is het ook aangeraden om relevante woorden te gebruiken. Dit zijn woorden die iets te maken hebben met het kernwoord, zoals ‘foute kersttrui’, ‘kersttrui voor dames’, ‘grappige kersttrui’, … Probeer wat te variëren met die synoniemen en relevante kernwoorden, zo zal Google deze webpagina’s ook kunnen vinden voor zoekresultaten die deze woorden bevatten.

2. Metadata

De verschillende relevante keywords die te vinden zijn in de tekst zelf, kan je ook gebruiken in de metadata. Die metadata is enkel leesbaar door de zoekmachines en komen dus nogmaals in contact met deze woorden. Per metadata-onderdeel geven we een voorbeeld:

  • title tag: Dit is de titel die getoond wordt in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat het belangrijkste keyword hier te vinden is en dat deze vooraan staat. Zorg ook voor een passende CTA, bv. ‘Kersttrui kopen? Bekijk ons assortiment!’
  • description tag: Dit is de tekst die getoond wordt onder de titel in de zoekresultaten. Ook hier kan je jouw kernwoord en eventueel relevante woorden in vermelden. Wanneer iemand deze woorden zoekt en deze staan in jouw omschrijving, zal Google deze woorden vetgedrukt weergeven zodat deze wat opvallen. Zorg er ook voor dat je jouw speciale aanbiedingen vermeld. Bv. ‘Een foute kersttrui nodig voor de komende feestdagen? Ruim aanbod aan grappige kersttruien. Gratis verzending vanaf €20!’
  • header tags: Het is belangrijk voor de zoekmachines om te weten wat de verschillende titels en ondertitels van jouw webpagina zijn. h1 is jouw webpaginatitel, h2 is jouw ondertitel van de webpagina, h3 is nogmaals een titel daaronder enz. Vermeld dus zoveel mogelijk keywords in deze titels, zodat het duidelijk is voor de zoekmachines welke topics die webpagina behandeld. In een blog over kersttruien kan je bv. h1 ‘kersttrui’ noemen, h2 ‘kersttruien voor dames’ of ‘kersttruien voor heren’ enz.
  • alt tags: Gebruik je afbeeldingen op jouw webpagina’s? Geef deze afbeeldingen ook een beschrijving. Dit is belangrijk voor de zoekmachines om zo de afbeeldingen terug te vinden. Een afbeelding van een dame die een kersttrui draagt die jij verkoopt, noem deze afbeeldingen dan bv. ‘kersttrui voor dames’.

3. Linkbuilding

Om jouw website of webshop beter te laten scoren in de zoekmachines, kan je gebruik maken van interne links, externe links en backlinks.

  • interne links: Maak links van een bepaalde pagina op jouw website of webshop naar een andere pagina op jouw website of webshop. Zo geef je aan welke pagina’s je belangrijk vindt en welke pagina’s Google dus belangrijk moet vinden. Zo kan je bijvoorbeeld een link maken van jouw blog over kersttruien naar de webshoppagina waar je die truien effectief verkoopt.
  • externe links: Het linken naar betrouwbare websites die relevant zijn met jouw webpagina (bv. Wikipedia, Youtube, Google Maps, …), hebben een positieve invloed op de zoekmachines. Bovendien laat je weten aan de zoekmachines dat je de lezer zoveel mogelijk wil helpen. Verwijs bv. naar een Youtube filmpje (al dan niet zelf gemaakt?) over kersttruien in jouw blog.
  • backlinks: Verwijzingen van andere websites/webshops naar jouw website of webshop staan door de zoekmachines hoog in het vaandel. Dit geeft dan ook een teken van belang van jouw eigen site of shop. Je kan backlinks verzamelen door het schrijven van content die mensen graag willen lezen (bv. waarom de kerstperiode écht de mooiste tijd van het jaar is) of door het verkopen van producten die men écht wil (zoals kersttruien, want wie wil deze nu niet?!).

4. URL

Een gebruiksvriendelijke URL is van groot belang voor de zoekmachines. Want waarom zou Google een URL willen aanbevelen die irrelevant of niet te begrijpen is? Hierbij enkele tips hoe je een goede URL opstelt:

  • Zorg dat jouw belangrijkste keyword van die specifieke webpagina hierin te vinden is. (bv. www.naamvanjouwsiteofshop.be/blog/kersttrui)
  • Maak de URL duidelijk en eenvoudig. Vermijd verschillende cijfers en letters door elkaar zonder betekenis. (voorbeeld van hoe het niet moet: www.naamvanjouwsiteofshop.be/343Ty/Ki65i7Uiek8)
  • Gebruik na de laatste ‘/’ maximaal 3 woorden. (bv. www.naamvanjouwsitofshop.be/kersttruivoordames)

5. Technische SEO

SEO heeft ook een technische kant die in orde moet zijn voor een goede ranking. Dit gaat over de snelheid, veiligheid, indexatie en structured data van de website of webshop. Hier vind je een opsomming:

  • Veiligheid: De dag van vandaag wordt een veilige website gezien als een standaard vereiste. Ook voor SEO. Hier zijn ook enkele zaken die moeten kunnen aangevinkt worden voor jouw website of webshop zodat deze door de zoekmachines als veilig wordt gezien.
    • SSL certificaat: Dit is de basis voor een veilige website. Het certificaat kan je gratis verkrijgen via Let’s Encrypt.
    • HTTPS Redirect: Je moet jouw website of webshop doorsturen naar een HTTPS (SSL veilige) versie.
    • Software: De software die je gebruikt voor jouw website of webshop moet veilig en up-to-date zijn.
  • Snelheid: Een snel ladende website lijkt voor velen de dag van vandaag logisch, maar toch kan je in vele websites of webshops nog gebreken hierin vinden. Ga alvast na of de volgende puntjes in orde zijn:
    • Wordt alle inhoud van de webpagina’s snel geladen?
    • Is de totale grootte van de webpagina’s niet te groot?
    • Is het gebruik van het aantal bronnen (HTML, Javascript, CSS, …) niet te groot? Is de code geoptimaliseerd (minified en uglified) van deze bronnen zodat deze snel kan laden?
    • Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd zodat deze snel kunnen laden?
  • Indexatie: Het moet voor Google gemakkelijk zijn om jouw content op de website of webshop goed te kunnen analyseren en evalueren. Dit kan aan de hand van volgende tools:
    • Robots.txt: Dit is een bestand die bepaalt voor welke webpagina’s de zoekmachines toestemming hebben om deze te bekijken en te indexeren.
    • XML Sitemap: Dit bestand wordt gebruikt door de zoekmachines om de webpagina’s sneller te vinden en te indexeren. Het geeft een snel beeld van de structuur van de website, geeft updates weer en toont de prioriteit van de webpagina’s.
  • Structured data: Via structured data kan je rich snippets maken. Dit zijn resultaten in Google die iets extra’s weergeven, bv. 5 producten die als eerste zoekresultaat naast elkaar tevoorschijn komen of de reviews die worden toegevoegd aan een bepaald zoekresultaat. Dit valt op en zo kan je dus meer bezoekers lokken. De rich snippets kan je installeren via de code van de website of de webshop.

Heb je SEO-hulp nodig voor jouw website of webshop?

Contacteer ons!