09 januari 2020 6 minuten

Welke domeinnaam gebruik je best voor SEO?

#seo #domeinnaam
Emma Thumb

Je wil een nieuwe website of webshop opstarten of je wil je bestaande site of shop migreren. Dan is het belangrijk om rekening te houden met SEO, de optimalisatie van de zoekmachines. Niet alleen de techniek, content en linkbuilding speelt een rol, maar het is ook aan te raden om een domeinnaam te hebben die SEO-proof is.

Om te weten welke domeinnaam het beste is voor SEO, bekijken we eerst waaruit een domeinnaam bestaat. Er wordt aan de hand van vragen bepaald met welke zaken je moet rekening houden wanneer je een domeinnaam wil kiezen of wil aanpassen.

Een domeinnaam is een internetadres dat je zelf kan kiezen en registreren indien het nog beschikbaar is. Een domeinnaam kan je registreren via registrars. Meer informatie over hoe je een domeinnaam kan registreren, vind je op de website van DNS Belgium.

Waaruit bestaat een domeinnaam?

Een domeinnaam bestaat uit een voorvoegsel (https://), de naam van je bedrijf en een extensie. Een extensie is een TLD of Top Level Domein. Dit kan enerzijds gaan over een geografische locatie (bv. .nl, .be, .eu, .com, .vlaanderen, …) die ook ccTLD’s of landspecifieke domeinen worden genoemd. Naast een geografische extensie heb je ook extensies die een bepaalde toepassing specificeren (bv. .bike, .career, .immo, .jobs, …).

Een domeinnaam kan ook een subdomein bevatten. Dit zijn variaties op het hoofddomein zoals bv. subdomein.bedrijfsnaam.be. Daarnaast kan ook een subfolder of subdirectory worden toegevoegd aan een domeinnaam zoals bv. www.bedrijfsnaam.be/subfolder. Ook verschillende talen kunnen aangeduid worden aan de hand van de subfolder zoals bv. www.bedrijfsnaam.be/nl.

Welke extensie kies je best voor SEO?

Denk in de eerste plaats aan je gebruikers. Wanneer je bedrijf gevestigd is in bv. België, kies je best voor de extensie .be. Dit straalt herkenning en vertrouwen uit naar de bezoekers van je website wanneer deze zelf in België wonen. Daarnaast zullen de zoekmachines kijken naar het IP adres van je server. Indien je een .be extensie hebt en je IP adres bevindt zich ook in België dan zullen de zoekmachines hier positiever op reageren dan wanneer je bv. een .fr extensie hebt.

Je kan bv. .brussels kiezen wanneer je een Brussels karakter wil creëren voor gerichte te kunnen communiceren met Brusselaars. Hetzelfde geldt bv. voor .vlaanderen. Deze extensie verbindt je met Vlaanderen en kan je gebruiken indien je lokale informatie wil communiceren aan inwoners van Vlaanderen.

Is je website of webshop bedoeld voor Europese inwoners? Dan gebruik je best .eu. Gaat het verder dan Europa en wil je op wereldniveau je producten of diensten aanbieden? Gebruik dan .com.

Indien je over meer budget beschikt, kan je gebruik maken van meerdere websites en dus meerdere domeinnamen. Coolblue is hier een goed voorbeeld van. Voor België hebben ze hun webshop coolblue.be en voor Nederland hebben ze hun webshop coolblue.nl. Dit geeft voor de Belgische als voor de Nederlandse inwoners telkens een teken van vertrouwen en dit werkt merkversterkend! Het straalt kwaliteit uit en zorgt voor een nationaal karakter. Het enige nadeel hier is dat je tijd en geld moet steken in een nieuwe site en domeinnaam én voor het onderhoud en beheer ervan.

Een extensie die een bepaalde toepassing aanduiden zoals bv. .bike, .career, .immo, … worden minder vaak gebruikt in België. Deze extensies worden gebruikt indien men iets meer wil vertellen in de domeinnaam over de activiteiten of over de doelgroep van de organisatie.

Maar… Wat is nu het beste voor SEO?

Kijk dus vooral naar je doelgroep wanneer je een extensie kiest. Met welke extensie zal men het meest vertrouwen creëren? Indien de gebruikers tevreden zijn en positief reageren op je domeinnaam, dan zullen de zoekmachines volgen.

Werk je het best met een subdomein of met een subfolder voor SEO?

Indien je gebruik maakt van een subdomein, zal die domeinnaam worden gezien als een aparte website. Wanneer men dus op zoek gaat naar je website of webshop, heb je meer kans om gevonden te worden aangezien je een extra zoekwoord kan toevoegen aan je URL door gebruik van een subdomein.

Aangezien een subdomein ervoor zorgt dat er een aparte website of webshop ontstaat, zal ook je SEO hier een invloed op hebben. Je zal namelijk voor deze aparte website of webshop ook de SEO afzonderlijk dienen te optimaliseren, los van je algemene website of shop. Indien je hoofdwebsite of shop goed scoort op vlak van SEO, zal je subdomein hier geen voordeel kunnen uit halen. Je zal dus opnieuw je SEO strategie moeten toepassen op vlak van keywords, content en linkbuilding. Indien je echter voor een bepaalde reden gestraft wordt op je algemene site of shop, zal dit niet de SEO beïnvloeden van je subdomein.

Een subfolder daarentegen zal niet gezien worden als een aparte website maar als een onderdeel van je huidige website. Daardoor zal je subfolder mee kunnen genieten met de SEO van je hoofdwebsite maar helaas ook mee afgestraft worden indien dit van toepassing is.

Wanneer je gebruik maakt van een subfolder zal je minder tijd en budget moeten uitbesteden om dit onderdeel toe te voegen in vergelijking met een subdomein. Je kan gemakkelijk deze extra pagina’s toevoegen aan je website in het CMS en je hoeft ook niet op een andere hosting te gaan werken.

Maar… Wat is nu het beste voor SEO?

Google zelf zegt dat het gebruik van subdomeinen en subfolders geen verschil uitmaakt in de SEO resultaten. De praktijk toont echter iets anders aan. Er zijn resultaten die aantonen dat een SEO migratie van subdomeinen naar subfolders positieve resultaten teweegbrengt.

Een subfolder is dus de beste oplossing wat SEO betreft. Is het dus een goede oplossing om subdomeinen te migreren naar subfolders op het hoofddomein? JA!

Wanneer stel ik best een nieuw domein op voor SEO?

Indien je bv. twee totaal verschillende productgroepen aanbiedt dan kan het wel beter zijn om twee verschillende domeinnamen aan te maken. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de webshops van Overstock. Dit bedrijf biedt tuinmeubelen en interieurmeubelen aan en aangezien ze een groot aanbod hebben leek het hen beter om hier twee verschillende domeinnamen voor aan te maken, nl. overstockgarden.be en overstockhome.be. Voor beide webshops dienen dan wel aparte SEO technieken toegepast te worden aangezien deze websites losstaan van elkaar.

Een ander voorbeeld zijn de webshops van Westwing. Westwing biedt interieurproducten aan en hiervoor hebben ze één shop met kortingen en één zonder kortingen. Ook hier hebben beide websites aparte SEO aanpassingen nodig.

Wanneer je een nieuw domein opstelt, moet je rekenen op extra budget en extra tijd die je hierin zal moeten steken. Je moet enerzijds een totaal nieuwe website of webshop opmaken en anderzijds moet je ook je SEO inspanningen verdubbelen. Maar… indien dit loont voor je gebruikers en je eigen bedrijf, kan dit een goede oplossing zijn!

Maar… Wat is nu het beste voor SEO?

Het is belangrijk om te weten dat je geen extra domeinnamen mag aanmaken puur voor SEO. Kijk naar je gebruikers en doe wat het beste lijkt voor hen!

Is het aan te raden om met een tussenpagina te werken waar je verschillende website onderdelen op staan?

Overstock en Westwing hebben dezelfde insteek, namelijk twee verschillende webshops voor twee verschillende productcategorieën, maar toch kom je op een verschillende manier terecht op deze webshops. Wanneer je zoekt naar Overstock, kom je op een tussenpagina terecht waar je dan kan navigeren naar ofwel de webshop van de tuinmeubelen ofwel de webshop van de interieurmeubelen. Wanneer je echter zoekt naar Westwing, kom je eerst op de webshop terecht met de kortingen. Wanneer je naar de webshop zonder kortingen wil gaan, klikt je helemaal bovenaan (boven de menu-items) naar die andere shop.

De shops van Westwing hangen dus als het ware beter aan elkaar, terwijl je bij Overstock terug moet keren naar de algemene pagina indien je naar de andere shop wil gaan.

Er zijn bedrijven die liever hun B2B en B2C productie gescheiden houden en op vlak van administratie en logistiek is het voor hen beter om twee verschillende websites op te zetten. Of bedrijven met twee verschillende entiteiten kunnen ook vaak twee verschillende subfolders hebben die met elkaar verbonden zijn met een tussenpagina.

Maar… Wat is nu het beste voor SEO?

Indien je puur zou kijken op vlak van SEO, zou het aangeraden zijn om beide shops aan elkaar te verbinden zonder dat de bezoeker moet terugkeren naar een tussenpagina. Die tussenpagina zorgt voor een extra drempel voor de bezoeker en het zou voor hij/zij gemakkelijker zijn om van shop te wisselen in de menubalk op de huidige website. Hoe minder drempels, hoe beter voor de gebruiker en dus hoe beter voor SEO.

In het voorbeeld van Westwing worden beide shops verbonden met elkaar door deze naast elkaar te plaatsen boven de menu-items, maar dit kan ook op een andere manier toegepast worden. Je kan dit bv. in de menu-items zelf of op een andere opvallende plaats zetten zodat het voor de gebruiker gemakkelijk is om te ‘switchen’.

Conclusie

Welke domeinnaam je precies kiest, hangt af van verschillende factoren. Maar de belangrijkste factor is altijd de gebruiker! Wat lijkt het beste voor je doelgroep? Heb je hier geen idee van? Dan is het eerst tijd om je doelgroep beter te leren kennen. Pas dan kan je beslissen of het nodig is om één domeinnaam, verschillende domeinnamen of verschillende varianten van een domeinnaam te hebben.

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste domeinnaam die SEO-proof is?

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!