02 september 2019 6 minuten

Webdesign op maat: een must voor wie online wil opvallen.

#webdesign
Julie Color Sm

Ooit al eens een reclame gezien van een online webbouwer die je doet geloven dat je eigenhandig in een paar klikken een professionele website kan ontwerpen die rendeert? Laat je niet vangen! De kans is groot dat het uiteindelijke resultaat niet zal zijn wat je zou kunnen ontvangen van een ervaren webbureau. Alhoewel zo'n systemen voor mini-sites en kleine zelfstandigen wel interessant kunnen zijn, tonen we hier aan waar de valkuilen zitten en waarom een professionele webbouwer inschakelen meestal een must is.

Gratis? Of toch niet?

Een volledig werkende gratis website. Is het te mooi om waar te zijn? Tenzij je er geen problemen mee hebt dat de sitebuilders advertenties van hun eigen website weergeven op de jouwe. Daarnaast kan je ook niet zomaar je eigen URL gaan gebruiken. Om dit wel te kunnen doen betaal je vaak veel meer dan het normale tarief. Wens je extra plugins of features? Dan worden hier ook hoge bedragen voor aangerekend.

Een volledig op maat gemaakte website zal je nooit verkrijgen via deze website builders. Het zal onmogelijk zijn je website zo te krijgen zoals jij het zelf voor ogen had. Werk je samen met een professioneel bedrijf die alles ontwerpt en codeert? Dan kan je je website er laten uitzien zoals jij het wenst met de nodige functionaliteiten.

Vakkennis is een must

Voor je van start gaat met het ontwerpen van je eigen website moet je jezelf afvragen of je hiervoor de tijd, expertise en de nodige middelen hebt om goed werk af te leveren. Ben je op de hoogte over hoe je een mobile-friendly website kan bouwen? Heb je de nodige vaardigheden om de website te onderhouden eens hij gebouwd werd? Heb je in je drukke agenda nog überhaupt de ruimte om zelf een website op te bouwen?

Expertise en ervaring valt niet te onderschatten. Je kunt de vergelijking maken met een ervaren schrijnwerker die op enkele dagen perfecte inbouwkasten kan afwerken, terwijl je daar zelf mogelijks enkele weken mee bezig bent. Hetzelfde geldt voor webdesigners, webdevelopers en marketeers. De ervaring en expertise waarover ze beschikken zorgt ervoor dat er tijdsefficiënt gewerkt kan worden.

De bezoeker wil een website zien die volledig aansluit bij de branding van je bedrijf. Je huisstijl past best volledig bij jouw digitale uitstraling. Je website vormt immers het digitale visitekaartje van je bedrijf. Als alles mooi in dezelfde stijl ligt, creëer je één consistent geheel met de andere communicatiekanalen.

Daarnaast is de gebruikerservaring ook enorm belangrijk. Ervaren webdesigners en online marketeers weten beter dan wie dan ook hoe mensen gaan handelen op een website. Aan de hand van subtiele effecten krijgt je website nog een extra dynamische touch.

Al deze zaken zorgen ervoor dat je vertrouwen opbouwt met je leads en klanten aan de hand van je website.

De structuur van je website

Heb je al eens nagedacht over de structuur van je website? Het is belangrijk dat het juiste aantal pagina’s voorzien worden op de website. Om je bezoeker te overtuigen zal je meer info moeten geven dan enkel een paar foto’s en je contactgegevens.

Bij Digital Pulse zorgen we er steeds voor dat, voor we aan de ontwerpfase beginnen, samenzitten met de klant om te bekijken welke pagina’s er ontworpen moeten worden. We willen de boodschap zo duidelijk mogelijk over te brengen aan de bezoeker. Aan de hand van dit gesprek tekenen we een flow uit hoe de structuur van de website er best uitziet.

Flow

Bekijk je website in het perspectief van de klant

De website zien in het perspectief van de klant kan een moeilijke opdracht zijn. Je denkt misschien dat mensen meer geïnteresseerd zijn in één van je producten, maar is dat wel effectief zo? Aan de hand van heatmaps en screen recordings kan je perfect zien waar je klanten het meest op (door)klikken en waar ze niet op klikken of zelfs niet bij stilstaan. Zo kan je je website verder optimaliseren. Houd er dus rekening mee dat je website best regelmatig geanalyseerd en geoptimaliseerd wordt.

Wat ook niet mag ontbreken zijn contactgegevens en call-to-actions die prominent en op de juiste plaats aanwezig moeten zijn op de website. Dit is zeer belangrijk om conversie te creëren. Je wil jouw doel te bereiken en dat gaat niet zonder de juiste call-to-actions op de juiste plaats.

Zorg er ook voor dat het duidelijk is wie je bent en wat je doet. Gebruik hiervoor klare en duidelijke taal. Niet iedere bezoeker kent het gebruikelijk vakjargon binnen jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je goed weet wie je ideale doelpubliek is, zodanig dat je teksten kunt vormgeven met hen in gedachten. Staaf je informatie met foto’s van je product(en) of dienst(en). Zo krijgt de bezoeker een notie van vertrouwen en kunnen ze zich beter inleven in wat je precies aanbiedt.

Wees uniek in de lay-out van je website

Bij vele kleinere websites worden er online templates gebruikt die dan terug door veel andere websites gebruikt worden. Hierdoor krijg je jammergenoeg een online eenheidsworst. Vaak zullen deze templates steeds beperkt blijven in hun visuele en technische functionaliteiten. Daardoor heb je de kans minder te gaan opvallen tussen de menigte.

Een design op maat zorgt er voor dat je je eigen bedrijf kan profileren hoe je dat zelf wilt. Een webpartner heeft meer kennis over de huidige trends op vlak van webdesign en webdevelopment. Zo kan jouw eigen website een modern design bevatten die rekening houdt met conversie en gebruiksvriendelijkheid.

Designopmaat

Alle tools in huis

Om je website zo goed mogelijk op te bouwen, laten we je even meekijken in onze toolbox. Deze bevat tools die je niet altijd zelf ter beschikking hebt of die misschien de investering niet waard zijn voor éénmalig gebruik. Wij maken onder andere gebruik van Photoshop, Sketch, Adobe XD, After Effects, Illustrator, Zeplin, Invision, SourceTree/Fork, Bitbucket, Visual Studio Code, Lambdatest, iTerm, FileZilla, …

Dit zijn een hele reeks programma’s om de opbouw van je website professioneel aan te pakken. Sommige hiervan zijn gratis en sommige betalend. Onderschat zeker de efficiëntie niet van goed werkende tools!

Search Engine Optimalisatie

SEO of zoekmachineoptimalisatie is een steeds veranderend landschap. Zo veranderen de zoekmachines continu hun regels en is het steeds zoeken naar wat wel en niet werkt voor jouw website.

Een website die niet wordt geoptimaliseerd voor SEO is een dode website. Waarom zou je een website gaan bouwen als niemand je kan vinden in de zoekmachines? Je moet ervoor zorgen dat je aan de hand van de juiste zoektermen gevonden wordt. Zoekwoorden die zowel in je content als in je metadata staan, is een begin.

SEO is een stuk moeilijker dan de meeste mensen denken, en soms willen bedrijven hier ook niet in investeren. Maar geef nu zelf toe, ben jij al tot op de tweede pagina van Google's zoekresultaten geraakt? Zorg er dus voor dat je een webbureau kiest die de regels van SEO onder de knie heeft.

Responsive web design

Responsive en mobile webdesign is tegenwoordig uiterst belangrijk. Je moet op mobiele versies goed kunnen aangeven wat er al dan niet moet weergegeven worden en op welke manier. Als je deze oefening niet specifiek maakt voor jouw website en gebruik maakt van een standaard oplossing dan kun je potentiële leads afschrikken van je website. Zorg dat je correct info uit je statistieken haalt zodanig dat je weet op welke manier je doelpubliek je website bekijkt. Is dat mobiel, dan moet er daarop gefocust worden.

Design responsive

Live interactive cross-browser testen

Om optimale resultaten te behalen kan je interactieve crossbrowser-tests uitvoeren van je website. Via tools zoals LambdaTest of Browserstack kan je bekijken hoe je website er uit ziet op meer dan tweeduizend echte mobiele en desktopbrowsers die op een echt besturingssysteem worden getoond.

Snelheid website

Vaak worden de template websites gratis aangeboden mits dit bedrijf de hosting zelf mag voorzien. Het is echter zo dat er duizenden verschillende websites op hun hosting zitten en dit zorgt voor langere inlaadtijden. Google vindt het heel belangrijk dat een website snel laadt. Hoe beter de snelheid, hoe hoger je hier weer gaat scoren in Google.

Concurrentie

Je concurrenten hebben misschien wel de investering gemaakt om een website door een expert te laten bouwen. Voor een klant zal overgaan tot de aankoop zal hij vast en zeker eerst je concurrenten en hun producten of realisaties onder de loep nemen. Indien je website niet duidelijk gestructureerd is en geen overtuigende professionele look heeft, loop je veel kans dat je hen hier gaat mislopen.

Het onderhoud van je website

Het is belangrijk dat je een website bouwt waar je continu updates kan uitvoeren. Dit is één van de belangrijkste onderhoudstaken die veel mensen verwaarlozen. Zoekmachines zien graag wekelijks nieuwe content toegevoegd worden. Een blog of nieuwsfunctie is dan ook een groot pluspunt voor je website. Omdat het onderhoud van je site vaak heel wat tijd inneemt is ondersteuning van een agency met een support kanaal een must om vlot te kunnen werken.

Het belang van goede foto’s op je website

Fotografie door een fotograaf zorgt voor een professionele look & feel van je website. Het juiste beeldmateriaal op de juiste plaats en bewerkte beelden zorgen voor de juiste sfeer.

Zorg ervoor dat je foto’s minstens even mooi zijn als het ontwerp van je website. Het heeft geen nut om in een nieuw gebouwde website foto’s van slechte kwaliteit te plaatsen, foto’s die wellicht met de GSM genomen werden. Indien het budget het toelaat, laat dan een professionele fotograaf zijn ding doen. Hij of zij ziet de dingen vaak door een heel andere invalshoek en brengt een extra dynamische toets aan je website.

Een web agency zal ofwel zelf over fotografen beschikken ofwel een uitgebreid netwerk van fotografen hebben die ze kunnen aanraden.

Ben je op zoek naar een unieke website design of webshop design?

Contacteer ons vandaag nog

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!