16 januari 2019 3 minuten

Ken je deze sociale media trends al?

#social media
Emma Thumb

De wereld van social media. Dat is een drukke wereld. Er wordt geliked, geshared, gecomment, getagd, gefollowed, geswiped en zo kunnen we nog even doorgaan. De wereld van social media staat niet stil en ook op vlak van trends zijn er veranderingen merkbaar. Wij hebben de social media trends van 2019 voor jou opgesomd.

Visual first

Beelden zijn en zullen nog steeds het belangrijkste aspect zijn van sociale media. Een beeld is het eerste wat in het oog springt bij een post. Maar ook bewegende beelden (lees: video’s) zullen aanwezig blijven in 2019, net zoals in 2018. Al van Live-video gehoord op Facebook en Instagram? Probeer het zeker eens uit. Zo breng je jouw klanten dichter bij jouw bedrijf en wordt de persoonlijke relatie tussen merk en klant merkbaar. Naast Live-video’s kan je zeker gebruik maken van Stories. Laat jouw volgers weten waar je mee bezig bent!

Sociale Media Visual

Echter mag je niet zomaar ‘Live gaan’ of ‘Stories maken’ wanneer of hoe je maar wilt. Er moet een duidelijke strategie achter zitten. Wat is de toegevoegde waarde voor mijn volgers? Zou ik het zelf ook leuk vinden om die beelden te zien? Dit moet je zeker in het achterhoofd houden, zodat je jouw volgers niet gaat vervelen.

Natuurlijk mogen we de content niet vergeten. Het mag dan nog een bangelijk beeld zijn, indien de content op niets slaat, zal die post tot grote vraagtekens leiden.

Instagram

Een hele coole trend (zo vinden wij zelf) zal de nog grotere toename zijn van het Instagram-gebruik! Het is op één na grootste sociale media kanaal (Facebook staat op 1), maar dat wil niet zeggen dat het minder te bieden heeft. Integendeel. Instagram is zo opgebouwd dat je kan uitpakken met jouw visuele content. Hier kan je als bedrijf wel wat mee doen. Heb je een product waar je creatief kan in zijn met beelden? Dan is Instagram hét medium voor jou.


Het grote voordeel is dat je op Instagram kan doen wat je wilt. Bedenk het visueel maar zo gek als je wilt, op Instagram zal dit aanslaan. Wij, bij Digital Pulse, proberen hier ook creatief in te zijn (neem gerust een kijkje naar ons Instagram). Laat jouw creatieve hersenkronkels maar eens los! Dit zorgt ervoor dat je boven jouw concurrenten kan uitblinken en jouw klanten zullen het eveneens verrassend leuk vinden.

Sociale Media Trends Instagram

Influencers

Het was in 2018 ook al een hot topic en dit zal nog meer toenemen. In 2019 zal er vooral gesproken worden over ‘micro-influencers’. Dit zijn profielen die minder dan 10000 volgers hebben, maar hun volgers zijn wel oprecht geïnteresseerd in wat ze te vertellen hebben. Ze zijn dan ook heel erg engaged met hun volgers en willen met hen een persoonlijke band creëren. Ideaal om hier als merk een deel van uit te maken!

Sociale Media Trends Influencers


Maak gebruik van micro-influencers en zorg voor een micro-influencer marketing strategie. Zo kan je volgers uit verschillende hoeken aan jouw merk linken.

Social listening

Met social listening wordt bedoeld dat je op het internet kan zoeken naar personen die jouw product of dienst nodig hebben. Stel, je verkoopt tapijten. Je zoekt aan de hand van een bepaalde tool, of er iemand een vraag gesteld heeft over tapijten, waar je bijvoorbeeld het merk X van tapijt kan vinden. Je vindt deze persoon en je spreekt hem/haar aan. Zo simpel is het. Zo creëer je lead generation door simpelweg te luisteren naar jouw klanten.

Maar wat heeft dat nu met sociale media trends te maken? In 2019 zal er sprake zijn van social listening op social media. Men gaat leads verzamelen via sociale media en dus gaan verkopen via sociale media door online te luisteren naar hun (potentiële) klanten. Because, why not? Bedrijven zetten deze kanalen meer en meer in voor commerciële doeleinden omdat je veel kans hebt dat (een deel van) jouw doelgroep zich op minstens één van de sociale media kanalen bevindt.

Social Media Listening

Hebben we jouw warm gemaakt om aan social listening te doen? Bekijk dan hier welke tool het best voor jou past.

Persoonlijke relatie

Dit is een trend die altijd een trend zou moet blijven. We hebben het hierboven al aangehaald en we kunnen het niet genoeg benadrukken. Persoonlijkheid is key. Want wie wil nu niet persoonlijk in de watten gelegd worden door een merk die hij/zij recent in contact mee is gekomen?

Meer en meer zie je pogingen om de persoonlijke relatie met de klant te onderhouden. Denk maar aan Zalando, die er op staat dat je laat weten wat je van jouw T-shirt vond. Of Netflix, die toont welke films je vanavond kan bekijken, afgesteld op jouw persoonlijke keuzes. En dan hebben we het nog niet over Facebook en Instagram gehad, die ons beter dan eender wie kent. Wel, dit zal alleen maar toenemen. Je bent best mee met deze trend, want klanten verliezen omdat je niet persoonlijk genoeg bent? Dat wil je vermijden.

Sociale Media Persoonlijke Relatie 4

Een persoonlijke band creëren kan je gemakkelijk via social media doen. Heeft iemand iets gereageerd op een foto op jouw Instagram? Geef dan zeker een reactie of ten minste een like terug. Lees je helaas een negatieve commentaar? Ga vooral niet in de tegenaanval maar probeer het op een vriendelijke manier op te lossen. Dit geeft aan dat je moeite doet om de meningen van jouw klanten te weten en dat wordt geapprecieerd!

Bij Digital Pulse streven wij ook naar een goede, persoonlijke relatie. Want hoe zouden we nu een website kunnen opmaken en jouw online visibiliteit verhogen als we niet eens weten wie je bent of wat je doet? Maar geen paniek, wij zullen jou niet onze favoriete films doorsturen ;)

Wil je weten wat we voor jouw sociale media kanalen in petto hebben?

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!