Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Digital Pulse

09 september 2019 6 minuten

Hoe goed scoort jouw website? 8 tips om een SEO audit te nemen van je website

#seo #audit
Emma Thumb

Scoor je organisch (=zonder te adverteren) niet goed in Google? Komen bezoekers niet veel op jouw website via organische zoekresultaten? Dan is het tijd om hier iets aan te doen!

Vooraleer je denkt dat je veranderingen moet maken aan jouw website, is het belangrijk om jouw huidige website eens te onderzoeken en te weten wat je precies moet aanpassen. Wat zijn de problemen die verbeterd kunnen worden? Een belangrijke eerste stap, maar hoe begin je hier aan?

Maak gebruik van Google en zijn tools.

Google is er om jou te helpen en dus ook als het over jouw eigen website gaat. Ook hun tools zijn grotendeels gratis. Dus maak daar gretig gebruik van! Enkele tools van Google kunnen gebruikt worden om jouw website van kop tot teen te gaan onderzoeken en analyseren. Iedere tool heeft zijn eigen functies en de belangrijkste zullen we hier één voor één bespreken.

Google Search Console

Dit is de belangrijkste Google tool wanneer het over SEO gaat. Bij deze tool kan je verschillende facetten van jouw website onderzoeken. Om deze gegevens te kunnen bekijken, moet je eerst jouw website verbinden met deze tool. Ga naar de website van Google Search Console, voeg jouw website als nieuwe property toe en volg de stappen. Meer informatie over hoe je jouw website linkt met deze tool vind je hier. Indien je jouw website hebt gelinkt met deze tool, zal je enkele dagen moeten wachten op data. De tools van Google gaan helaas niet terug in de tijd en kunnen dus geen historische data opnemen.

In Google Search Console kan je onder andere de prestaties bekijken van jouw website. Voor de gekozen periode kun je zien hoeveel organische vertoningen jouw website heeft in Google en hoeveel personen effectief op één van de resultaten heeft geklikt. Daarnaast kan je ook weten wat jouw gemiddelde CTR (= Click Through Rate) en gemiddelde positie is.

Prestaties in Google Search Console

Wat belangrijker is bij dit onderdeel, is dat je kan zien voor welke zoekwoorden jouw website organisch gevonden wordt. Dit is vooral belangrijk indien je een zoekwoordonderzoek wil uitvoeren. Door deze zoekwoorden te analyseren, kan je zien voor welke woorden je meer of minder focus moet leggen in jouw tekst en metadata. Daarnaast kan je ook zien op welke bestemmingspagina’s jouw organische bezoekers terechtkomen en via welk land en apparaat ze dit doen. Een onderdeel waar je dus veel informatie kan uithalen!

Naast ‘Prestaties’ heb je ook het onderdeel ‘URL-inspectie’. Heb je een bepaalde link van jouw website die je wil analyseren? Dan kan dit jou misschien wel helpen. Hier kan je te weten komen of jouw link geïndexeerd wordt door Google en of jouw link geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

Bij het onderdeel ‘Index’ kan je zien of alle pagina’s ingediend zijn in Google en of deze juist geïndexeerd zijn. Indien je jouw sitemaps wil toevoegen, kan je dit ook hier doen.

In Google Search Console kan je ook zien hoe het gesteld is met de mobiele bruikbaarheid van jouw website. Kan alles op jouw website goed gelezen worden op mobiel? Staan de CTA’s niet te dicht bij elkaar op alle soorten schermen? Wordt het design goed aangepast aan mobiele schermen? Enzoverder. Indien iets niet klopt volgens Google, krijg je hier een foutmelding van.

Google Analytics

Hoe goed is het organisch verkeer dat op jouw website terechtkomt? Matcht dit met wat je voor ogen hebt op vlak van aantal bezoekers, conversie, bouncepercentage (= percentage dat onmiddellijk de website verlaat zonder enige acties uit te voeren), tijd op de website, ...?

Voor welke zoekwoorden men organisch op jouw website terechtkomt en op welke bestemmingspagina’s men landt, kan je ook zien in Google Search Console. Google Analytics gaat nog een stapje verder en bepaalt ook welke conversies werden gemaakt bij bepaalde zoekwoorden.

Google analytics acquisitie

Google SERP

SERP betekent Search Engine Results Page. Jouw website kan gevonden worden via de zoekresultaten van een zoekmachine (bv. Google) dus dit is ook een ‘tool’ waar je veel informatie kan uithalen wat betreft de SEO van jouw website.

  • Zoek in de zoekmachine welke pagina’s van jouw website gevonden worden. Typ in de zoekmachine ‘site:www.jouwdomeinnaam.be’. Hoeveel pagina’s komen tevoorschijn en matcht dit met het aantal pagina’s van jouw website? Komt dit aantal overeen met het aantal organische landingspagina’s in Google Analytics, met het aantal geïndexeerde pagina’s in Google Search Console én met het aantal pagina’s in jouw sitemap.xml (indien dit in je robots.txt zit)? Is jouw homepagina als eerste zoekresultaat te zien? Indien je op een zoekresultaat klikt, verkrijg je dan een 404 of wordt je geredirect?
  • Typ jouw bedrijfsnaam in de zoekmachine. Is de homepagina van je website het eerste zoekresultaat dat je ziet?
  • Kopieer een stukje tekst uit jouw website, plak het in de zoekbalk van een zoekmachine, zet het tussen haakjes en zoek ernaar. Zijn er meerdere resultaten op jouw website of op andere websites? Indien op jouw eigen website, moet je nakijken of dit al dan niet kan zorgen voor duplicate content. Indien je op andere websites uitkomt, is het de vraag of de content van jou uniek is of van die andere website?
  • Ga op zoek naar jouw merknaam of een belangrijk kernwoord waarvoor je gevonden wordt. Matcht de meta-titel (= de titel van het zoekresultaat), de meta-beschrijving (= de beschrijving van het zoekresultaat) en de URL met wat je had ingevuld in jouw CMS? Of indien je dit hebt laten doen door een webbureau, matcht dit met wat je zelf voor ogen hebt? Spoort het zoekresultaat genoeg aan om hier op de klikken en naar je website te gaan?
  • Indien je wil weten voor welke zoekwoorden je (niet) goed scoort, kan je deze opzoeken door gebruik te maken van een privévenster. Zo wordt geen rekening gehouden met jouw gegevens en is er dus ook geen kans op een vertekend beeld. Zoek naar de woorden waarvoor je gevonden wil worden en kijk na of je effectief gevonden wordt en op welke plaats je hier staat. Handig is ook om te weten welke concurrenten voor deze zoekwoorden scoren. Zo kan je al dan niet jouw SEO-strategie hierop aanpassen.

Google Zoekwoordplanner

Ben je niet zeker of je wel voor de juiste zoekwoorden gevonden wordt of denk je dat je nog zoekwoorden mist waarvoor je gevonden wil worden? Dan is deze tool dé tool die je moet gebruiken. In Google Zoekwoordplanner kan je de zoekvolumes zien van jouw zoekwoorden én kan je ook nieuwe voorstellen van zoekwoorden vinden.

Google zoekwoordplanner

Google Mobile

Hoe scoort jouw website specifiek op vlak van mobiel? Google Mobile analyseert jouw website en controleert of deze geschikt is voor mobiele apparaten. Je vindt alle informatie over jouw mobiele SEO via deze tool.

Google Mobile

Google Page Speed Insights

Hoe scoort jouw website op basis van snelheid en wat kan je hier aan verbeteren? Wanneer je jouw website-URL opgeeft in Google Page Speed Insights, kun je veel technische info zien over je website. Zowel voor de mobiele versie als voor de desktop versie, analyseert Google jouw website op vlak van snelheid en worden eventuele aanbevelingen meegegeven hoe je dit kan verbeteren.

web.dev

web.dev is er voor de meer technische SEO’ers onder ons. Hier vind je info over jouw website wat betreft performantie, toegankelijkheid, best practices en SEO.

web.dev

Andere SEO tools: welke kunnen mij écht helpen?

Indien je nog een tweede opinie wil of nog meer informatie uit jouw website wil halen, kan je altijd volgende tools eens proberen.

  • Hotjar of Crazy Egg: deze tools kan je gebruiken om te zien wat je bezoeker precies doen op je website. Dit aan de hand van screen recordings, heatmaps, A/B testing en surveys.
  • SEOptimer: geeft de SEO-toestand van jouw website en zegt wat je moet doen om dit te verbeteren. Nadeel: je kan per dag maar 1 x een website hierin laten testen, voor meer moet je de premium versie nemen.
  • Website Grader: geeft de grote lijnen weer van je SEO-toestand en is dus iets beperkter dan de vorige tool. Voordeel is wel dat er tips en tricks staan om de problemen te verbeteren, dit door middel van blogs door Hubspot.
  • Screaming Frog: deze app vertelt je meer over de SEO-toestand van je website en dit heel uitgebreid. Je hebt enige kennis van SEO nodig om hier wat wijzer van te worden aangezien er veel (technische) info wordt meegegeven.
  • Naast deze tools zijn er uiteraard nog vele andere. De keuze van een tool hangt natuurlijk af van wat je precies nodig hebt. Ga ook eens op zoek naar andere mogelijkheden en test deze of ze al dan niet passen voor jou.

SEOptimer

Naast de zaken die je kan laten testen door middel van een tool, is het ook belangrijk om zelf na te kijken wat jouw bezoekers precies willen lezen en wat hen laat converteren. Denk dus niet alleen aan de zoekmachines, maar ook aan jouw bezoekers. Google kijkt zelf ook naar de prestaties en dus ook naar de conversies van jouw website. Zijn er meer conversies? Dan ziet Google dit als een gebruiksvriendelijke website. Zo zal je dus ook beter scoren op vlak van SEO. Een puntje die je dus zeker niet uit het oog mag verliezen!

Nu je weet wat er nog beter kan aan jouw website, is het tijd om hier aanpassingen aan te maken. Hoe je dit precies doet en hoe je dus ook beter organisch kan scoren in Google, lees je hier.

Wil je ons advies horen over jouw website? Dat kan ook!

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!