06 maart 2019 5 minuten

Wil je starten met SEA? Wij leggen de basics uit!

#sea #googleadwords
Emma Thumb

SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent dat je via de zoekmachines advertenties kan maken die dan bv. in Google zullen tevoorschijn komen. Deze advertenties komen echter niet zomaar tevoorschijn. Er moet een bepaalde strategie achter zitten. Daarvoor is het belangrijk de basics van SEA te weten. Wij vatten deze voor jou samen in 5 puntjes, maar eerst leggen we jou uit waarom je SEA moet zien als een belangrijk kanaal! Aangezien het merendeel zoekt via de zoekmachine Google, zullen we in dit blogbericht de basics meegeven van Google Ads.

Waarom SEA?

SEA zorgt, naast SEO, ervoor dat je hoger scoort in Google. Door de vele voordelen die SEA biedt, kan het gezien worden als een kanaal die veel mogelijkheden geeft om jouw business te doen groeien. Wij sommen hier enkele voordelen op:

  • Meer dan 90 procent van de Belgen gebruikt regelmatig Google om iets op te zoeken. Je hebt dus een groot publiek die je kan bereiken en aan de hand van verschillende opties kan je jouw doelgroep gericht targeten.
  • Bij SEO zal je slechts na weken of zelfs na maanden een hogere positie bereiken, terwijl bij het gebruik van advertenties al onmiddellijk een hogere positie merkbaar is in Google.
  • Via SEA zie je ook via welke zoekwoorden men op jouw pagina terechtkomt. Zo kan je weten op welke zoekwoorden je jouw focus moet leggen. Deze zoekwoorden kan je dan ook implementeren in jouw SEO-strategie.
  • Je kan zelf kiezen aan wie je jouw advertenties laat zien en hoeveel budget je hier wil aan besteden.

Daarom vonden wij het noodzakelijk om de basics van SEA uit te leggen. Het gaat over de indeling van SEA, over welke content je kan maken en wat er belangrijk is maar ook over de verschillende bodstrategieën en hoe je kan targeten. Let’s go!

Sea-basics-waarom-SEAa

1. Indeling

Bij Google Ads is er sprake van een bepaalde indeling. Je hebt de mogelijkheid om verschillende campagnes te starten binnen jouw account. Heb je bijvoorbeeld 3 grote productgroepen die je aanbiedt? Dan worden dit jouw campagnes. Per campagne heb je dan de advertentiegroepen. Per productgroep kan je verschillende subcategorieën hebben en deze kan je dus onderverdelen in advertentiegroepen. Per advertentiegroep moet je zoekwoorden toevoegen en moet je advertenties aanmaken. Hoeveel zoekwoorden je moet targeten en hoeveel advertenties je moet opstellen komt later aan bod.

Sea-basics-indeling

2. Doel

Bij Google Ads heb je veel verschillende doelen die je kan instellen per campagne. Het doel dat je kiest is uiteraard afhankelijk van wat je wilt bereiken met jouw advertenties. Dit zijn de mogelijkheden:

  • Sales: indien je jouw verkopen wil stimuleren
  • Leads: indien je meer leads of andere conversies wil
  • Websiteverkeer: indien je meer bezoekers wil naar jouw website
  • Product- en merkoverweging: indien je wil dat mensen jouw product en merk ontdekken
  • Merkbekendheid en bereik: indien je jouw bekendheid wil vergroten en jouw bereik wil maximaliseren
  • App-promotie: indien je meer installaties van jouw app wil promoten
Sea-basics-doel1

3. Targeting

Op welke locatie wil je jouw advertenties laten weergeven? Welke leeftijdscategorie mag jouw advertentie zien? Zijn jouw advertenties gericht naar mannen of vrouwen toe, of ga je voor beide? Welke taal wil je targeten met jouw advertenties? Deze vragen kan je stapsgewijs invullen bij jouw campagnes.

Daarnaast kan je ook bepalen of je jouw advertenties wil laten zien in het ‘Zoeknetwerk’ en/of in het ‘Display Netwerk’. Wanneer je kiest om te gaan adverteren in het Zoeknetwerk, dan wordt jouw advertentie weergegeven bij de resultaten van Google Zoeken, maar ook op andere Google-sites zoals Maps en Shopping, en op websites van zoekpartners van Google. Hier kan je enkel tekst-advertenties opmaken.

Wanneer je kiest om te adverteren in het Display Netwerk, dan zullen jouw advertenties getoond worden op andere websites die hebben ingestemd in het tonen van AdWord advertenties op hun website. De websites in het Display Netwerk bereiken meer dan 90% van alle internetgebruikers wereldwijd. Hier kan je niet alleen tekstadvertenties weergeven, maar ook beeld- of videoadvertenties.

Wie en hoe je precies wil targeten, hangt af van jouw bedrijf. Wat zijn jouw doelstellingen en wie is jouw doelgroep die je wil bereiken met Google Ads?

Sea-basics-targeting

4. Bod

Bij Google Ads kan je kiezen uit verschillende biedstrategieën. Wil je een maximum aantal vertoningen van jouw advertenties? Ga je voor het maximum aantal klikken? Wil je jou echter focussen op conversie? Op basis van wat je kiest kan je hier jouw bod op aanpassen. Wij raden aan om te starten met ‘maximaal aantal klikken’. Gaat dit niet goed? Probeer dan een andere biedstrategie.

Hoeveel zet ik per dag in voor mijn campagne? Hoeveel mag een zoekwoord maximaal kosten? Op deze vragen kunnen wij een antwoord geven:

Start jouw dagbudget met €10 per dag per campagne en geef om te starten maximum €1,50 voor een zoekwoord. (In Google Ads staat dit er ‘optioneel’ bij, maar wij raden aan om dit altijd in te vullen, want deze biedingen kunnen zeer hoog zijn!) Volg dit in het begin dag per dag op en kijk waar je deze budgetten nog kan bijsturen.

Tip: Bekijk ook wekelijks wat je hebt uitgegeven. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer je jouw factuur krijgt. Is jouw campagne een succes? Verhoog dan jouw dagbudget. Haal je ongewenste resultaten? Verminder dan het budget of zet de campagne in het slechtste geval stop.

Sea-basics-budget

5. Content

In Google Ads kan je jouw zoekwoorden en advertenties zelf instellen. Dit lijkt gemakkelijk, maar toch moet je op voorhand de nodige research uitvoeren zodat je er zeker van bent dat de zoekwoorden en advertenties relevant en kwalitatief zijn.

Door op voorhand een zoekwoordenresearch te doen kan je al heel ver geraken. Dit kan je doen via de Zoekwoordplanner van Google Ads, maar ook andere tools zoals bv. deze van Neil Patel of Keywords Everywhere kunnen jou al veel helpen.

Sea-basics-Ubersuggest

Start met brede zoekwoorden zodat je een idee kan hebben via welke zoekwoorden men naar jouw diensten zoekt. Na een tijdje (zelfs al na een dag) zal je weten via welke zoekwoorden je gevonden wordt. Verander deze brede zoekwoorden dan in woordgroepen of in exacte woorden. Zo kan je jou focussen op deze zoekwoorden en kan je eventueel het budget van deze woorden verhogen zodat je een groter bereik verkrijgt. Begin met 5 verschillende zoekwoorden per advertentiegroep.

Eens je jouw zoekwoorden hebt gevonden, kan je aan de slag gaan met jouw advertenties. Hoe ga je de zoekers overtuigen om op jouw advertenties te klikken? Zorg voor een aantrekkelijke titel en beschrijving en werk met CTA’s (calls-to-action). Voeg ook extensies toe, zo kan je bv. al onmiddellijk jouw dienstenpagina of contactpagina weergeven in de advertentie. Ook locatie en telefoon-extensies zijn mogelijk. Dit zorgt voor een grotere visibiliteit in Google.

Start met 3 verschillende advertenties per advertentiegroep. Heb je één die beter scoort? Optimaliseer deze totdat je dé perfecte advertentie hebt waarbij je een hoge CTR (=doorklikratio) hebt. Een advertentie met een kwaliteitsscore van 7/10, 8/10, 9/10 of zelfs 10/10 kan gezien worden als een zeer kwalitatieve advertentie. Dit zorgt ervoor dat je dan ook minder moet betalen voor dit zoekwoord als er op geklikt wordt. De moeite waard dus om hier wat aandacht aan te besteden! Maar let op: deze scores krijg je niet van de ene dag op de andere. Laat jouw advertenties een maand lopen en voer dan de nodige aanpassingen door indien nodig.

Extra tip: Zorg voor uitsluitingszoekwoorden! Via welke woorden wil je zeker niet gevonden worden? Denk hier goed over na, zodat je geen potentiële kopers verliest.

Hulp nodig met het opstellen van jouw Google Ads campagnes?

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!