Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Digital Pulse

25 april 2019 4 minuten

Hoe kan je jouw bedrijf laten opvallen op sociale media?

#socialmedia
Emma Thumb

Jouw bedrijf en merk laten opvallen op sociale media vergt tijd. Dit is een proces van lange adem waar je dagdagelijks mee moet bezig zijn. Wij geven jou onze tips & tricks, al is dit slechts een hulpmiddel die jou een extra duwtje in de rug kan geven. MAAR als je er goed mee bezig bent, kan je hier effectief verkopen uithalen door (potentiële) klanten te gaan overtuigen. Want… wie zit de dag van vandaag niet op social media?

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten welke resultaten van belang zijn bij social media. Zo weet je waarop je jou moet focussen en staar je niet blindelings naar cijfers die eigenlijk toch niet veel zeggen. Eens we dit hebben uitgeklaard, kunnen we onze tips & tricks met jou meedelen. Let’s go!

Volgers, likes, engagement?

Wanneer je een bericht post, zal je hiermee een bepaald bereik hebben. Maar wat zegt ‘bereik’ precies? Heeft dit een invloed in hoe je jouw social media strategie opstelt? Waarschijnlijk niet. Wat het meeste telt op vlak van social media is het engagement-ratio. Maar hoe kan je dat uit jouw sociale media afleiden?

Op Facebook wordt dit getoond aan de hand van ‘Betrokkenheidsacties’. Hier kan je zien hoeveel likes je hebt op een bericht, wie erop gereageerd heeft en wie het gedeeld heeft. Wat nog meer interessant is, is dat je kan zien hoeveel mensen op een link hebben geklikt in je bericht (dit kan in de tekst zijn of op een link naar jouw website of op de startknop om een video af te spelen enz.).


Op Instagram kan je per bericht de statistieken bekijken. Hier kan je ook het bereik van een post zien maar wat belangrijker is, is hoeveel profielbezoeken je hebt verkregen door dat bericht en hoeveel mensen dat bericht hebben opgeslagen.

Bij LinkedIn is de doorklikfrequentie en de interactiefrequentie belangrijk. Dit geeft een goede indicatie weer van de hoeveelheid engagement in dat bericht. Hoe hoger dit percentage, hoe beter.

Ook op andere sociale media kan je zo’n gelijkaardige data terugvinden. Denk na over welke cijfers belangrijk zijn voor jouw bedrijf en volg dit op!

Nu je weet waarop je moet letten, kunnen we overgaan naar de tips & tricks!

Blog-social-media-Facebook-betrokkenheidsacties

Kwaliteit heerst!

De belangrijkste tip om op te vallen op sociale media is de kwaliteit van de berichten die je post. Wanneer je interessante en relevante content deelt met jouw netwerk, zal dit al een grote stap in de goede richting zijn! Deel met jouw publiek wat je zelf graag leest of wat je zelf interesseert. Deel interessante nieuwtjes, tips & tricks en laat jouw volgers iets bijleren. Of deel jouw nieuwste producten. Dit kan ook een positieve invloed hebben op jouw volgers.. M.a.w. stel jouw volgers dus niet teleur want ze volgen jou voor een reden ;).

Weet wanneer je post

Wanneer krijg je het grootste engagement-ratio? Is dit de woensdag over de middag of de donderdag na 17u? Dit is verschillend van publiek tot publiek en dus ook verschillend van bedrijf tot bedrijf. Test zelf wanneer je het meeste engagement krijgt met jouw posts. Zo heb je gegarandeerd meer succes met jouw posts en kan je dus een groter engagement creëren.

Creëer een netwerk

Wanneer je zelf een groot engagement-ratio wil verkrijgen, zal je hiervoor iets in return moeten doen. Like, comment of share daarom zelf eens een bericht van jouw volgers. Dit gaat het gemakkelijkst via de sociale media kanalen Instagram en LinkedIn. Bij Instagram is het altijd aangeraden om ook actief bezig te zijn met volgen, liken en reageren op foto’s van personen die je volgt. Zo maak je meer kans dat deze personen ook engageren bij jouw posts. Hetzelfde geldt bij LinkedIn. Met jouw bedrijfsprofiel maar ook met jouw persoonlijk profiel kan je connecties maken en hierop reageren. Of een like geven aan berichten van deze personen en/of bedrijven, kan ook een positieve invloed hebben. Kortom, indien je anderen volgt en/of hun berichten liked, heb je meer kans om reacties terug te krijgen. What you give is what you recieve!

Post frequent en consistent

Bij het delen van content is het belangrijk om hier een bepaalde consistentie in te houden. Mensen vinden jouw posts leuk, dus willen graag nieuwe dingen zien. Indien ze een lange tijd niets van jou horen, kunnen ze dit jammer vinden. Zorg voor een content schema of een content kalender om jouw content in te plannen. Zo heb je ook een beter overzicht wanneer je wat zal posten.

Blog-social-media-content-kalender

Test verschillende soorten content

Probeer verschillende soorten content te delen. Zien jouw volgers het liefst afbeeldingen? Of krijg je meer interactie door video’s te posten. Vinden jouw volgers het leuker om beelden achter de schermen te zien of zien ze liever nieuwe producten of nieuwe realisaties? Met welke posts krijg je dus het meeste reactie en eventueel aanvragen? Test het uit en kom zo te weten op welk soort content je jouw kan focussen.

(Hash)tag er op los

Maar enkel met relevante (hash)tags! De hashtags zijn op verschillende sociale media kanalen te vinden. Zoals op Twitter, Instagram, maar ook op Facebook én LinkedIn. Maak hier zeker gebruik van om zo jouw relevante doelgroep te bereiken. Naast hashtags kan je ook bedrijven of personen taggen in jouw berichten, verhalen, … Dit geeft een extra optie om opgemerkt te worden.

Werk in 1 stijl

Wil je een bepaalde stijl in jouw social media? Werk dan bijvoorbeeld in dezelfde lijn als bij jouw website. Dezelfde kleuren, dezelfde soort beelden, etc. Zo maak je jouw website onmiddellijk al een beetje herkenbaar doorheen jouw sociale media kanalen en vice versa. Zorg er ook voor dat er een één lijn in jouw sociale media kanalen terug te vinden is. Het mag niet overkomen als een warboel, (potentiële) klanten willen een bepaald patroon in jouw online verhaal zien.

Promoten: do or don’t?

Je kan bepaalde berichten op jouw sociale media berichten gaan promoten indien je een groter bereik wil hebben. Denk je dat je met een bepaalde post meer kans hebt op leads? Dan kan je dit gerust promoten. Maar let op! Doe dit enkel met een gerichte en relevante doelgroep. Denk hier goed over na zodat je hier geen onnodig budget aan verliest.

Blog-social-media-doelgroep

Wees open en creëer interactie

Vertel jouw product of dienst via sociale media, maar geef jouw volgers ook regelmatig een kijkje achter de schermen. Wat gebeurt er zoal dagdagelijks bij jouw bedrijf? Deel dit met jouw volgers. Stel daarnaast geregeld eens een vraag via jouw sociale media. Waar is jouw publiek mee bezig? Wat vinden ze interessant? Waar hebben ze problemen mee? Houd dan zeker de reacties in het oog en reageer! Deze tip geeft een open gevoel ten opzichte van jouw publiek en dit kan geapprecieerd worden.

Test, test, nogmaals test en duik in die grafieken

Om goed te weten wat aanslaat bij jouw publiek en dus ook bij jouw doelgroep is het nodig om all-the-above te gaan testen. Testen is king. Dit kunnen we niet genoeg herhalen en nadruk op leggen. Enkel zo kan je weten wat wel werkt en wat niet werkt. Wie is jouw doelgroep, wanneer post je het best, welke content scoort, … Dit vind je allemaal in de resultaten van jouw berichten. Zo kan je doelgericht jouw sociale media gebruiken!

Blog-social-media-statistieken2

Wil je weten hoe we jouw social media een duwtje in de rug kunnen geven?

Let's talk!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!