20 april 2020 5 minuten

Hoe werkt neuromarketing bij online shoppen?

#webshop #marketing #webdesign
Edith Thumb

In neuromarketing wordt aan de hand van brein technieken (bv. een MRI scan) gekeken welke delen in de hersenen actief worden bij het zien van bepaalde informatie. Met die informatie kunnen we bepaalde zaken anders weergeven om zo beter in te spelen op de aankoopbeslissingen van de klant.

De laatste jaren wordt neuromarketing meer en meer toegepast. Niet alleen in fysieke winkels zoals grootwarenhuizen, maar ook online tijdens het shoppen worden neuromarketing technieken toegepast. In dit artikel lichten we enkele technieken toe.

Je hebt het waarschijnlijk wel al meegemaakt. Je zoekt door je favoriete webshop en ziet bij een product waar je interesse in hebt een label staan met "laatste product beschikbaar". In het brein wordt een lichte stressverhoging gemeten. Je weet dat de kans groot is dat het product weg zal zijn, tenzij je het nu koopt. Daarom plaats je het snel in je winkelmandje en rond je je bestelling af.

Wanneer een gebruiker je webshop bezoekt kan je inspelen op zijn/haar stressniveau. We geven enkele tips hoe je zijn/haar stress kan beperken en de keuzes kan vereenvoudigen tijdens het shoppen.

Beperk keuzestress

Start met een goede navigatiestructuur

Keuzestress beperken voor de gebruiker begint bij het menu van je webshop. Gebruik niet teveel menu-items in je navigatie. Bij grote webshops bekijken wij samen met de klant welke menu items primair zijn en welke secundair. We onderzoeken ook welke menu items eventueel in een dropdown-menu kunnen geplaatst worden.

Een voorbeeld hiervan is de webshop van Glow. Bij het openen van hun webshop zie je in eerste instantie slechts 5 menu-items. Hover je over "Aanbod", dan zie je pas hun ruime aanbod aan producten. Door middel van een grote dropdown kan de bezoeker snel zijn weg vinden naar het gezochte product.

Glow blog

Ontwerp een slimme fold

Start je webshop met een hoog bedrag. Dat mag gerust in een zin zijn waarbij het niet eens over de prijs gaat. Bvb: “Reeds 100 jaar verkopen wij de beste haarproducten.” Mensen zien dus eerst het cijfer 100. In hun hersenen wordt dit getal opgenomen. In de neuromarketing spreken we bij het eerste getal van een ankergetal. Onbewust gaat de gebruiker dit getal onthouden en de daaropvolgende getallen die hij ziet daarop afmeten. Als je hieronder start met een product van € 90 dan zal hij het gevoel krijgen dat dit best goedkoop is aangezien het bedrag lager ligt dan zijn ankergetal.

Dit wil dus ook zeggen dat het goed is om met je duurdere producten te starten in je website en daarna de middelste prijzen en als laatste de goedkopere te tonen. Mensen zullen hierdoor het snelst voor de middelste prijzen gaan. De eerste prijzen op je website moeten dus hoog zijn zodat de volgende goedkoper lijken.

Leid de gebruiker naar het juiste product

Heb je een aanbod waarbij meerdere producten sterk op elkaar gelijken, dan kan je de keuze voor de gebruiker vergemakkelijken door labels aan bepaalde producten toe te kennen. Zo kan je een label gebruiken voor "best verkochte product" of "beste deal". Op die manier begeleid je de gebruiker in zijn keuze uit je ruime aanbod. Coolblue doet dit regelmatig met het bekende label "Coolblue's keuze".

Zorg dat de gebruiker de mogelijkheid heeft om te filteren in het overzicht van je producten. Filters kunnen toegepast worden op kleur, maat, merk, prijs, ... Op die manier zal de producten lijst vlot vereenvoudigd worden om zo enkel interessante dingen aan de gebruiker te tonen.

Beweee blog

Gebruik ondersteunende beelden

Je kent waarschijnlijk het gezegde “Een beeld zegt meer dan 1000 woorden” wel. Ook bij webshops is dit zo. Gebruik beelden om je product of dienst in de kijker te zetten. Onderzoek wijst uit dat mensen na het lezen van een stuk tekst slechts 10% onthouden na 4 dagen. Wanneer ze tekst met een ondersteunend beeld zien onthouden mensen hier na 4 dagen 65% van. Gebruik daarom zeker voldoende beelden op je website. Zo worden producten beter onthouden door bezoekers. Zorg er ook voor dat de beelden voldoende ondersteunend zijn aan de tekst.

Je kan in je webshop gebruik maken van stockfoto's. Indien ze goed gekozen zijn en deze foto's niet te vaak op andere websites voorkomen, kan je hiermee wegkomen. Maar soms is het toch iets te duidelijk wanneer een website geen unieke beelden, maar stockfoto's bevat. Daarom is het aangewezen om eigen foto's van je bedrijf en producten te laten maken door een fotograaf. Dit maakt je website uniek en onderscheidt hem ook meer van concurrenten.

Het gebruik van video’s kan ook interessant zijn in een webshop. Hierdoor ziet de gebruiker je product in actie. Zorg er wel altijd voor dat het geluid van de video automatisch op 'mute' staat. Dit omdat het geluid in sommige situaties vervelend kan zijn voor gebruikers. Bijvoorbeeld wanneer ze op de trein zitten tussen andere reizigers.

Vdwghe
Persoonlijke fotogratie voor de website van Vandeweghe Patisserie.

Verzacht de pijn van het betalen

Uit onderzoek blijkt dat het betaalproces negatieve gevoelens oproept in de hersenen. Daarom is het belangrijk om de checkout flow zo aangenaam mogelijk te maken voor de gebruiker. De Peak-end-theory speelt hierop in. Bij deze theorie probeert men op het einde van een aankoopervaring (in de winkel of online) een fijn gevoel te creëren. Dit doe je door iets extra te bieden aan de klanten op het einde van het bestelproces. Bijvoorbeeld: gratis verzending, een kortingscode voor de volgende aankoop, gratis inpakservice, ... De fotoshop Albelli maakt gebruik van deze techniek. Telkens wanneer je een aankoop doet op hun webshop krijg je een mail nadien met een kortingscode voor de volgende keer. De bookingwebsite booking.com gebruikt deze techniek ook. Bij het reserveren van een hotel krijg je op het einde een kortingscode voor de volgende keer. Deze technieken zorgen ervoor dat de koper een positief overhoudt aan zijn aankoop op jouw webshop.

Wanneer je webshop enkel in de EU wordt gebruikt en dus je producten enkel beschikbaar zijn in euro, is het aangewezen om geen euroteken te gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat een valutateken mensen te bewust maakt van het feit dat ze zullen moeten betalen. Laat je dit teken weg, dan zijn gebruikers meer gefocust op de producten zelf i.p.v. op de prijs. Gebruik best afgeronde getallen met een ",-" erachter. Coolblue past deze techniek toe.

Coolblue

Conclusie

Aan de hand van neuromarketing leer je de gebruiker beter kennen. Door hierop in te spelen kan je ervoor zorgen dat zijn aankoop ervaring op je webshop aangenamer verloopt. Hierdoor zal hij meer of gerichter aankopen doen. Durf je webshop in vraag te stellen. Vraag aan bezoekers op je webshop om feedback. Zij zijn je doelpubliek en via hun kan je de beste informatie krijgen over de shop ervaring. Hieronder kort samengevat onze tips:

  • Beperk de keuzestress bij de gebruiker door een eenvoudige navigatiestructuur te gebruiken.
  • Ontwerp een slimme fold. Denk na over welke info je hier wil vertellen. Zet hier niet teveel, maar prikkel de gebruiker voldoende zodat hij zal verder scrollen in je webshop.
  • Leid de gebruiker naar het product dat hij zoek of naar een product dat jij wil dat hij koopt. Dit doe je door de juiste labels en filters te gebruiken.
  • Gebruik unieke en ondersteunende beelden bij je producten. Liefst genomen door een professionele fotograaf.
  • Zorg voor een eenvoudige checkout flow en beloon je gebruikers op het einde met een extraatje.

Ben jij op zoek naar een websitebouwer die je kan helpen met het toepassen van bovenstaande tips? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!

Contacteer ons

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!