Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Digital Pulse

19 juni 2019 8 minuten

Hoe maak je jouw landingspagina's conversie-proof?

#landingspagina #conversie
Emma Thumb

Een landingspagina is een belangrijke stap in de weg naar conversie. Je hebt eerst de bezoeker naar jouw website geleid en nu moet de bezoeker converteren! Helaas is het niet altijd zo gemakkelijk. De bezoeker heeft de dag van vandaag veel manieren om te vergelijken en naar de concurrentie te gaan. Indien de bezoeker op jouw landingspagina terecht komt en onmiddellijk het gevoel heeft van ‘Oei, wat moet ik hier nu doen?’ ben je deze bezoeker kwijt en gaat deze op zoek naar de concurrenten. De quote van Donald Miller kan dit niet beter verwoorden: ‘If you confuse, you lose’!

Een eerste indruk is héél belangrijk en hier moet je goed in scoren. Indien je de aandacht van de bezoeker vanaf het begin te pakken hebt, moet ook het vervolg van de landingspagina aan de verwachtingen van de bezoeker voldoen. Om ervoor te zorgen dat de bezoeker zo goed mogelijk richting conversie wordt geleid, geven wij enkele tips en tricks mee!

1. Doelgroep(en) en doelstelling(en)

Voor je begint met het opmaken van een landingspagina, is het van belang om de doelgroep(en) en de doelstelling(en) in kaart te brengen. Voor welke bezoeker zal jouw landingspagina bedoeld zijn? Welke zaken moet je in rekening houden om op deze bezoeker in te spelen? Welke doelstelling heeft jouw landingspagina? Hoe kan de bezoeker deze doelstelling zo snel en efficiënt mogelijk bereiken?

Het is belangrijk dat je deze vragen in jouw achterhoofd houdt tijdens het opmaken van de landingspagina. Een landingspagina maak je op met een bepaalde reden en voor een bepaalde doelgroep, dus zou het jammer zijn dat je hier al jouw tijd in steekt en geen resultaten verkrijgt omdat je niet genoeg de focus legt op jouw doelgroep(en) en doelstelling(en). Enkele voorbeelden van doelstellingen zijn:

  • Een landingspagina waar je meer informatie geeft over jouw producten en/of diensten.
  • Een landingspagina die je gebruikt om jouw bezoekers te laten inschrijven voor jouw nieuwsbrief, webinar, workshop, event, ...
  • Een landingspagina waar de bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten zodat deze gecontacteerd kunnen worden, zoals bv. een sollicitatie, een offerteaanvraag, ...
  • Een landingspagina waar de bezoekers hun gegevens kunnen achterlaten waarbij ze iets verkrijgen, zoals bv. een whitepaper, een e-book, …

Afhankelijk van het doel van jouw landingspagina, stel je deze landingspagina zo op dat het gemakkelijk is voor de bezoeker om de gewenste actie te maken. Dit doe je aan de hand van de volgende tips.

2. Structuur

Wanneer de bezoeker op jouw landingspagina terecht komt, moet er een bepaalde structuur aanwezig zijn. Laat de bezoeker doorheen de landingspagina leiden door gebruik te maken van stukken content die bij elkaar passen. Een landingspagina waar alles door elkaar staat en geen duidelijk structuur te merken is, komt zeer onprofessioneel over voor de bezoeker en deze zal in een mum van tijd terug verdwenen zijn van jouw landingspagina.

Maak gebruik van een duidelijke en relevante titel. Dit is het eerste wat jouw bezoeker zal lezen, dus deze moet een goede eerste indruk geven. Werk daarnaast ook met tussentitels die de structuur van jouw landingspagina nog meer duidelijk maakt. Gebruik opsommingen in jouw tekst. Dit zorgt voor een overzichtelijk gevoel voor de bezoeker. Gun de bezoeker ook wat ademruimte door af en toe gebruik te maken van een witruimte. Het belangrijkste is de actieknop, dus kom snel en krachtig to the point.

3. Actieknoppen

Gebruik passende CTA’s (= Call To Actions). Deze actieknoppen dienen op het gepaste moment en plaats aanwezig zijn op de landingspagina. Heb je de bezoeker genoeg informatie gegeven om te kunnen converteren? Plaats dan een actieknop na deze informatie! Deze actieknop kan dan leiden naar de contactpagina of naar het invulformulier op dezelfde landingspagina.

Het is belangrijk om deze actieknop te laten opvallen. Het moet duidelijk zijn voor de bezoeker dat deze knop een belangrijke knop is en dat hij/zij hier moet op klikken. Steek deze actieknop in een opvallend kleur en/of geef deze een iets specialer effect.

Actieknop

4. Invulformulieren

Een belangrijke stap in het conversieproces is het invulformulier waar de bezoeker zijn/haar gegevens kan invullen. Indien dit op een gebruiksvriendelijke manier ingevuld kan worden, is de stap naar conversie zeer klein. Het is hierbij belangrijk dat enkel gegevens worden gevraagd die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze conversie. Heb je bv. de bedrijfsnaam nodig van de bezoeker indien deze een e-book wil downloaden? Volgens de GDPR-wetgeving niet, tenzij je kan staven waarom je dit precies nodig hebt. Geef ook aan wat je met de gegevens van de bezoeker zal doen. Zo geeft dit een open communicatie naar de bezoeker toe en is het duidelijk voor deze persoon waarom je net zijn/haar gegevens nodig hebt.

Zorg er voor dat je aangeeft welke informatie je precies nodig hebt in het invulformulier. Plaats een label boven of in het inputveld. Zo is het gemakkelijk voor de bezoeker om te weten dat hij bijvoorbeeld in dat inputveld zijn/haar naam, voornaam, e-mailadres, … moet invullen.

Invulformulier

Indien de bezoeker het invulformulier heeft ingevuld, zorg dan voor een passende bedankingspagina. Geef bij deze landingspagina ook een relevante CTA weer waarbij de bezoeker op jouw website blijft en nog een extra relevante actie onderneemt. Stel dat een bezoeker bijvoorbeeld een kledingstuk heeft gekocht op jouw webshop, geef hem/haar dan aanbevelingen die bij dit stuk passen! Zolang de bezoeker op jouw website is, moet je hier zo goed mogelijk gebruik van maken!

5. Relevante content

Wanneer de bezoeker op de landingspagina terecht komt, is het belangrijk dat je de aandacht van deze bezoeker onmiddellijk te pakken hebt. Wat is het probleem van de bezoeker? Hoe kan je dit in een vraag gieten? Hoe kan je dit laten opvallen? Zo kan de bezoeker zich herkennen en is hij/zij onmiddellijk bij de pinken. Er is dan meer kans dat deze persoon aandacht besteed aan wat je te vertellen hebt op jouw landingspagina.

Indien je de aandacht van de bezoeker hebt, moet je hier op inspelen. Wat kan je nu bieden om de bezoeker te overtuigen en te converteren? Geef aan wat jouw oplossing is, maar doe dit niet door zomaar jouw diensten op te noemen. Mensen kijken graag naar anderen en hoe het bij hen is uitgedraaid. Denk aan reviews van klanten, statistieken met wat je al bereikt hebt, cijfers die jouw diensten beschrijven en wat dit heeft opgeleverd, testimonials, … Dit zorgt ook voor een professioneel en vertrouwelijke toets aan jouw landingspagina.

Een andere manier om jouw product(en) en/of dienst(en) in het daglicht te brengen, is door in te spelen op de voordelen die jouw product(en) en/of dienst(en) met zich meebrengt. Leg niet jouw product(en) en/of dienst(en) uit, maar haal aan waarom jouw bezoeker dit moet kiezen en waarom hij/zij daar iets aan heeft. Schrijf altijd vanuit jouw bezoeker en niet vanuit jezelf of jouw bedrijf.

Indien je op deze manier jouw landingspagina opmaakt, bestaat er een grote kans dat jouw bezoeker na het zien van deze informatie nog steeds op jouw landingspagina aanwezig is en dus niet afhaakt. Om de bezoeker een extra duwtje in de rug te geven, kan je gebruik maken van ‘urgentie-verhogende-prikkels’. Indien de bezoeker weet dat er maar een beperkt aantal plaatsen meer zijn, zal hij/zij sneller tot actie overgaan.

Zorg er voor dat je niet té veel content op jouw landingspagina voorziet. Wanneer de bezoeker niet weet wat eerst te lezen en door de bomen het bos niet meer ziet, ben je hem/haar terug kwijt.

6. Beelden die aanspreken

Een bezoeker moet zich aangesproken voelen en dan kan je enerzijds door de tekst die ze lezen, maar ook door gebruik te maken van relevante afbeeldingen. Toon in de afbeeldingen wat je aanbiedt en welke voordelen dit kan geven aan de bezoeker. Stem deze afbeeldingen af op de tekst en zorg ervoor dat de afbeeldingen matchen met het design van de landingspagina. Hoe beter aan deze voorwaarden wordt voldaan, des te hoger de kans dat de bezoeker zal converteren.

Relevante afbeelding

Indien je de bezoeker naar jouw website hebt gelokt via SEO (zie punt 7) of via SEA (zie punt 8) én je hebt gebruik gemaakt van een afbeelding, zorg er dan voor dat deze afbeelding terug te vinden is in jouw landingspagina. Zo breng je een herkenningspunt aan aan de bezoeker. Indien je die afbeelding niet hergebruikt, zal de bezoeker zich misschien misleid voelen en wegklikken.

7. Match met de metadata

Om de landingspagina vindbaar te maken, moet je aan de regels van SEO voldoen. Een onderdeel om goed te kunnen scoren in de zoekmachines zoals bv. Google, is het invullen van de metadata op de website. Metadata moet ingevuld worden zodat de zoekmachines de website kunnen ‘lezen’ en zo kunnen weten waarover een bepaalde landingspagina gaat. De zoekmachine kan dan beter de content doorverwijzen aan de zoeker wanneer deze op zoek is naar iets. De meta-titel en de meta-beschrijving is hetgeen je ziet in de (niet-betalende) zoekresultaten van de zoekmachines. Dit is de titel en beschrijving die je ziet wanneer je de link van deze landingspagina deelt op social media. Deze moeten dus aantrekkelijk zijn om op te klikken zodat de bezoeker op jouw landingspagina terecht komt.

Je kan een zoekresultaat aantrekkelijk maken door deze herkenbaar te maken. De zoeker moet zich herkennen in hetgeen je aanbiedt en bij voorkeur moet het probleem van de zoeker hier in vermeld worden. Stel dat iemand bijvoorbeeld op zoek gaat naar een manier om hoger te scoren in Google. Dan moet je dit vermelden in zowel jouw meta-titel als in jouw meta-beschrijving! Stel bijvoorbeeld als meta-titel in: ‘Hoger scoren in Google doe je zo’ en in jouw meta-beschrijving: ‘Op zoek naar een manier om hoger te scoren in Google? Dan kunnen wij jou zeker helpen. Relevante SEO-optimalisatie voor jouw website.’

Om ervoor te zorgen dat de landingspagina vindbaar is, moet metadata ook gematcht worden met de content op de website zelf. De belangrijkste keywords van de landingspagina moet te vinden zijn in zowel de meta-titel als de meta-beschrijving en de metadata op de afbeeldingen van de landingspagina. De meta-titel moet overeenkomen met de titel op de website en ook de meta-beschrijving moet overeenkomen met wat je in jouw landingspagina weergeeft. Heel wat ‘regeltjes’ waar dus rekening mee gehouden moet worden.

Metadata

Andere manieren om jouw website beter vindbaar te maken, kan je hier lezen.

8. Match met de advertenties en zoekwoorden

Om een nog grotere kans te hebben dat jouw landingspagina gevonden wordt, wordt het aangeraden om te adverteren in de zoekmachines. Via Google Ads kan je zelf advertenties opstellen en zoekwoorden aan deze advertenties toevoegen. Je kan dus ook een advertentie opzetten omtrent de landingspagina en zoekwoorden inzetten die de zoeker naar deze pagina leidt.

De advertenties die gezien worden in de zoekresultaten, moeten opnieuw de zoeker aanspreken om hierop te klikken. Het is hetzelfde principe als bij de metadata van SEO. Met zowel de titel als de beschrijving van de advertentie kan je de zoeker overtuigen om op jouw landingspagina terecht te komen. Zorg er hier ook voor dat de belangrijkste keywords te vinden zijn in de titel en advertentie en dat het opnieuw gelinkt is met de content van de landingspagina. Hoe relevanter de advertentie is met de landingspagina, hoe beter!

Over SEA zijn nog heel wat basics waar je op moet letten. Deze vind je hier.

9. Mobielvriendelijkheid

Een landingspagina die niet mobielvriendelijk is? Dat kan de dag van vandaag niet. Meer en meer wordt de smartphone gebruikt om iets op te zoeken, dus kan je verwachten dat jouw bezoekers ook op jouw landingspagina terechtkomen via mobiel of via tablet. Daar moet je op voorbereid zijn. Indien de landingspagina niet mobiel aangepast is, zal de bezoeker niet meer terugkomen via zijn pc en ben je deze kwijt.

10. Hoe minder drempels, hoe meer conversie

Indien je met jouw landingspagina bezoekers wil laten converteren, moet je zo veel mogelijk drempels vermijden. Stel, je wilt dat jouw bezoekers een e-book downloaden via een landingspagina. Zorg dan voor een header en footer die niet veel aandacht nemen. Of beter, maak zelf geen gebruik van menu-items. De bezoeker is op deze pagina om het e-book te downloaden en voor niets anders. Wanneer de bezoeker de gewenste actie heeft ondernomen, kan je hij/zij dan wel terug aanzetten om andere acties maken op jouw website wanneer ze op jouw bedankingspagina terechtkomen. De bezoeker moet zo lang mogelijk op jouw website blijven!

Zorg er ook voor dat je 1 primaire actie hebt op jouw landingspagina. Indien men jouw e-book moet downloaden, mogen de CTA’s op de landingspagina enkel omtrent deze ene actie gaan. Een secundaire CTA om de bezoeker bv. in te schrijven voor jouw nieuwsbrief hoort hier niet op zijn plaats. Dit kan de bezoeker laten twijfelen wat hij/zij moet doen en dan ben je deze persoon al kwijt. Het moet duidelijk en klaar zijn wat de actie is op deze landingspagina en daar mogen geen extra verleiding bij ontstaan.

Een landingspagina opstellen doe je dus niet zomaar. Je moet met allerlei zaken rekening houden om ervoor te zorgen dat er geconverteerd wordt. Deze tips kunnen jou helpen, maar zorg er ook voor dat je de landingspagina test. Volg op wat de bezoekers precies doen op deze landingspagina en verbeter waar nodig.

Wil je een goed opgebouwde landingspagina zien en terwijl iets meer bijleren over smarketing? Bekijk dan zeker volgende landingspagina.

Ja, ik wil een goed opgebouwde landingspagina zien!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!