09 april 2021 5 minuten

iOS 14.5 update: wat is de impact op de Facebook en Google advertenties en wat kan je eraan doen?

#facebookadvertising #googleads
Emma Thumb

Iets wat de laatste tijd al in veel verschillende marketingblogs en posts werd vernoemd: Apple zal binnenkort de nieuwe iOS 14.5 update releasen die iedereen met een iPhone zal kunnen downloaden. Maar deze update zal echter een grote verandering teweegbrengen. Apple heeft er namelijk voor gezorgd dat je je expliciete toestemming zal moeten geven wanneer je als gebruiker bv. de Facebook of Instagram app opent via je iPhone. Je kan dus ook gemakkelijk geen toestemming geven via de app zodat er geen data bijgehouden kan worden.

Dit is dus iets dat wel interessant kan lijken voor de gebruiker (“Joepie, mijn data wordt niet bijgehouden!”), maar dat is natuurlijk bijlange niet zo interessant voor de adverteerders. In het Facebook advertentieaccount krijg je nu alvast al deze melding: "Apple heeft onlangs wijzigingen aangekondigd voor iOS 14 die een negatieve invloed kunnen hebben op metingen en prestaties van advertenties." Maar... Wat is de impact hiervan? Is er een workaround voor? Hoe kunnen we ons zo goed mogelijk voorbereiden op dit toekomstig probleem?

Wat is de impact op de data die bijgehouden wordt door Facebook en Google?

Het gaat vooral over data die gebruikt wordt voor gepersonaliseerde advertenties. Dit zijn advertenties die een hogere conversie ratio hebben aangezien de gebruiker zich meer herkent in de advertentie in vergelijking met niet gepersonaliseerde advertenties. Je kan het dus al raden. Dit is geen goed nieuws voor de adverteerders zelf. Veel gebruikers van de apps zullen hun expliciete toestemming niet willen geven (omdat je hier nog eens voor de expliciete keuze staat tussen ‘Ja, ik deel mijn gegevens’ of ‘Nee, ik wil mijn gegevens niet delen’) en dit zorgt ervoor dat er dus ook minder gepersonaliseerde ads kunnen getoond worden aan deze gebruikers.

Er zijn enkele zaken waar we na de release van de update rekening zullen moeten mee houden, bij zowel de Facebook- en Instagramadvertenties als bij de Google advertenties. We lijsten hieronder enkele toekomstige veranderingen op.

Facebook en Instagram

De iOS 14.5 update heeft vooral invloed op de Facebook Pixel, die gegevens van de bezoekers van Facebook en Instagram verzamelt en rapporteert. Door het beleid van Apple kunnen de bezoekers deze verzameling en rapportage van gegevens dus inhouden. Dit zorgt ervoor dat personalisatie en prestatierapportages voor advertenties beperkt worden voor zowel app- als webconversiegebeurtenissen.

Facebook (en dus ook Instagram) heeft een klacht ingediend bij Apple aangezien het grotendeel van hun inkomsten bij de advertenties liggen. Maar, ook Facebook heeft geen keus en moet aan de regels van Apple voldoen.

Wanneer je de Facebook app opent na de iOS 14.5 release, zal je volgende pop-up zien verschijnen:

Pop up melding facebook app na ios 14 5 update

Zoals je ziet, kan je gemakkelijk aanvinken dat je niet wilt dat je gegevens getrackt worden. Welke gevolgen heeft dit voor de adverteerders?

  1. Er zal geen automatische tracking meer van de gegevens van de gebruikers zijn. Ze zullen hier hun expliciete toestemming moeten voor geven.
  2. De doelgroepgrootten zullen mogelijk afnemen. Vooral voor de remarketingcampagnes is dit een probleem. Zo zullen de remarketing doelgroepen kleiner worden en zal je deze relevante informatie niet meer kunnen gebruiken. Net omdat je persoonlijke advertenties kon laten tonen, lag het conversie ratio bij de remarketing advertenties hoger. Dit zal nu niet meer van toepassing zijn en dus zal de kost per conversie hoger liggen. Ook aangepaste en vergelijkbare doelgroepen zullen minder relevant worden aangezien deze ook in omvang zullen verminderen.
  3. Je zal maximaal 8 conversiegebeurtenissen kunnen instellen per domein. In het verleden kon je hier oneindig veel conversiegebeurtenissen instellen. Dit zal nu dus niet meer het geval zijn.
  4. Bepaalde campagneresultaten zullen op een andere manier geteld worden. De periode waarbij Facebook een conversie toeschrijft aan een advertentie zal veranderen. Dit wordt nu 7 dagen voor een click-through en 1 dag voor een view-through. Dat is minder lang dan vroeger.
  5. Er zal een vertraagde rapportage optreden voor de verzamelde data die uit de advertenties voortkomen. Dit komt omdat de realtime-rapportage niet meer ondersteund zal worden. De gegevens zullen tot 3 dagen vertraging kunnen oplopen.
  6. Voor elke advertentie zal een domein geselecteerd moeten worden om conversies te kunnen meten. Hoe je dat precies doet, zal in het volgende onderdeel besproken worden.

Google Ads

Voor Google Ads zijn er minder grote gevolgen, aangezien Google een meer gediversifieerd advertentienetwerk heeft en minder afhankelijk is van mobiele advertentieinkomsten. Het zijn dus enkele kleine gevolgen, maar zeker ook nodig om hier even te vermelden.

  1. Ook bij de Google Ads worden er minder resultaten verwachten bij de remarketingcampagnes. Er zullen kleinere remarketingdoelgroepen en lagere 'Customer Match’-percentages zijn.
  2. De prestaties van search-advertenties zouden niet beïnvloed moeten worden, maar Google Display-, Discovery- en YouTube-campagnes die gebruikmaken van targeting op basis van interesses zullen niet alle data kunnen bijhouden waardoor er een afname van de prestaties te merken zal zijn.
  3. Een type Google-campagne dat bijzonder kwetsbaar zal zijn, zijn Google Universal App-campagnes die specifiek iOS-apps promoten en zich richten op iOS-gebruikers waarbij de iOS 14.5 update van toepassing is.

Hoe kan je dit oplossen?

Op dit moment zijn volgende acties aan te raden:

Voor Facebook

Ondertussen is Facebook gestart met het opzetten van een oplossing zodat er effectieve campagnes kunnen blijven gevoerd worden waarbij de privacy van de gebruikers behouden wordt. Het gaat over de zogenaamde ‘Verzamelmeting van gebeurtenissen’. Dit kan je dus nu al instellen vooraleer de update gereleased wordt. Om hieraan te voldoen, moet je volgende acties uitvoeren:

1. Verifieer het domein van je website. Dit kan je doen door een het record toe te voegen aan je DNS. Hiervoor heb je de contactpersoon nodig die aan de hosting kan zodat die record kan toegevoegd worden.

Domein toevoegen

2. Configureer 8 conversiegebeurtenissen die voor jouw account het meest relevant lijken. Voor de meeste bedrijven zal dit voldoende zijn. Indien je er normaalgezien meer dan 8 hebt, maak dan een keuze welke voor je bedrijf het meest belangrijke zijn. Dit kan je doen door bij het Gebeurtenisbeheer naar ‘Meting van verzamelde gebeurtenissen’ te gaan en de verschillende stappen volgen voor de relevante domeinnaam.

Conversies instellen Conversies instellen 2

3. Stel je Conversies API in. Deze tool is een alternatief voor de Facebook Pixel. De Facebook Pixel zal door de iOS 14.5 update minder goed werken wat tracking en retargeting een stuk lastiger zalmaken. Met de Conversies API kan je conversies naar Facebook sturen zonder hinder van de iOS 14.5 update te ervaren. Zo kan er toch voldoende data naar de Facebookcampagnes gaan.

Conversies API

Meer informatie nodig hoe je dit precies kan aanpakken? Bekijk het Informatiecentrum in je Advertentieaccount van Facebook. Of hanteer de hulplijnen die Facebook ingeschakeld heeft.

Voor Google Ads

  1. Google zal naar eigen zeggen zelf hun conversiemetriek verbeteren. Zo zullen ze proberen zo goed mogelijk de conversies bij te houden zodat de impact van de iOS 14.5 update zo klein mogelijk blijft. Overweeg zeker de gemodelleerde conversies die Google zal voorzien. Deze gemodelleerde conversies (‘modelled conversions’) werken aan de hand van Artificiële Intelligentie en maken gebruik van gegevens die niet herleidbaar zijn naar individuele gebruikers. Ze worden gebruikt wanneer Google conversies niet rechtstreeks kan waarnemen, zoals het geval kan zijn wanneer de nieuwe update uitgerold zal worden.
  2. Voor de adverteerders zelf zal de impact natuurlijk afhangen van het soort campagne dat opgezet wordt. Probeer zo goed mogelijk voor jezelf na te gaan welke advertenties het meest toepasselijk zijn m.b.t. de doelstelling die je wil bereiken met je ads.

Extra tips

Zoals je merkt zijn dit enkele kleine aanpassingen die de invloed van de iOS 14.5 toch iets kunnen verzachten, maar we zullen de update zeker wel voelen. Daarom is het ook belangrijk om te blijven denken aan hetgeen je adverteert. Welke boodschap wil je overbrengen naar je doelgroep toe? Hoe kan je je content en beelden zelf verbeteren? Hoe kan je dit zelf wat persoonlijker maken? Een nieuwe kijk op je ads is hier zeker aan de orde. Alleen maar door te testen en de resultaten (zo goed mogelijk) op te volgen, zal deze impact niet zo negatief uitdraaien zoals iedereen denkt.

Indien je niet zeker bent over de data die bijgehouden wordt in het Facebook Advertentiebeheer of Google Ads, bekijk dan zeker de data in Google Analytics. Hier zullen de resultaten beter weergegeven worden aangezien de iOS 14.5 update geen invloed zal hebben op de websitetracking en dus ook niet op de gegevens die getoond worden in Google Analytics.

Denk daarnaast ook aan andere online marketing mogelijkheden. Is je website geoptimaliseerd voor de gebruikers en zoekmachines? Ontdek ins ons blogbericht over SEO hoe je dit kan verbeteren. Daarnaast kan je ook ver komen met e-mailmarketing. Stuur relevante mails uit zodat er zo meer bezoekers op je website komen.

Conclusie

De iOS 14.5 update zal zeker wel voor de nodige aanpassingen zorgen. Zowel voor de gebruikers als voor de adverteerders is dit een heuse verandering. Maar... We kunnen hier zo goed mogelijk mee proberen om te gaan door de verschillende aangewezen oplossingen toe te passen. Ook de informatie van Facebook en Google zelf zal hier zeker bij helpen. Deze kanalen proberen hun gebruikers zo goed mogelijk te helpen dus maak zeker gebruik van hun info/updates ... Bekijk daarnaast zeker ook andere online marketing mogelijkheden.

Wil je je bedrijf meer in de kijker zetten via sociale media of via Google Ads? Rekening houdend met de beperking die iOS 14.5 oplegt, kijken we samen voor de beste oplossing.

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!