19 maart 2020 3 minuten

Hoe pas je je website of webshop aan in crisistijden?

#website #webshop #online marketing
Emma Thumb

In uitzonderlijke tijden kan het dagelijkse leven van vele mensen verstoord worden. Dat is ook zo nu er sprake is van het Coronavirus. Thuiswerk is de norm geworden en enkel de noodzakelijke winkels blijven open. Uiteraard is dit een nadeel wat de omzet betreft voor vele winkels en bedrijven. Maar als bedrijf mag je niet bij de pakken blijven zitten! Je kan steeds voor oplossingen kijken die het mogelijke verlies wat kunnen ‘verzachten’.

In dit blogbericht geven wij enkele tips hoe je je website of webshop kan optimaliseren in deze uitzonderlijke periode zodat je toch je klanten van dienst kan zijn.

Communiceer gewijzigde info

Moet je genoodzaakt je fysieke winkels sluiten? Communiceer dit dan niet alleen op social media of via mail maar ook op je webshop/website zelf! Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Een extra blok toevoegen aan je homepagina
  • Een mededeling voorzien in een pop-up venster
  • Een extra balkje voorzien met bijkomende informatie helemaal bovenaan je website

Op deze manier zijn je klanten zeker op de hoogte van de gewijzigde werking. Communiceer natuurlijk ook duidelijk aan de klanten als ze bestellingen en pakjes kunnen ophalen in de winkel of als dat niet meer mogelijk is.

Homepagina Hema
Homepagina ICI Paris XL
Lab9 homepagina

Zorg er ook voor dat je contactgegevens of klantenservice snel vindbaar zijn op je webshop. In deze voorbeelden staat telkens bovenaan de homepagina of op de homepagina zelf een actieknop zodat je als bezoeker snel contact kan opnemen met jouw team.

FAQ pagina

Krijg je veel vragen van klanten en wil je je telefonische bereikbaarheid wat beperken voor enkel dringende zaken? Start dan zeker al met een FAQ pagina op te maken voor je klanten. Hier kan je de belangrijkste vragen communiceren die voor je klanten van belang zijn.

Faq pagina Jims

Voeg een extra dienst toe

Wanneer je geen fysieke plaats meer hebt waar je klanten komen, kan je dit op een creatieve manier oplossen via je website of webshop. Afhankelijk van wat je aanbiedt, geven we hier enkele oplossingen aan:

  • Komen mensen niet meer naar je praktijk of bedrijf? Worden afspraken geannuleerd? Je kan even je workshops en trainingen online aanbieden aan de hand van een extra pagina op je website of webshop waar je bv. video’s toont tegen betaling. Denk bv. aan sportscholen die sportoefeningen kunnen geven of een kinesitherapiepraktijk die oefeningen kan geven voor een bepaald letsel.
  • Heb je veel klanten die via telefoon of via de fysieke winkel afspraken inplannen? Voorzie dan zeker een extra pagina met beschikbaarheidskalender en de mogelijkheid om online een afspraak in te plannen. Dit kan je veel tijd besparen en is ook voor je klanten gemakkelijker. Dit kan bv. handig zijn voor kappers, schoonheidsinstituten, …
  • De horeca daarentegen kan gebruik maken van take away of leveringen aan huis. Je kan via je website een overzicht maken van wat er allemaal kan besteld worden en aan de hand van een bestelformulier kan je dit gemakkelijk opvolgen. Je klanten hoeven enkele gegevens in te vullen, aan te duiden wat ze willen ontvangen, betalen online en klaar is kees. Het is dus zowel voor jou als voor de klant zeer gebruiksvriendelijk.
  • Wanneer mensen een tijdje moeten thuis blijven, kan de verveling snel aanwakkeren. Bied je producten aan om te tuinieren, te schilderen, interieur op te maken, te kuisen, te koken, …? Maak dan een extra pagina aan waar je DIY oplossingen kan aanbieden en geef daarbij de nodige producten mee. Indien je deze producten kan bestellen online, is dit terug een voordeel voor je webshop!
  • Bedrijven die consultancy of opleidingen aanbieden, kunnen via hun website hun diensten blijven aanbieden aan de hand van webinars of digitale opleidingen.

Geef je klanten iets extra ter compensatie

Je klanten kunnen niet meer tot bij jouw fysieke winkel komen, dus moet je hen een extra duwtje in de rug geven zodat ze zich naar jouw online winkel begeven. Dit kan je doen door hen een korting te geven, gratis levering aan te bieden, een langere retourperiode instellen, het abonnement van de klant te verlengen, ...

Homepagina retourperiode La Redoute
Jims FAQ pagina

Doordat je nu deze extraatjes geeft, zal de klant dit zeker kunnen appreciëren en kan je het risico op verloop of eventueel verlies wat tegengaan.

Communiceer ook via andere kanalen

Niet alleen je website of webshop zal bepaalde aanpassingen moeten ondergaan, ook moeten je social media marketing, e-mailmarketing, Google Ads campagnes, ... aangepast worden aan de omstandigheden. Communiceer wat er verandert, zet in op andere zoekwoorden, geef eventuele kortingen of extra diensten mee via advertenties, enzoverder. Gebruik dus zoveel mogelijk kanalen om je doelgroep op de hoogte te stellen van de uitzonderlijke omstandigheden!

Kunnen wij jou met iets helpen? We denken graag mee met jou om je bedrijf rendabel te houden.

Contacteer ons

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!