25 februari 2020 2 minuten

Hoe maak je je website klaar voor Google for Jobs?

#googleforjobs #seo
Emma Thumb

De dag van vandaag is de war for talent groter dan ooit. En daar speelt het wereld wijde web een grote rol in. Tegenwoordig kan je op allerlei manieren op zoek gaan naar de geknipte persoon voor een bepaalde vacature. Ook Google is overlaatst op deze trein gesprongen en heeft een platform ontwikkeld die vacatures toont in de zoekresultaten zodat potentiële kandidaten je vacature nog sneller terugvinden. Maar… Hoe kan je je website hierop afstemmen? Waarop moet je letten wanneer je wil scoren in deze job resultaten in Google?

Google for Jobs komt onder de betaalde resultaten terecht maar boven de organische resultaten. In deze resultaten kunnen vacatures te vinden zijn van verschillende jobsites (met uitzondering van Indeed). Momenteel kan je dit job onderdeel al vinden in de Verenigde Staten en ook in enkele Europese landen. De resultaten zijn veelbelovend, we gaan er dus van uit dat we binnenkort ook gebruik gaan kunnen maken van deze feature. Bereid je website dus alvast goed voor!

Google for Jobs Search 1024x640

Google wil enerzijds een betere visibiliteit geven aan de bedrijven om hun vacatures te kunnen tonen en wil anderzijds de zoeker sneller een zoekresultaat geven. Om het jobplatform van Google staan de verschillende links via welke jobsite je kan solliciteren. Een ideale mogelijkheid dus om een boven je concurrenten uit te steken!

Op dit moment is er nog geen sprake om hier te kunnen adverteren. Dit is dus enkel ‘organisch’ en hangt dus grotendeels af van SEO.

Waaraan moet je website voldoen om in deze resultaten te kunnen komen?

  • Maak zeker gebruik van gestructureerde data! Dit is data die wordt toegevoegd aan een webpagina die niet zichtbaar is voor de bezoeker van die pagina, maar wel voor de zoekmachines. Zo kan bv. Google deze data gemakkelijker gaan filteren (en dit is letterlijk te zien in het Google for Jobs platform) doordat er structuur is. Zorg ervoor dat volgende zaken aanwezig zijn in de gestructureerde data:
    • Je eigen bedrijfsnaam
    • Je eigen bedrijfslogo
    • Functietitel
    • Vakgebied
    • Locatie
    • Datum
    • Salaris
    • Dienstverband (fulltime, parttime, stagiair, …)
    • Opleidingsniveau
    • Bedrijfstype

Google hecht veel belang aan elk van deze gegevens om een zo volledig mogelijk beeld te geven aan de zoeker. Hoe je deze data precies kan toevoegen, vind je in de developers tool van Google.

  • Zorg voor een duidelijke functietitel. Probeer deze zo sec mogelijk te houden zodat Google snel een link kan leggen naar je vacature wanneer iemand op zoek is naar een bepaalde job. Woorden zoals ‘held’, ‘rockstar’, ‘guru’ enzoverder gebruik je dus best niet meer.
  • Zorg voor een volledige functieomschrijving in één oogopslag. Laat het accordeon-principe, waarbij je de rest van de functieomschrijving pas kan zien wanneer je deze uitvouwt, achterwege. Zowel voor de gebruikers als voor de zoekmachines is dit een extra last. Houd het zo simpel mogelijk zodat Google deze omschrijving gemakkelijk kan overnemen.
  • Niet alleen de titel en functieomschrijving dienen gebruiksvriendelijk te zijn, je volledige vacature en dus je volledige webpagina dienen opgemaakt te worden in het voordeel van de gebruiker. Indien de gebruiker tevreden is, zal Google volgen.
Google for jobs vacature vs

Pas de normale SEO technieken ook toe! Naast deze extraatjes om kans te maken om gevonden te worden in het jobplatform van Google, is het ook aan te raden om je site op zich ook SEO-proof te maken. Maak gebruik van metadata en zorg dat deze matcht met de content op je site. De belangrijkste zoekwoorden mogen zeker niet ontbreken in je metadata en content. Verzamel zoveel mogelijk backlinks (links van andere websites naar je eigen website) én zorg ook voor een interne linkbuilding. Naast deze zaken is ook de technische SEO een belangrijke factor dus zorg ervoor dat je werkt met een CMS dat graag gezien wordt door de zoekmachines.

Wil je dat Google houdt van je jobsite? We bespreken samen wat de beste oplossing kan zijn voor je site!

Contacteer ons

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!