05 mei 2020 5 minuten

Hoe Google Analytics gebruiken om je website of webshop te optimaliseren

#googleanalytics
Emma Thumb

Wanneer je het maximale uit je website of webshop wil halen, is het belangrijk om de data van je site of shop op te volgen. Maar… dan heb je wel een tool nodig die alle data van je website of webshop kan verzamelen. Daar is Google Analytics de ideale tool voor! In dit artikel worden de voordelen van Google Analytics in de kijker geplaatst en wordt uitgelegd hoe je deze tool zo optimaal mogelijk kan gebruiken.

Wat is Google Analytics

Google Analytics kan gebruikt worden om verschillende data van je website of webshop op te volgen en te analyseren. Deze Google tool is een gratis tool die je ten alle tijde kan raadplegen.

Waarom Google Analytics gebruiken?

Je kan aan de hand van deze tool gemakkelijk gegevens verzamelen over je doelgroep die je website of webshop bezoekt, over waar je bezoekers vandaan komen (acquisitie), over het gedrag van je bezoekers op je website of webshop en over de gemaakte conversies op je website of webshop.

Je kan dus heel veel belangrijke informatie uit Google Analytics halen om zo je website of webshop nog beter te optimaliseren.

Hoe kan je Google Analytics instellen op je website?

Om ervoor te zorgen dat je Google Analytics kan gebruiken, moet je deze installeren op je website of webshop. Dit kan meestal gemakkelijk via het CMS waarin je website opgesteld is. Wanneer je werkt zonder CMS, zal je dit handmatig in de code moeten toevoegen.

In Craft CMS hebben we hier een apart veldje voor waar je de trackingcode van je Google Analytics account kan toevoegen. Wanneer je deze hebt toegevoegd, start Google Analytics met het verzamelen van data over je site of shop.

Hoe gebruik je Google Analytics?

Je kan Google Analytics voor veel verschillende data van je website of webshop raadplegen, maar dan is het belangrijk dat deze tool vanaf het begin juist ingesteld staat.

Filters toevoegen

Wanneer je een Google Analytics account aanmaakt, heb je één weergave waar alle data in verzameld wordt. Wanneer je met verloop van tijd bepaalde zaken wil testen (lees: je doelgroep opdelen in bepaalde groepen, extra data toevoegen, conversies instellen enzoverder) stel je hier best een testweergave voor op.

Daarnaast is het ook aan te raden om een weergave op te maken waar je bepaalde IP adressen kan uitsluiten. Denk bv. aan het IP adres van je eigen kantoor. Het zijn vooral eigen werknemers die met dit IP adres naar je site zullen surfen, dus dit is niet je doelgroep. Daarnaast kan je ook spam uitsluiten via een filter zodat je meer efficiënt gegevens kan verzamelen en analyseren.

Een nieuwe weergave toevoegen doe je bij ‘Beheerder’, ‘Weergave maken’ en volg de stappen die aangegeven worden. Indien je dan in die nieuwe filter wil toevoegen, klik je bij ‘Beheerder’ op ‘Filters’ (onder de juiste weergave). Klik op ‘Filter toevoegen’ en volg de stappen om een filter toe te voegen.

Weergave toevoegen Google Analytics

Conversies toevoegen

Via Google Analytics kan je opvolgen hoeveel conversies werden gemaakt in een bepaalde periode en door welke bezoekers deze conversie werd gemaakt (organische, betaalde, social media bezoekers, …). Maar deze conversies moet je wel zelf toevoegen.

Dit kan je doen door naar ‘Beheerder’ te gaan en op ‘Doelen’ te klikken. Hier kan je zelf doelen toevoegen door gebruik te maken van Google Tag Manager. Bij ‘Doelomschrijving’ kies je voor ‘Gebeurtenis’ en bij ‘Doeldetails’ vul je de categorie, het label en de waarde in. Deze omschrijvingen moeten overeenkomen met wat je invult in Google Tag Manager zodat beide tools aan elkaar gelinkt zijn. Enkel wanneer deze exact overeenkomen, zullen de doelen in Google Analytics getoond worden.

Je kan natuurlijk ook zelf doelen instellen via code in je site maar Google Tag Manager maakt het net voor marketeers gemakkelijk om dit zelf te doen zonder enige development kennis te hebben.

Conversies instellen Google Analytics

Welke informatie kan je uit Google Analytics halen?

Google Analytics bevat heel veel data. En soms kan het wat moeilijk zijn om te weten welke data nu echt van belang is voor je website of webshop. Daarom zullen hier de belangrijkste data die je kan vinden in Google Analytics worden opgesomd:

  • Doelgroep: In Google Analytics heb je hier een apart onderdeel voor maar de belangrijkste informatie over je doelgroep vind je in het onderdeel ‘Demografie’ (leeftijd en geslacht), ‘Geo’ (taal en locatie), ‘Gedrag’ (nieuwe of terugkerende bezoeker) en ‘Mobiel’ (verschillende apparaten). Met deze verschillende data kan je snel analyseren of de juiste doelgroep zich op je website of webshop bevindt.
  • Bounce rate: Indien je wil weten hoeveel bezoekers je website terug verlaten zonder enige interactie, kan je kijken naar de bounce rate. Deze vind je onder ‘Doelgroep’ bij ‘Overzicht’. Hoe lager dit percentage is, hoe beter.
  • Gemiddelde tijd: Wil je weten hoe lang je bezoekers gemiddeld op je website aanwezig zijn? Deze data kan je terugvinden bij ‘Doelgroep’, ‘Overzicht’. Hoe langer men op je website aanwezig is, hoe beter natuurlijk. Dit kan je verbeteren door zo relevant mogelijke content op je website te plaatsen en CTA’s gebruiken op de juiste plaatsen op je site.
  • Aantal pagina’s per sessie: Het aantal pagina’s per sessie is ook een belangrijke parameter om te weten of je site werkt of niet. Deze kan je ook vinden bij het onderdeel ‘Doelgroep’, ‘Overzicht’. Hoe groter het aantal pagina’s dat een bezoeker aflegt op je website, hoe beter natuurlijk. Deze parameter hangt wat samen met de gemiddelde tijd die een bezoeker op je site doorbrengt dus dit hangt ook af van de hoeveelheid relevante informatie en actieknoppen die je aanbiedt op je site.
  • Welke pagina's bezocht: Indien je wil weten welke pagina’s veel of minder veel bezocht worden op je site, ga je naar ‘Gedrag’, ‘Sitecontent’, ‘Alle pagina’s’. Zo kan je zien de juiste pagina’s het meest bezocht worden. Indien niet, zal je de structuur van je site eens opnieuw moeten bekijken.
  • Bestemmingspagina’s: Dit zijn de eerste pagina’s die je bezoeker bezoekt wanneer hij op je site terechtkomt. Deze kan je terugvinden bij ‘Gedrag’, ‘Sitecontent’, ‘Bestemmingspagina’s’. Uit deze gegevens kan je concluderen of je bezoekers wel op de juiste bestemmingspagina terechtkomen die voor jou van waarde is. Zoniet, moet je nazien of wel de juiste pagina’s gecommuniceerd worden via bv. SEO, SEA, social media, ...
  • Uitstappagina’s: Dit zijn de laatste pagina’s die je bezoeker bezoekt wanneer hij je site verlaat. Deze kan je terugvinden bij ‘Gedrag’, ‘Sitecontent’, ‘Uitstappagina’s’. Het is belangrijk om deze pagina’s op te volgen om zo te zien of er niet te veel bezoekers afhaken bij belangrijke pagina’s. Indien wel, moet er een oplossing gevonden worden om men langer op je website te houden door gebruik te maken van relevante content en actieknoppen.
  • Gedragsstroom: Als je wil weten welke weg je bezoekers afleggen op je site, kan je gebruik maken van de data die te vinden is onder ‘Gedragsstroom’. Dit vind je in het onderdeel ‘Gedrag’.
  • Conversies: Welke conversies je bezoekers maken op je site, kan je vinden bij het onderdeel ‘Conversies’. Hier kun je zien welke conversies gemaakt worden. Indien je wil zien via welke kanalen de bezoekers komen die die conversies hebben gemaakt, ga je naar het onderdeel ‘Acquisitie’. Hier vind je per kanaal informatie over het aantal bezoeker, bouncerate, gemiddelde tijd op je pagina, … en dus ook over de conversies.
  • Van waar komen bezoekers: Informatie van waar je bezoekers komen vind je bij het onderdeel ‘Acquisitie’. Hier kan je telkens per kanaal meer informatie halen hoeveel bezoekers dit kanaal teweegbrengt, via welke zoekwoorden, welke conversies dat kanaal teweegbrengt enzoverder. Zo kan je snel zien welk kanaal het beste werkt voor jouw bedrijf.

Meten = weten

Begin vandaag nog met het meten van je bezoekers. Enkel zo kan je gericht bijsturen en je conversies en dus omzet verhogen.

Zo kunnen wij jou helpen:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO): op welke zoekwoorden moet je je focus leggen en hoe ga je deze zoekwoorden onderverdelen?
  2. Adverteren in Google, Bing, ... (SEA): de beste aanvulling op een doordachte SEO strategie.
  3. Doe je liever alles zelf maar heb je af en toe wat ondersteuning nodig? Onze digitale experts staan je graag bij.

Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!