10 juli 2019 4 minuten

Optimaal rendement halen uit je Facebookadvertentie doe je zo

#facebookadvertising #social media
Thuy Thumb

Elke 60 seconden wordt er 510 000 comments gepost, 293 000 statussen geüpdated en 136 000 foto’s geupload op Facebook. Hoe zorg je er nu voor dat jouw post opvalt tussen al die massa content? Organisch opvallen wordt steeds moeilijker, adverteren is de clue! Adverteer je al? Uitstekend! Maar heb je een idee van de CTR van jouw advertenties? In dit blogartikel gaan we dieper in op hoe je beter en meer resultaten kan behalen aan de hand van Facebook advertenties.

Waarom zou ik adverteren op Facebook?

Facebook advertising is een vorm van adverteren op sociale media. Deze vorm van adverteren, biedt je als bedrijf verschillende voordelen:

  • Je bereikt een zeer groot en divers publiek. In 2018 had Facebook maar liefst 7,3 miljoen Belgische gebruikers. Grote kans dat jouw doelpubliek aanwezig is op Facebook. Het is wel belangrijk dat je onderzoek doet of jouw doelgroep werkelijk op Facebook aanwezig is. De dag van vandaag zijn er vele sociale media kanalen, dus jouw doelgroep kan (ook) op andere kanalen aanwezig zijn.
  • Het biedt je de mogelijkheid om gericht jouw doelgroep aan te spreken. Facebook beschikt over waardevolle data van haar gebruikers. Naast de standaard demografische gegevens, kunnen ze ook gaan filteren op interesses en gedrag. Deze informatie is gebaseerd op het zoek-, like- post- en deelgedrag van de gebruikers. Je kan dus heel doelgroep-selectief gaan werken en je doelgroep volledig benoemen.
  • Je bouwt op een unieke wijze een relatie op met jouw klant of zelfs jouw medewerkers.

Facebook advertising is geschikt voor zowel grote, middelgrote als kleine ondernemingen. Adverteren op Facebook is relatief ‘goedkoop’ ten opzicht van de andere sociale media kanalen. Doordat je ook gerichter kan adverteren en enkel betaalt per clicks, kan je efficiënter omgaan met jouw marketingbudget.

Is Facebook adverteren iets voor mijn bedrijf?

Naast Facebook, kan je uiteraard ook adverteren op Instagram, Twitter, Youtube, Snapchat, Pinterest, Linkedin… De vraag is natuurlijk: op welk kanaal moet ik als bedrijf adverteren? Dit hangt af van jouw doelgroep. Waar is jouw doelgroep actief? Bijvoorbeeld: Snapchat en Instagram is gekend bij het jongere publiek, Pinterest is voornamelijk populair bij de vrouwelijke bevolking.

Daarnaast is het ook belangrijk om het doel van jouw advertentie te bepalen. Deze heeft ook een impact hoe je precies moet adverteren op Facebook.

Facebook advertenties zijn gekend om volgende type doelstellingen te bereiken:

  • Naam- en merkbekendheid
  • Aanzetten tot het downloaden of installeren van apps
  • Traffic genereren naar jouw website
  • Starten van online conversaties
Facebook adverteren doelstellingen

Wanneer je jouw doelstelling en doelgroep hebt gekozen, is het tijd om de plaatsing van jouw advertentie te bepalen. Je kan zelf bepalen waar je precies jouw advertentie wil plaatsen op Facebook. Dit is een kwestie van testen. Waar denk je dat jouw doelgroep jouw advertentie het meeste zal zien? Indien je op Instagram wil adverteren, kan je dit hier ook instellen.

Al goed en wel denk je waarschijnlijk, maar hoe zorg je ervoor dat jouw advertentiebudget zo goed mogelijk besteed wordt? We hebben 8 basisprincipes uitgestippeld om ervoor te zorgen dat jouw Facebook advertentie de aandacht krijgt die het verdient!

8 Basisprincipes voor een geslaagde Facebookadvertenties

#1. Zorg voor een visuele eyecatcher

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Het publiek wordt 24/7 overspoeld met informatie. Wees daarom creatief met het visuele van jouw campagnes. Zorg voor een beeld die past met de boodschap die je wilt sturen. Bied je bijvoorbeeld een ‘Give away’? Plaats dit dan ook in jouw beeld! Ben je in de mogelijkheid om een video te maken? Just do it!

Facebook advertising screenshot video smarketing

#2. Maak het relevant en zorg voor een goede copy

Zorg voor een waardepropositie: waarom moet een surfer klikken op jouw advertentie en verder surfen naar jouw website? De surfer zal zich afvragen ‘what’s in it for me?’.

Facebook advertising merito advertentie

#4. Kies de juiste Call to action en zorg voor een next step

Als de gebruiker jouw advertentie ziet, maar niet weet waar hij verder moet op klikken, stopt jouw verhaal. Vertel in jouw C2A wat je verwacht van jouw gebruiker dat hij/zij moet doen zoals ‘Koop nu en bespaar % procent’, ‘Leer meer’, ‘Shop nu’.

#5. Creëer gesegmenteerde doelgroepen

Het grootste voordeel aan facebook adverteren, is het doelgroepgericht adverteren. Via Facebook kan je heel gericht adverteren nl. op basis van locatie, leeftijd, geslacht, taal, gedrag en interesses. Om efficiënt om te gaan met het budget van jouw facebookadvertentie, is het belangrijk om het juiste publiek te bereiken. Pas de filters aan die Facebook jouw aanbiedt: geslacht, leeftijd, locatie, interesses. Hoe specifieker je jouw doelgroep definieert, hoe beter jouw click-through-rate.

Facebook adverteren doelgroep

#6. Doe aan AB testen

Bij AB testen, creëer je verschillende campagnes, voor hetzelfde doelstelling. Je test met diverse beelden, diverse copy headlines, … Op deze manier weet je onmiddellijk als marketeer werke soort campagne het best werkt voor jouw doelpubliek. Blijf je campagnes monitoren en optimaliseren is één van de voornaamste factoren tot succesvol facebook adverteren.

Facebook adverteren ab testing

#7. Zorg voor een landingspagina of website die converteert

Als een gebruiker klikt op de advertentie, wordt hij/zij geleid naar jouw website. Jouw website moet geoptimaliseerd zijn voor conversies of je hebt die klik voor niets betaald. Aan de hand van een landingspagina inspireer je de surfer om actie te ondernemen. Lees onze blog ‘hoe maak je een landingspagina die conversie-proof is’ voor meer tips en tricks hierover.

#8. Maximaliseer conversie en maak gebruik van de Facebookpixel

Dit is een traceercode die jou toelaat om gebruikers te traceren en te targetten met remarketing. Je meet dus aan de hand van de Facebookpixel jouw conversie en verzamelt data van jouw doelgroep. Zo kan je doelgroepen bereiken die een bepaalde actie op jouw website hebben gemaakt of kan je gelijkaardige doelgroepen opstellen. Hoe je de Facebook Pixel op jouw website installeert, vind je hier.

Wat is de kostprijs van Facebook adverteren?

Dit bepaal je zelf. Belangrijker is de vraag: hoeveel budget heb je vrijgemaakt voor jouw marketing dit jaar? Bij Facebook Advertising bepaal je namelijk zelf jouw budget en je kan deze zeer kosten efficiënt inzetten.

Stel je start een advertentie op om meer traffic te genereren naar jouw website. Wanneer je jouw doelgroep gekozen hebt, is het tijd om jouw budget in te stellen. Hierbij is het belangrijk om ofwel een A/B test op te starten, ofwel te beginnen met een deel van jouw doelgroep. Dit om de advertentie te testen en hier een kleiner budget te gebruiken. Zo verspil je geen budget aan een advertentie die dan toch niet aanslaat voor jouw gekozen doelgroep. Start bv. met 15 euro per dag voor een 7-tal dagen. Merk je na dag 2 geen goede resultaten? Dan is het tijd om jouw advertentie te herbekijken. Klopt de doelgroep? Klopt de plaatsing? Heb je alle instellingen nagekeken?

Indien de advertentie wel goed werkt, verhoog dan jouw budget en vergroot jouw doelgroep indien nodig. Zo kan je geregeld jouw advertenties bijsturen, zodat jouw budget optimaal gebruikt wordt. Vergeet dus zeker niet om jouw Facebook campagne te managen!

Zoals je merkt, stel je niet zomaar een Facebook advertentie op. Facebook verandert ook continu het algoritme voor advertenties. Het is dus cruciaal dat je regelmatig jouw campagnes bijstuurt en optimaliseert. De nodige voorbereiding is zeker en vast noodzakelijk!

Wil je ook adverteren via Facebook, maar je weet niet hoe?

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!