Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Digital Pulse

21 maart 2019 3 minuten

E-mailmarketing: tips & tricks

#emailmarketing
Emma Thumb

Wil je e-mails versturen naar jouw klanten? Of ben je eerder fan van nieuwsbrieven? Dan is dit een must-read blog voor jou! Wij geven jou wat tips en tricks over e-mailmarketing. Maar onthoud: de juiste email op het juiste moment versturen naar de juiste persoon is een must!

Inhoud

Het belangrijkste van jouw e-mail is wat er precies in deze e-mail staat. De e-mail mag de lezer zeker niet vervelen en er moet een aanzet tot actie gegeven worden. Wij geven de volgende tips:

  • Maak de e-mail persoonlijk. Spreek de ontvanger aan met zijn/haar naam.
  • Schrijf niet té veel content in de e-mail en vermijd overbodige informatie. Dit zorgt er alleen maar voor dat de lezer afgeleid wordt van de essentie van jouw e-mail.
  • Maak gebruik van een krachtige titel. Deze moet de ontvanger aansporen om de e-mail verder te lezen.
  • Gebruik geen te zware beelden, anders zal jouw e-mail traag laden wanneer je geen goede 3G of 4G connectie heeft.
  • De naam, adres en contactgegevens van de afzender moeten aanwezig zijn. Er moet dus een manier zijn om de afzender te kunnen contacteren. Ook het logo van het bedrijf moet terug te vinden zijn in de e-mail.
  • Let erop dat er een correcte grammatica gebruikt wordt. Check op spelfouten en gebruik geen jargonwoorden!
  • Auteursrecht en privacy beleid moet toegevoegd worden aan de e-mail.

Design

Uit onderzoek is gebleken dat 67% van nieuwsbrieven via een smartphone wordt gelezen. Een e-mail die er goed uitziet op het scherm van een computer, kan er helemaal anders uitzien op een smartphone-scherm. Houd daarom rekening met de volgende tips:

  • Zorg er voor dat je een responsive, fluid design gebruikt, zodat jouw e-mail gemakkelijk via smartphone, tablet én pc gelezen kan worden.
  • Zorg voor een simpele indeling (bv. titel met een paar tussentitels). Zet belangrijke woorden in het vet en onderlijn tekstlinks.
  • Gebruik visueel duidelijke calls-to-action! Links of knoppen die duidelijk zichtbaar zijn en gemakkelijk aanklikbaar zijn met de duim zijn een must.
  • Er moet contrast aanwezig zijn! Een lichter kleur op een lichter kleur of een donker kleur op een donker kleur is maar gewoontjes en is ook niet goed leesbaar. Maak een onderscheiding in jouw kleurgebruik en je komt al een heel eind.
  • Zet de belangrijkste tekst niet in de afbeeldingen. Indien de afbeeldingen om de een of andere reden niet kunnen laden, is de tekst op de afbeelding helaas niet te zien.

Links

In jouw e-mail moet je zeker gebruik maken van calls-to-action (CTA’s). Deze verwijzen dan naar bepaalde bestemmingspagina’s. Houd hierbij volgende tips in het achterhoofd:

  • Zorg ervoor dat de bestemmingspagina dezelfde stijl heeft in vergelijking met jouw e-mail. Bv. een bepaald lettertype gebruiken in jouw e-mail maar dan een totaal verschillend lettertype gebruiken in de bestemmingspagina, oogt niet mooi.
  • De bestemmingspagina moet nog meer tot actie aansporen dan de e-mail. Wil je bijvoorbeeld dat de lezers zich inschrijven voor iets via de bestemmingspagina? Zorg dan voor de gepaste call-to-action op die bestemmingspagina!
  • In de e-mail moet er een link aanwezig zijn naar een online view.
  • Links naar jouw sociale media kanalen mogen niet ontbreken!
  • Er moet een link aanwezig zijn waarbij lezers zich kunnen uitschrijven (zie GDPR).

GDPR

Je stelt jezelf waarschijnlijk de vraag: Wat zegt de GDPR over het versturen van e-mails?

Volgens de nieuwe GDPR wetgeving mag je enkel e-mails versturen naar mensen die hebben toegestemd in het verkrijgen van de e-mails. Nieuwsbrieven verstuur je niet zomaar, enkel naar diegene die zich hier effectief voor hebben ingeschreven. In iedere e-mail moet er ook een mogelijkheid zijn om zich uit te schrijven, in de taal van de ontvanger.

Zorg er dus voor dat de lijst van personen die e-mails zullen ontvangen, up-to-date en correct is. Wanneer iemand zich uitschrijft, moet dit aangepast worden in die lijst zodat er geen misverstanden ontstaan.

Testen

De volledige flow van jouw e-mail testen is van groot belang. Verstuur de e-mail intern. Laat iedereen intern de e-mail overlopen, zijn er zaken die niet duidelijk zijn? Klik op alles om te kijken of het goed werkt en of het naar de juiste landingspagina gelinkt wordt. Zo ben je zeker dat alles goed staat en dat jouw e-mail ready-to-go is.

Twijfel je echter tussen verschillende titels, tussentitels, calls-to-action, kleuren, …? Dan is A/B-testing wel iets voor jou. Bij A/B-testing kunnen 2 verschillende e-mails gestuurd worden naar jouw afzenders. Deel A van jouw afzenders krijgt e-mail A en deel B van jouw afzenders krijgt e-mail B. Zo kan je zien welke e-mail het best scoort op vlak van open-rate, click-through-rate, … (wordt verder uitgelegd in ‘opvolging’). Afhankelijk van de tool die je gebruikt, kan je dit gemakkelijk doen.

Opvolging

Eenmaal je jouw e-mail hebt verstuurd, moet je deze opvolgen. Let zeker op de volgende zaken:

  • Delivered-rate: Hoeveel personen hebben de e-mail ontvangen?
  • Open-rate: Hoeveel personen hebben de e-mail geopend?
  • Click-trough-rate: Hoeveel personen hebben op een bepaalde link geklikt?
  • Conversion-rate: Hoeveel personen hebben effectief de conversie gemaakt die je uit die e-mail wou halen?
  • Uitschrijfratio: Hoeveel mensen hebben zich uitgeschreven?

Daarnaast is het ook belangrijk om de reacties van die e-mail op te volgen. Zijn er bepaalde mensen die een opmerking hebben? Vonden ze iets niet goed? Werkte iets niet? Wat je geleerd hebt, wordt meegenomen naar het schrijven van de volgende e-mail.


Heb je hulp nodig bij het versturen van jouw e-mails?

Contacteer ons!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!