Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste surfervaring op onze website krijgt. Meer info

Digital Pulse

30 oktober 2019 4 minuten

Black Friday marketing tips om meer te verkopen

#blackfriday #marketing
Thuy Thumb

Op vrijdag 29 november 2019 gaat de befaamde Black Friday weer van start. Sinds enkele jaren is deze Amerikaanse trend een groeiend succes geworden in België. We geven jou enkele tips mee om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf goed voorbereid is voor de Black Friday gekte. Een goed begin is het halve werk!

Marketing, marketing en nog eens marketing!

De sleutel tot een succesvolle Black Friday campagne is een goed voorbereide marketingstrategie. Heb je een mooie korting klaarstaan? Zorg dan voor de juiste mix van marketingkanalen afgestemd op jouw doelgroepen en doelstellingen. Stel een kant en klaar actieplan op zodanig dat je op een gestroomlijnde manier jouw campagne kan voeren.

We geven je zeven gouden tips mee:

1. Start tijdig met je e-mailcampagnes

De dag van Black Friday zullen de mailboxen van jouw prospecten overspoeld worden met nieuwsbrieven. Door op voorhand reeds te mailen, heb je meer kans dat jouw mail geopend zal worden en niet verloren gaat tussen de mailings van je concurrenten.

Om ervoor te zorgen dat jouw mail geopend wordt, kan je aan A/B testing doen. De onderwerpregel van je mail zal een belangrijke rol spelen in het succes van de open rate. Experimenteer met twee soorten teksten: 25% zal gestuurd worden naar groep 1 , 25% naar groep 2. Diegene met de hoogste open rate zal gestuurd worden naar de overige 50% inschrijvers. Let wel op dat je deze A/B test stuurt naar voldoende aantal abonnees van je nieuwsbrief. Wanneer je bv. maar 50 e-mailadressen hebt, zal je A/B test minder goede resultaten opleveren omdat de doelgroep te klein is.

Blackfriday

Zorg ook voor een kwalitatieve lijst van inschrijvers. Het doel is om jouw producten zowel bij bestaande als nieuwe klanten extra in de kijker te zetten. Op jouw website kan je bijvoorbeeld een pop-up doen verschijnen met de volgende actie om het aantal inschrijvers te doen stijgen:

Pop up black friday

Door in jouw boodschap een voordeel te communiceren waarbij enkel abonnees van je nieuwsbrief kans op hebben, zorg je ervoor dat ze zich speciaal voelen en dus sneller gaan inschrijven. Door ervoor te zorgen dat jouw beste klanten vroeg toegang krijgen tot de acties geef je hen een gevoel van exclusiviteit. Dit positief gevoel wordt dan geassocieerd met jouw merk.

En uiteraard, vergeet niet om jouw design te personaliseren zodanig dat jouw mail visueel eruit springt.

2. Zorg voor een mobielvriendelijke website of webshop

Uit onderzoek van Adobe is gebleken dat 1 op de 3 aankopen mobiel wordt uitgevoerd. Jouw website moet dus klaar zijn om de consument op de meest praktische manier te helpen. Als je site blokkeert, of bepaalde producten worden niet goed mobiel weergegeven, is jouw potentiële klant al snel vertrokken naar een concurrent. Zorg er dus voor dat je site ook een mobielvriendelijke design heeft. Dit geldt niet enkel voor Black Friday, maar ook de komende feestdagen periode!

3. Optimaliseer jouw SEO

Zijn jouw zoekwoorden up-to-date? Zijn de URL’s user-friendly? Het is cruciaal om jouw zoekwoorden te optimaliseren op je website en in de metadata om zo meer verkeer aan te trekken naar jouw site tijdens deze periode. Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen met het vinden van relevante zoektermen tijdens de Black Friday periode.

  • Google Keyword Planner
  • Neil Patel’s Ubersuggest
  • KWfinder
  • Frog
  • ...

Vergeet niet om jouw SEO-strategie af te stemmen met je andere marketingactiviteiten. Enerzijds begeleid je op deze manier jouw bezoeker naar het juiste product op het juiste moment, maar anderzijds zorg je ook voor een uniforme ervaring voor jouw bezoeker. Vandaar ons volgende gouden tip:

4. Stel advertenties op!

Stel social media posts of advertenties op om jouw bezoeker naar de juiste landingspagina te brengen. Gebruik de juiste Black Friday zoekwoorden in jouw betalende advertenties. Het is algemeen geweten dat bedrijven die streven naar een omnichannel marketing aanpak, ook het meest return ontvangen van hun acties.

Creëer advertenties die in het oog springen. Zoek een catchy titel, voeg een beschrijving toe die je wil laten klikken en zorg voor een CTA die de moeite waard is. Daarnaast is het belangrijk om een afbeelding te hebben die aantrekkelijk is voor de persoon die de advertentie ziet. Zal dit aanspreken voor deze persoon? Zou je zelf op deze advertentie klikken? Zowel via Google als op social media heb je verschillende manieren om een advertentie in het oog te laten springen. Experimenteer en test verschillende mogelijkheden om zo te zien wat het beste werkt voor je bedrijf!

5. Creëer landingspagina’s voor Black Friday

Door het bouwen van een unieke landingspagina met specifieke content voor jouw Black Friday campagne verhoog je jouw kansen om gevonden te worden. Shoppers gaan voor de dag van Black Friday reeds op zoek naar acties die voor hen interessant kunnen zijn. Lees volgend blogartikel hoe je een goede landingspagina opmaakt met de juiste actieknoppen.

6. Controleer de laadsnelheid en toegankelijkheid van je website

Voordat Black Friday eraan komt, is het belangrijk om na te gaan of jouw website wel technisch geoptimaliseerd is om vlot ingeladen te worden zonder dat de server te zwaar belast wordt. Kan jouw hosting de grote hoeveelheid verkeer aan? Net op dit moment wil je absoluut vermijden dat je site zal crashen en dat de bezoeker beslist om naar een concurrent te gaan. Een goede codebase is dus van essentieel belang om grote pieken van bezoekers aan te kunnen.

Stel dat er toch bepaalde pagina’s tijdelijk niet toegankelijk zijn, zorg je best voor een back-up, namelijk een 404 pagina. Maar in plaats van een simpele 404 pagina te vertonen met de droge boodschap dat de pagina niet beschikbaar is, kan je dit ook personaliseren. Door een 404 pagina met de juiste UX design en copy te voorzien, zorg je ervoor dat de klant minder gefrustreerd is. Creëer een 404-pagina die de klant doet lachen!

vb: Pixar

Pixar404 Blackfriday

vb: Airbnb

Airbnb404 Blackfriday

Trage laadsnelheid, gebroken pagina’s, dubbele content en andere voorkomende problemen hebben vervolgens ook weer een impact op je zoekmachineoptimalisatie.

Om de performantie van je site te controleren, kan je eens gebruik maken van Google’s Pagespeed Insights.

7. Maak jouw actie aantrekkelijk

Black Friday shoppers zijn op zoek naar kortingen. Waarom dan niet een extraatje toevoegen aan jouw actie? Denk maar aan acties zoals ‘Gratis verzendingen’ of ‘Extra 15% korting bij aankoop van 2 artikelen', ...

Doe hen een offer ‘they can’t resist’! Wees dus met andere woorden hoffelijk met jouw actie. Creëer ook een vorm van urgentie op met je actie en bouw de spanning. Voeg een countdown timer in op jouw site of social media posts. Beperk jouw actie ook niet enkel op Black Friday dag, maar verleng je actie naar bijvoorbeeld de dag erop: Cyber Monday!

Klaar om deze digitale marketing tips in te zetten op jouw black friday deals? Let the madness begin :)

Ohja, en leuk weetje voor de shoppers onder ons: wist je dat er een website bestond waar je op voorhand al enkele deals kan zien? Via deze site van Black Friday Expert blijf je op de hoogte van de mooiste deals. Shoppen maar!

Wil je jouw site Black Friday-proof maken?

We helpen je hier graag mee verder!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!