27 januari 2023 3 minuten

Alles wat je moet weten over Personalized UI

Impakt 20220620 21

Gebruikers de best mogelijke ervaring bieden kan op verschillende manieren.
Eén van de mogelijke manieren is door middel van personalisatie.

Wat dat juist inhoudt, hoe het werkt en waarom gebruikers hierdoor een betere ervaring krijgen, kan je hieronder lezen.

Wat is personalized UI?

Personalized UI, of vertaald als persoonlijke gebruikersinterface, is een technologie waarbij de interface van een product of dienst specifiek wordt aangepast aan de individuele gebruiker.

Het persoonlijk maken van de gebruikersinterface, kan door data-analyse van de gebruiker bij te houden. Voorbeelden hiervan zijn: het bijhouden van voorkeursinstellingen, gebruiksgedrag, interactiegeschiedenis, … .

Door het bijhouden van deze data, zoals bijvoorbeeld de voorkeursinstellingen van de gebruiker, is het mogelijk om voor deze gebruiker aangepaste inhoud op de website te voorzien. Stel: De gebruiker maakt een account aan en op basis van zijn voorkeuren, kan hij aangepaste inhoud zien.

Het doel blijft steeds hetzelfde: de gebruikerservaring verbeteren door de interface aan te passen aan de specifieke wensen en eisen van de gebruiker.

Of anders gezegd: personalisering is het op maat maken van een ervaring of communicatie op basis van informatie die een bedrijf over een individu te weten is gekomen.

Hoe passen we dit nu toe?

Er zijn verschillende manieren van hoe we een website of webshop kunnen personaliseren. Hieronder sommen we enkele voorbeelden op, onderverdeeld in types:

Rolgebaseerd

Rolgebasseerd werkt op de persona van de gebruiker. De inhoud is aangepast naargelang het gebruikersgedrag van de persoon. Wanneer deze persoon inlogt en op uw website surft, verzamelt het systeem zijn gegevens en gebruikersgedrag. Waardoor we hem vervolgens specifieke en gepersonaliseerde inhoud kunnen tonen.

Locatiegebonden

Bij Locatiegebonden, wordt de inhoud aangepast naargelang de locatie van waar de gebruiker zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen dat we aangepaste inhoud kunnen tonen voor verschillende landen. Dat kan bijvoorbeeld ook regiogebonden zijn binnen één land.

Tijdsgebonden

Tijdsgebonden, wil zeggen dat de gebruiker aangepaste informatie ziet naargelang de 'tijd' waarop de gebruiker op de website surft. Dat kan uur gerelateerd zijn, maar ook bijvoorbeeld seizoen gerelateerd en nog zo veel meer. Zo kan men bijvoorbeeld op een feestdag aangepaste inhoud tonen aan de gebruiker.

Cross-selling gebaseerd

Het type cross-selling gebasseerd, wil zeggen dat we de gebruiker aangepaste informatie tonen om hen te overtuigen van artikelen met een hogere waarde te kopen. Aanbiedingen zoals 'shop the look', zijn hier een mooi voorbeeld van.

In de praktijk

Bovenstaande uitgeschreven types zijn voorbeelden die vaak worden toegepast. De verschillende types kunnen uiteraard ook worden gecombineerd met elkaar.

Onderstaand geven we twee voorbeelden van projecten waar we bij Digital Pulse aan gewerkt hebben, en waarbij we gebruik maken van Personalized UI.

Online Supplies

Wanneer de gebruiker is aangemeld wordt hij/zij aangesproken met hun eigen naam. De prijzen zijn 'rolgebasseerd', wat wil zeggen dat men naargelang het type gebruiker aangepaste prijzen en kortingen ziet.

Online Supplies interface

Brouwerij De Brabandere

Het bestelplatform van Brouwerij De Brabandere is een bestelplatform op maat. De account sectie is een personal space waarin we de gebruiker, die we in de kijker zetten met een persoonlijke aanspreking, een overzicht geven van zijn bestellingen, facturen en profielgegevens. Dit doen we aan de hand van verschillende navigaties, maar ook door het implementeren van call-to-actions die in het oog springen en een vaste plaats op het platform innemen. Op deze manier kan de eindgebruiker in een mum van tijd de data op zijn scherm toveren die hij wenst te zien.

Daarnaast is er ook een luik waarin de gebruiker verschillende lijstjes kan maken met zijn favoriete producten. Deze functionaliteit is handig om niet telkens de wekelijkse bestelling opnieuw te moeten samenstellen of om na te gaan wat er vorig jaar tijdens dat ene kermisweekend werd besteld.

Het bestellen zelf werd volledig op maat ontwikkeld. Door de koppeling met Navision hoeft de klant geen tijd te steken in het aanmaken van adressen. Daarnaast zijn ook de producten gekoppeld met Navision. Zo krijgt elke gebruiker zijn eigen unieke lijst van producten te zien. Deze lijsten worden opgemaakt aan de hand van verschillende parameters, zoals vb. de doelgroep waartoe de gebruiker in kwestie behoort. Ook de functionaliteit omtrent de kortingen per gebruiker en product maken gebruik van deze logica. Al deze features zorgen ervoor dat de eindgebruiker kan genieten van een persoonlijk bestelplatform.

BDB

Conclusie

We spreken over Personalized UI wanneer de data achterliggend wordt bijgehouden om de ervaring van de gebruiker in real time op maat te maken.

Wil je ook meer inzetten op Personalized UI?

Neem contact op!

Stay updated!
Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digitale trends, tips & tricks, interessante events en seminaries? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Schrijf mij in!